Beste keus banden peiling

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LaRoLesley

Beste keus banden peiling

Berichtdoor LaRoLesley » 07 Sep 2015, 18:04

Na mijn introductie in het daar voor aangewezen topic kom ik meteen maar met een vraag... eigenlijk twee maar totaal verschillend dus ik maak dan ook meteen maar twee topics aan. :mrgreen:

Er zijn vast een heleboel meningen over de juiste banden voor onder je LaRo. In mijn geval de Freelander. Er zitten nu Pirelli banden onder. Prima voor op de weg maar als ik een klein beetje gebruik wil maken van de mogelijkheden van een 4x4 dan heb ik volgens mij andere banden nodig.

Wie kan me vertellen of er goede banden zijn die zich op de weg goed gedragen en ook ok zijn off road? OF, als dit niet de manier is, dan welke banden überhaupt aan te raden zijn voor 4x4 in het algemeen en met name natuurlijk voor de Freelander, voor op de weg en voor off road. Wellicht in zomer-, winter-, of all season versie. Ik ben benieuwd naar zoveel mogelijk meningen.

Vast bedankt!!
Een LaRo newbie.
1ste LaRo: Freelander SE 2.5 V6

Roger B.

Re: Beste keus banden peiling

Berichtdoor Roger B. » 07 Sep 2015, 21:24

een goede AT band, tot voor een paar jaar was dat dan zondermeer BFG AT, maar de concurentie heeft die band wel ongeveer ingehaald..

Voor een FL1 is het erg van belang dat je de banden gelijkmatig laat slijten, als de banden van (waarschijnlijk) de vooras verder versleten raken dan van de achteras, deze een keer voor-achter wisselen. teveel diameter verschil is een te grote belasting op het viscodiff. Om diezelfde reden ook altijd rondom banden van hetzelfde merk en type (en maat) gebruiken.
gone

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 07 Sep 2015, 22:47

Ik had deze reactie al in je voorstelpagina gezet en zag daarna dat je een apart lijntje had opgezet voor de banden :oops: Dus gauw gewijzigd en hier neer gezet.

Ik zie op je foto's dat je 17" velgen hebt, goede AT banden zijn daarvoor moeilijk te vinden maar general grabber AT (geen aandelen) is te krijgen in een maat (215/60/17) die maar heel weinig afwijkt van de maat die origineel (225/55/17) om die velgen heen zit. Overigens was mijn zoektocht een paar jaar geleden dus misschien is het aanbod veranderd.

AT's zullen altijd wat meer herrie maken als wegbanden, als je veel op de weg rijdt is dat iets om rekening mee te houden, maar je went er best aan. Toen ik begon met off road rijden in mijn freelander heb ik een setje stalen 15" freelander velgen gevonden op marktplaats met goede winterbanden voor een prikkie en heb daar behoorlijk goed mee kunnen spelen, had ik bovendien gelijk winterbanden. Op de langere termijn werd ik erg moe van het wisselen van de banden voor iedere off road dag (buiten het winterbanden seizoen) en heb ik later een keer de investering gedaan in een complete set AT banden waar ik vervolgens het hele jaar op reed (scheelt ook weer wat ruimte in de schuur)
Land Rover Series 3 SWB '79

steefklei

Berichtdoor steefklei » 07 Sep 2015, 23:19

hier nog een interessante post:
http://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=6950
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

LaRoLesley

Berichtdoor LaRoLesley » 08 Sep 2015, 18:31

Bedankt voor de tips, suggesties en meningen, gentlemen. Ik heb nog even gekeken en heb nu rondom Pirelli Scorpion STR (MS) 225-55-17. Voor op de weg vind ik ze heel prima rijden. Erg stil, zeer comfortabel en best strak in het bochtenwerk.

Ze zijn nog erg nieuw en heb voorlopig geen nieuwe nodig maar ik ga eens kijken wat dit off road doet wanneer ik even een keer tijd heb.

Ik hoorde iets over Almere, in mijn introductie-topic. Eens verder vragen... :)

2.Floris

Berichtdoor 2.Floris » 09 Sep 2015, 23:10

Lesley, heb het na 25 jaar Defender rijden helemaal gehad met BFG en GenGR. Sinds 2010 rijd ik met mijn 90 Td5 op de weg en in het terrein (boswerk in de winter met 2,5 ton aanhangergewicht erachter) heel tevreden op Continental CrossContact AT. Veel stiller en duidelijk betere wegligging, ook op natte, koude wegen, dan genoemde merken.
Groeten, 1. Floris

LaRoLesley

Berichtdoor LaRoLesley » 10 Sep 2015, 09:30

2.Floris schreef:Lesley, heb het na 25 jaar Defender rijden helemaal gehad met BFG en GenGR.

Hai Floris. BFG... BF Goodrich? Maar GenGR kan ik niet ontcijferen :roll:

Ik ga eens kijken naar die Continentals.

Bedankt voor je reactie.

ppw

Berichtdoor ppw » 10 Sep 2015, 10:07

Grabbers.... General Grabbers... ik rij daarentegen prima op AT2's .....van GG :mrgreen:
en yup, BFG zijn Goodriches
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

LaRoLesley

Berichtdoor LaRoLesley » 10 Sep 2015, 10:29

ppw schreef:Grabbers.... General Grabbers... ik rij daarentegen prima op AT2's .....van GG :mrgreen:
en yup, BFG zijn Goodriches

LOL! Natuurlijk! General Grabbers! De meest genoemde banden, geloof ik. Voor mij echter een compleet "nieuw" merk haha.

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 13 Sep 2015, 20:55

heb nu een GG AT2, herrie valt erg mee op de autoweg... maar ben inmiddels wel gewend geraakt aan alle geluiden die de disco maakt :lol:

in het terrein gaat het erg goed. laatst over een omgeploegde stoppel gereden en ik kwam er warempel nog door heen ook, ondanks de flinke plensbui.
SIIA 109, 1967

Terug naar “Techniek”