S3 200(T)DI olieverbruik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

S3 200(T)DI olieverbruik

Berichtdoor GertJantH » 15 Sep 2015, 22:24

Bij het stellen van de kleppen van mijn "nieuwe" 200 (T)DI motor heb ik de gloeipluggen eruit gehaald. Één daarvan bleek behoorlijk vet van de olie te zijn. Nu had ik al gemerkt dat de motor best wat olie lust en nu begin ik me zorgen te maken dat dit ergens in de motor verspild wordt.
Wat is wijsheid, een motorrevisie laten uitvoeren of zijn er andere minder rigoreuze oplossingen voor dit probleem?
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: S3 200(T)DI olieverbruik

Berichtdoor ppw » 15 Sep 2015, 22:59

wat voor olie zit er nu in? en hoe lang?
ik ben sinds kort over van 10W50 naar 15W40 half synt. & lekt niet meer
heb je last van rook? komt er rook uit je peilstok/dop ?zit je carterontluchting niet dicht/vol?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: S3 200(T)DI olieverbruik

Berichtdoor tim » 16 Sep 2015, 00:17

Verlies van carterolie kent 2 oorzaken: lekkage of inwendig verbruik,lees meeverbranding in je cilinders.
( ik reken de door ppw opgevoerde verstopte carterontluchting even niet mee)
Via onderzijde; langs olieschraap/zuigerveren
Via bovenzijde; klepsteelrubbers.
Meten is weten, doe een comprssie/kleplektest.
Dat geeft een eerste redelijke houvast in welke richting je vervolgens verder kunt handelen.

Wanneer er , wederom zoals ppw aangeeft, redelijk serieuse walmen/dampen uit je blok komen bij gelichte oliepijlstok/kleppendekseldop, dan is je blok ws inwendig aardig opweg naar z'n laatse avondmaal.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3 200(T)DI olieverbruik

Berichtdoor GertJantH » 16 Sep 2015, 10:07

Zoals ik in het eerste bericht al zei was één van de gloeipluggen flink besmeurd met olie, ik vermoed dus dat er ergens een lekkage naar de cilinder optreedt.
Dampen uit peilstok of kleppendeksel heb ik nog niet opgemerkt.
Ik zal eens langs de garage rijden om een compressietest te doen, goede suggestie Tim, dan weet ik weer wat meer.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: S3 200(T)DI olieverbruik

Berichtdoor tim » 16 Sep 2015, 10:40

Goede keuze.

Wellicht dat er iets specifieks aan de hand is met die eene cilinder waar de gloeiplug nat van de olie van is.

Los hiervan: heb je betrouwbare gegevens van het blok qwa kilometers erop zittend?
Wat is het feitelijke olieverbruik, lees hoeveel liter olie op hoeveel kilometers.
-Bovenstaande is tot op zekere hoogte ook maar ergens een momentopname-
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3 200(T)DI olieverbruik

Berichtdoor GertJantH » 16 Sep 2015, 13:34

Ik heb geen idee van de gereden kilometers met dit blok, maar ik denk wel aanzienlijk.
Het olieverbruik is zo ongeveer 1l/400km (20W50 olie verbeterde dit verbruik wel iets maar niet voldoende).
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: S3 200(T)DI olieverbruik

Berichtdoor tim » 16 Sep 2015, 13:46

Dat verbruik is ronduit veeeeeeeeel..
Ik sta ervan te kijken dat je geen walmen via kleppendekseldop hebt.
Het kan bijna niet anders dan dat je wel flinke blauwe rook moet hebben, lees via de uitlaat

Verandering van type olie is natuurlijk symptooom bestrijding.

aan de compressiemeter met dat blok, maar hou ernstig rekening met een flinke slijtage inwendig.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: S3 200(T)DI olieverbruik

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2015, 15:20

1 op 1000 wordt doorgaans als algemene ondergrens aangehouden... verbruikt ie meer dan is ie op...

Nergens olie lekkages?

Olieverbruik kan meerdere oorzaken hebben

Heeft je blok nog een turbo of heb je die eraf ( meen ik me te herinneren) als de turbo nog aanwezig is is dat een mogelijke bron van olieverbruik.

Een verstopte carterventilatie kan zorgen voor verhoogde carterdruk

Lekke klepsteelrubbers kan zorgen voor olieverbruik en versleten zuigerveren/cilinderwand kan oorzaak zijn voor olieverbruik. Daarnaast is het nog mogelijk dat er olie via de koppakking de motor in lekt danwel de carterdruk via de koppakking oploopt wat weer olieverbruik via de carterventilatie kan veroorzaken..

Hoedanook.... met 1op400 verwacht je toch dat ie aan de uitlaat toch ook wel zichtbaar laat zien dat ie olie stookt....
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten