Tikkende Series 2A benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerrit

Tikkende Series 2A benzine

Berichtdoor Gerrit » 07 Sep 2015, 16:36

Dag medeliefhebbers,

sinds kort ben ik in het bezit van een Series 2A uit 1965, benzinemotor.
Lekker mee aan het knutselen!
Ik hoor een vreemd geluid, waarvoor ik jullie hulp er ervaring zou willen vragen.
Zal het proberen uit te leggen:

Tijdens het rijden, met name in de derde en vierde versnelling bij gas geven, hoor ik een regelmatig tikkend geluid onder de motorkap vandaan komen.
Het tikken stijgt met het toerental, en lijkt alsof de klepspeling veel te ruim staat.
Als ik de motor niet belast hoor je het niet. Bij b.v 60 kmh in de vierde versnelling kan ik zelf het geluid laten horen door wat gas te geven, en het geluid laten verdwijnen door het gaspedaal heel licht op te laten komen.
Ik heb aan detoneren gedacht, maar de ontsteking staat goed, bewust eens wat later gezet, maar geen effect.
Als de auto in z'n vrij staat kan ik stevig gasgeven en hoor het geluid niet.
soms hoor ik het geluid bij het starten, 3 seconden en dan is het weg.
Volgens mij is er niets met het vermogen aan de hand.
Als de auto stationair draait, en ik luister met een stethoscoop hoor ik de klepjes heel mooi bewegen.

Mochten jullie ideeen hebben dan hoor ik ze graag,

groet,

Gerrit

Eric Tol

Re: Tikkende Series 2A benzine

Berichtdoor Eric Tol » 07 Sep 2015, 19:40

Het eerste wat mij te binnen schiet is de distributie ketting.
De kettingspanner werkt op oliedruk en dat zou het 3 seconden getik na het starten kunnen verklaren.
Hoe is de oliedruk bij warm blok? Als de oliepomp al wat moe is blijft de ketting ook te slap,maar dan zou je hem ook stationair moeten horen.
Hetzelfde geld als de ketting versleten is.

Het tweede wat mij te binnen schiet is de synchro unit voor 3 en 4. Weet je zeker dat het geluid uit het blok komt en niet uit de bak?
Deze ziet er zo uit.
Afbeelding
De 3 pilaren van de synchroringen kunnen bij koude bak en hoge belasting in 3 en 4 tegen de schijf van het centrale tandwiel tikken.
En dan krijg je dit soort slijtplekjes.
Afbeelding

Eric.

Gerrit

Re: Tikkende Series 2A benzine

Berichtdoor Gerrit » 07 Sep 2015, 20:12

Eric,

dankjewel voor je reactie!
Ik heb geen oliedruk meter gemonteerd, dus kan dat momenteel niet checken.
Stationair hoor ik het geluid niet, dus die mogelijkheid zou dan afvallen toch?

De tweede optie die je noemt synchro - betekent dit dat ik het alleen zou moeten horen in z'n drie en vier?
Het geluid is in die versnellingen inderdaad het meest te horen, maar ook in de tweede versnelling is het te horen.
Voor mijn gevoel komt het niet uit de bak, maar dat is puur een gevoel en niet op een meting gebaseerd.
Het geluid heb ik in de low gear eigenlijk niet zo gehoord, zal dat nog eens testen.

groeten,

Gerrit

Terug naar “Techniek”