RR classic '84 kachelklep weggeroest

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
StefanLaRo

RR classic '84 kachelklep weggeroest

Berichtdoor StefanLaRo » 14 Sep 2015, 15:53

Vraagje,
De laatste tijd hoorde ik steeds als ik de kachel aan zette tijdens het rijden vanaf ong km/h een ratel.
Nu stond de kachel dus al een paar weken off zodat ik er geen last van had.
Vandaag toch maar weer eens op onderzoek uitgegaan. Het hele dashboard verwijderd en de ventilatie roosters tussen de motorkap en het raam. Daar door heen kon ik zien dat er roestgaten gevallen waren in een klep die de luchttoevoor van buiten naar de kachel kan openen en sluiten.
Ik dacht dat er roest stukken in de waaier zouden zitten dus heb met een magneet zo veel mogelijk roest eruit gehaald.
Van binnen uit het zelfde gedaan. Ook heb ik onderzocht welke hendel van het bedieningspaneel hier effect op had.
Het gaat om de onderste hendel die van links naar rechts kan schuiven.
Het viel me al op dat al beweegt deze, er achter de kachel niets gebeurt. Na wat jotteren aan de geveerde hendel achteraan, brak deze af.. doorgeroest.
Nu alles nog iets verder onderzocht en nu bleek dat deze klep dus in de gesloten stand vast zat. Er zat een gat in geroest dus helemaal dicht zat hij niet.
Het is me ook opgevallen dat deze klep door de rijwind net tegen de waaier aan geblazen werd. De ratel kwam dus van deze klep tegen de ventilatiewaaier zodra de waaier draaide.

Deze klep was zo verroest dat ik hem eruit gehaald heb.
Nu is mijn vraag, kan dit kwaad?
Waarschijnlijk kan zo'n klep alleen vervangen worden als de kachel gedemonteerd is en dat vond ik voor nu iets te veel werk.
Ik heb zelfs het idee dat dit onderdeel niet los leverbaar is. Dus dan zou er een andere kachel in moeten.

Heb ik nu gewoon altijd frisse lucht in de auto of is het onverstandig om het zo te laten?
Groeten Stefan

Land Rover Freelander 2 HSE '07

Landrover verleden
Range Rover Classic '83
+ Range Rover Classic '84

Terug naar “Techniek”