110 2003 TD5 Remblokken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Chris1980
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 Jul 2015, 07:28

110 2003 TD5 Remblokken

Berichtdoor Chris1980 » 16 Sep 2015, 13:23

Beste allen,

ik heb een vraag aangaande de remblokken voor van m'n 110. Tijdens het remmen trekt de auto naar rechts maar geen gepiep. Dus ik heb beide wielen verwijderd en alles goed bekeken. De blokjes zijn idd niet dik meer maar hoe kun je eigelijk zien wanneer je op het minimum zit? uiteraard heb ik een nieuwe set besteld.

Maar trekt de auto naar de zijde waar de meeste slijtage is of zou dit juist andersom zijn? Ook even de (geventileerde)schijven opgemeten. 2.4mm waar 2.2mm het minimale zou mogen zijn maar wat is eigelijk de originele dikte van zo,n schijf? Ook is de schijf nog erg mooi op het remoppervlak. Zou het trekken van de auto ook ergens anders op kunnen duiden?, want verder stuurt hij prima :)

Ook ontdekte ik dat de vorige eigenaar locatie op draadeinde van de wielen had gedaan. Is dat normaal? Ik heb ze schoongemaakt en volgens Haynes die wielmoeren met 108 Nm(stalen wiel) op een schoon draad vast gezet, dat zou toch moeten volstaan?

Gr Chris
Laatst gewijzigd door Chris1980 op 27 Sep 2015, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Remblokken

Berichtdoor tim » 16 Sep 2015, 13:30

Het naar 1 zijde trekken van de auto tijdens het remmen duidt volgens mij op een verkeerde remdrukbalans, niet komend van verschillende diktes remblokken.

schijfdikte origineel weet ik niet.

wielmoeren zet je niet vast met een borgmiddel, ws gedaan vanuit de gedachte better safe than sorry.
gewoon goed vast/voorgeschreven nm normering.

remblok op: wanneer je op de stalen basisplaat zit..
uiteraard daarvoor vervangen, ook weer niet overdrijven als bv er nog 8 mm remvoering opzit...
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Remblokken

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2015, 13:53

Vaak is het wel zo dat een auto trekt naar de zijde waar de meeste remkracht geleverd wordt. De remblokjes slijten harder wanneer een remzuiger vast zit, wat tevens een mindere remkracht kan betekenen...
gone

Chris1980
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 Jul 2015, 07:28

Re: Remblokken

Berichtdoor Chris1980 » 16 Sep 2015, 16:17

Ok bedankt, ongelijke remdruk...Hebben jullie tips wat nu te doen.?

Alvast bedankt! Gr Chris

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Remblokken

Berichtdoor Roger » 16 Sep 2015, 16:26

zuigers gangbaar maken in de remklauwen.

de originele roesten enorm, er zijn rvs vervangingssets te koop.

ik heb de mijne ooit eens gereinigd en de overtollige roest weggeschuurd, vervolgens ruim kopervet en sindsdien geen problemen meer.

ik denk overigens wel dat je beetje moet oppassen met opschuren. je kan de dichtheid van de afdichting tussen klauw en zuiger beschadigen.
ik was bij mij al bang voor beschadiging van de rubber afdichtring na het terugduwen van de verroeste zuiger.
gek genoeg viel dat dus mee.

voor beste resultaat denk ik dat je afdichtringen en zuigers beste tegelijkertijd kunt vervangen.

afgezien van hoofdremcylinder vervangen (en uiteraard schijven en blokjes) kun je niet veel meer doen om onbalans weg te werken, maar ik zou zelf met gangbaar maken van de zuigers beginnen.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Remblokken

Berichtdoor JanTD5 » 16 Sep 2015, 16:40

Als je ze zuiger invet dan kun je dat beter met remvet doen lijkt mij. Maar gebruikt niet te veel vet, van wel soort dan ook omdat het vuil er ook lekker aanblijft plakken.
Ontroesten is vaak tijdelijk is mijn ervaring. Nieuwe of rvs is het mooist.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Remblokken

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2015, 16:50

Setje zuigers en dichtingen kost de wereld niet. Dichtrubbers en de metalen borgringen gaan per set voor een klauw....kopp een setje extra...je molt geheid een ring
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Remblokken

Berichtdoor RobStewart » 16 Sep 2015, 21:46

Chris1980 schreef:... Ook even de (geventileerde)schijven opgemeten. 2.4mm waar 2.2mm het minimale zou mogen zijn maar wat is eigelijk de originele dikte van zo,n schijf?


I think you mean 24mm and a minimum thickness of 22mm (if they are 2.4mm then they are way too thin :lol: :lol: :lol: ) Pad minimum thickness is 3mm

I would suspect that the inboard cylinders have seized and this is a common problem, you need to check the rears too

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Chris1980
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 Jul 2015, 07:28

Re: Remblokken

Berichtdoor Chris1980 » 25 Sep 2015, 16:38

Idd Rob, 24mm en 22mm :lol: Je hebt gelijk de binnenste zuigers aan de linkerzijde zitten vast. Ook de achterste remklauwen/blokken bekeken en het lijkt erop of dat de originele remklauwen zijn en die zien er een stuk slechter uit... :( 1 bonk roest. Ik heb ook het idee dat ik best hard moet trappen om te remmen. Heb een afspraak gemaakt bij een 4x4 specialist, ik ben helaas nog niet kundig genoeg om de klauw te vernieuwen/of reviseren :oops:

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Remblokken

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2015, 19:10

Chris1980 schreef:Ook de achterste remklauwen/blokken bekeken en het lijkt erop of dat de originele remklauwen zijn en die zien er een stuk slechter uit... :( 1 bonk roest. Ik heb ook het idee dat ik best hard moet trappen om te remmen. Heb een afspraak gemaakt bij een 4x4 specialist, ik ben helaas nog niet kundig genoeg om de klauw te vernieuwen/of reviseren :oops:


En als die "specialist" dan de hele remklauwen vervangt (want met alle arbeid is zuigertjes vervangen vrijwel net zo duur), zorg dan dat je tussen de monteur en de afvalbak staat als hij de oude remklauwen wil weggooien. Dan heb je leuk studie-materiaal, en als alles goed gaat heb je een complete set gereviseerde remklauwen voor een volgende keer.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten