Ik ben me aan het oriënteren voor de aanschaf van een winch en alle bijhorende spullen.
Omdat ik het in één keer goed wil doen even een vraag.
De 2e accu wil ik gebruiken voor de winch en deze dmv een beveiligingsreplay koppelen aan de huidige accu. Nu wil ik zo dicht mogelijk op de winch-accu de spanning van de voedingskabel naar de winch af kunnen schakelen.
Wat is hiervoor de beste optie: een handbediende schakelaar of een hoogvermogens-relais (eventueel met mogelijkheid tot handbediening)?
Of is het allemaal een kwestie van smaak en/of bedieningsgemak?
Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
- Gert van Amersfoort
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 10 Apr 2014, 22:04
- Locatie: Vaassen
Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
Gert
Defender TD5 2006
Ducati 916
Defender TD5 2006
Ducati 916
Re: Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
Het is allemaal een kwestie van smaak en budget. Ik schakel ze met relais. Duurder maar ik vind het mooier.
En lieren doe je van de startaccu! Al zijn daar ook de meningen over verdeeld.

En lieren doe je van de startaccu! Al zijn daar ook de meningen over verdeeld.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
accu's koppel je met een accuscheidingsrelais (bijvoorbeeld cyrix of soortgelijk) maar die zijn vaak niet bestand tegen de hoge stroom die een lier kan vragen. meest ideaal is dan om de verbinding tussen de accu's tijdens het lieren weer te onderbreken.
Ik installeer bij het installeren van een lier meestal meteen een "allbright" relais voor de lier, daardoor heb je de originele relais van de lier over, die gebruik ik dan als hoofdrelais, dicht bij de accu in de kabel naar het allbright relais.....
massa/hoofdschakelaars voor de lier vind ik geen gezicht en zeker niet beter
Ik installeer bij het installeren van een lier meestal meteen een "allbright" relais voor de lier, daardoor heb je de originele relais van de lier over, die gebruik ik dan als hoofdrelais, dicht bij de accu in de kabel naar het allbright relais.....
massa/hoofdschakelaars voor de lier vind ik geen gezicht en zeker niet beter
gone
Re: Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
Zou lier wel degelijk met een hoofdschakelaar beveiligen!!
Verleden jaar een dolle lier ( met touw gelukkig) bij xtreme challenge meegemaakt ... Uitschakelen is wel wenselijk
En ikke ook op startaccu de lier; en tweede als acc. Accu voor licht, radio's en je kunt er ook mee starten indien hoofd/start/lieraccu leeg is
Verleden jaar een dolle lier ( met touw gelukkig) bij xtreme challenge meegemaakt ... Uitschakelen is wel wenselijk
En ikke ook op startaccu de lier; en tweede als acc. Accu voor licht, radio's en je kunt er ook mee starten indien hoofd/start/lieraccu leeg is
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
ppw schreef:Zou lier wel degelijk met een hoofdschakelaar beveiligen!!
Een relais is ook een hoofdschakelaar.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
Roger B. schreef:Ik installeer bij het installeren van een lier meestal meteen een "allbright" relais voor de lier, daardoor heb je de originele relais van de lier over, die gebruik ik dan als hoofdrelais, dicht bij de accu in de kabel naar het allbright relais.....
massa/hoofdschakelaars voor de lier vind ik geen gezicht en zeker niet beter
ik bedoel het niet alleen.... ik zeg het letterlijk
gone
Re: Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
Aha,wel ; hou know me.. Electra...
AlbrightRelais is toch gewoon een grote versie van 30/85/86/87??
Dus twee keer plus? Hou ik meer van klik-uit
AlbrightRelais is toch gewoon een grote versie van 30/85/86/87??
Dus twee keer plus? Hou ik meer van klik-uit
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
nee, een allbright is één blok met 4 aansluitingen voor de dikke kabels en drie voor stuurdraden.
je sluit er de 3 pluskabels van de motor van de lier op aan en je voedingskabel, in het blok zitten de twee wisselrelais die zorgen dat je lier links en rechtsom kan draaien.

schema

je sluit er de 3 pluskabels van de motor van de lier op aan en je voedingskabel, in het blok zitten de twee wisselrelais die zorgen dat je lier links en rechtsom kan draaien.

schema

gone
Re: Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
Ok, snap ik, maar hoe kun je die dan als hoofdschakelaar gebruiken?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
- Gert van Amersfoort
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 10 Apr 2014, 22:04
- Locatie: Vaassen
Re: Def. TD5 2006: Schakelaar accu voor winch
Hoe ik het begrijp: allbright relais als lierrelais en lierrelais als hoofdrelais vlak bij de accu opnemen en bijvoorbeeld bedient vanaf dashboard
Gert
Defender TD5 2006
Ducati 916
Defender TD5 2006
Ducati 916
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten