Insa Turbo banden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Insa Turbo banden

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2015, 23:51

tim schreef:
Roger B. schreef:Maakt 600..- en dus geen 850-
euhhh.... ik zal facturen van jou maar eens narekenen....

5 banden á 150 euro is bij mijn weten 750 euro....

:roll:

Excuus!
Daar had ik even overheen gelezen..
Nou ja, ik blij met m'n mudjes, roger en steef met hun AT drietjes, en mark claimt dat ik moelijk met niet moelijk om kan gaan.
Noujah, dat kan wel kloppen daar ik half serieus kijk om op een zeilboot te gaan wonen..
De enige link die ik hierin kan maken is dat ik m'n reservemud 255 op de helmstok plak oid.. :roll:

Die semi-massieve MUDjes kunnen ook heel goed ipv de wal het schip keren ...

Groeten MarcS

PS Ik ken heel aardige mensen die heel lang op een schip woonden, d'r is niks mis mee, alleen moet je als bezoek wat beter opletten wanneer je weer naar huis gaat. (En 's winters met een bootje naar de wal.) O ja ... het is wel een heel eind varen naar Onstwedde.

tim

Berichtdoor tim » 01 Sep 2015, 00:06

:D ;)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

steefklei

Berichtdoor steefklei » 03 Sep 2015, 00:43

Roger schreef:net inderdaad ook 5 nieuwe Coopers AT 3 265/55/16 gekocht voor 650€ de 5 incl plaatsen.
rijdt wel stukje beter dan de BFG MT die inderdaad ook 8 jaar en 110.000 km zijn meegegaan en nog steeds meer dan 5mm profiel hebben.

vond ze op nat wegdek waardeloos daarentegen.

de nieuwe zijn stukje stiller. zuiniger wellicht ook, maar veel verschil maakt t volgens mij niet.

Hoi Roger,
De Cooper AT3´s zitten er onder, ze zijn inderdaad een stuk stiller. Ik las in deze post: viewtopic.php?f=14&t=7366&p=59772&hilit=banden+wisselen#p59783
dat jij om de 5000 km de banden wisselt, wat voor wissel schema gebruik je. Maw. waar gaat de reserve band naar toe?
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Sep 2015, 01:08

steefklei schreef:
Roger schreef:net inderdaad ook 5 nieuwe Coopers AT 3 265/55/16 gekocht voor 650€ de 5 incl plaatsen.
rijdt wel stukje beter dan de BFG MT die inderdaad ook 8 jaar en 110.000 km zijn meegegaan en nog steeds meer dan 5mm profiel hebben.

vond ze op nat wegdek waardeloos daarentegen.

de nieuwe zijn stukje stiller. zuiniger wellicht ook, maar veel verschil maakt t volgens mij niet.

Hoi Roger,
De Cooper AT3´s zitten er onder, ze zijn inderdaad een stuk stiller. Ik las in deze post: viewtopic.php?f=14&t=7366&p=59772&hilit=banden+wisselen#p59783
dat jij om de 5000 km de banden wisselt, wat voor wissel schema gebruik je. Maw. waar gaat de reserve band naar toe?

Weliswaar ben ik Roger niet, maar toch een duit in het zakje: Koop van de "winst" nog een 6º wiel en wissel zo nu en dan deze twee wielen (gebruik ze met name als je meer profiel nodig denkt te hebben).
Zolang je geen onrondheden en andere ongemakken krijgt kan je dat de linker banden links en de rechter rechts houden.
En je kan zomers (of andere momenten dat "het er niet zo toe doet" na enige tijd wanneer de banden wat slijtage krijgen, in de "rustige" perioden (of juist die waarop het veel kilometers en veel asfalt is) het meest sleetse viertal afrijden, en wanneer je meer grip nodig hebt de twee beste samen met de twee nog betere reserves monteren.
Een mooi roulatie schema is mooi maar je hebt dan na laten we zeggen 100.000 km ineens 5 sleetse banden (en het bezwaar van het in twee richtingen berijden van alle banden). Met een eenvoudiger 4 banden links-links & rechts-rechts roulatie heb je na 80.000 km 4 sleetse banden en één nieuwe die jaren in de zon hing te verouderen. Een tweede reservewiel loont dus op de wat langere duur.
Bevallen de banden dan kan je eenvoudig tzt de twee meest sleetse banden vervangen door nieuwe ... op deze wijze slijt je de banden dus in paren gelijk op en kan je steeds om naar behoefte de betere of de sleetse banden berijden.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 03 Sep 2015, 08:08

ik begin door de reserveband met de band LA te wisselen. op de reserveband schrijf ik wet witte onuitwisbare stift de kilometerstand van de wissel. op de band LA die dan dus reserveband wordt schrijf ik de kmstand + 5000.
die wissel ik dus 5000 km later met RA. Enz enz.

schrijf steeds op de band die je wisselt (en die dan dus 5000km reserveband wordt) de huidige kmstand +5000 en wissel hem steeds met de band waarop de laagste (of nog geen) kmstand staat geschreven.

simpel systeem en zo voorkom je een nieuwe reserveband als alle andere zijn versleten of een reserveband die 1cm hoger is als je m eens nodig hebt.
ik inspecteer tevens altijd even de remmen als ik er toch bezig ben en borstel ze schoon.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Sep 2015, 09:39

Roger schreef:schrijf steeds op de band die je wisselt (en die dan dus 5000km reserveband wordt) de huidige kmstand +5000 en wissel hem steeds met de band waarop de laagste (of nog geen) kmstand staat geschreven.

simpel systeem en zo voorkom je een nieuwe reserveband als alle andere zijn versleten of een reserveband die 1cm hoger is als je m eens nodig hebt.
ik inspecteer tevens altijd even de remmen als ik er toch bezig ben en borstel ze schoon.

Iedere 5.000 km, dat is "best vaak" als je bedenkt dat als het een beetje meezit je 100.000 km met de banden gaat doen, 5.000 km is iets meer dan een halve mm slijtage-verschil, een verschil dat je op het oog pas ziet als je aan de laatste millimeters toe bent.
Maar goed het is een oplossing, heeft wel het nadeel dat door de tijd heen de banden allemaal in twee richtingen rollen.

Een groter nadeel zit ik in het feit dat je op een gegeven moment sleetse banden hebt, wel netjes rondom, maar ook allemaal even sleets. Hoever je wilt doorrijden is een keuze: 12-14 mm nieuw, 6-7 mm "halverwege" (dan doet de band het nog best goed, behalve in de modder), of 3-4 mm(dan begin je duidelijk in te leveren, en is ie in de sneeuw ontoereikend) of 2-3 mm (nog steeds meer dan de APK-norm, maar alleen op de verharde weg acceptabel). Afhankelijk van je jaarlijks kilometrage kan je met het rondom wisselen na aanvankelijk veel profiel dus jaren rondrijden met banden waar je nog best een eind kan komen alleen steeds minder ver in de moeilijker situaties. O ja, helemaal aan het eind van het bandenleven - als je zover wilt gaan - zal je zien dat de banden rechts iets meer slijtage tonen, wil je het laatste rubber opmaken dan moet je uiteindelijk ook nog links-rechts wisselen.

Daarom dus mijn suggestie om met 2 reserve-wielen te werken en die twee reservewielen 3-5 mm "achter te laten lopen" in de slijtage, en de banden aan de auto aanvankelijk op hun plek te houden. De voorbanden slijten vlotter, en op een gegeven moment ga je dat merken in de moeilijker situaties - dat is dus het moment om de reserve-set in te zetten. Wordt het dan weer zomer (of rijd je dan weer een periode veel asfalt-kilometers) dan ga je weer terug naar de sleetse banden, maar wel die van achter vóór en omgekeerd - je rijdt dan weer met net iets betere voor. En dat zo verder ....
Op deze wijze deed ik het zo'n 10 jaar met mijn oude Td5, en ik kocht daarvoor alleen een paar keer een overgeschoten reservewiel van mensen die dat erserve-wiel nooit hadden gebruikt. (Mijn huidige Puma heeft vorig jaar HD-wielen gekregen en dus moet ik binnenkort op zoek naar een 2º reserve-wiel. Voor de winterbanden is het sowieso anders: die zijn draairichting-gevoelig, dus heb ik daar een ± adequate twee-richtingen reserve bij.)

Groeten MarcS

PS Voordat iedereen over mij heenvalt: 3-4 mm vind ik echt het minimum, je merkt dan teveel dat je grip verliest ... daaronder is de band eigenlijk alleen nog maar voor een 's zomers asfaltritje en de APK bruikbaar.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Sep 2015, 11:41

Sjeeezus! Jullie hebben echt tijd teveel of nie? :shock: :shock:

Ik monteer banden en als ik echt een goei jaar heb zal ik een keer de versleten voorbanden achter leggen en de achterbanden voor..... :roll: :roll:

Bij een wissel van 4 banden leg ik de beste op het reservewiel. Die heb ik 13 jaar twee keer nodig gehad, wat kan mij het schelen wat voor band daar op ligt..... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Sep 2015, 12:54

Edward schreef:Sjeeezus! Jullie hebben echt tijd teveel of nie? :shock:

Ik monteer banden en als ik echt een goei jaar heb zal ik een keer de versleten voorbanden achter leggen en de achterbanden voor..... :roll:

Bij een wissel van 4 banden leg ik de beste op het reservewiel. Die heb ik 13 jaar twee keer nodig gehad, wat kan mij het schelen wat voor band daar op ligt..... :shock:

Edward, dit scheelt dus niet zoveel met "mijn" programma. Alleen wilde ik 's winters toch echt de beste banden (tegenwoordig heb ik echte winterbanden - voorheen was het meer all-weather) ... en met die winterbanden heb je dus sowieso tweemaal per jaar een wissel-momentje (en dus het in dubio mbt het moment waarop: niet te vroeg maar ook niet te laat, en mn aan het begin van de winter: zo laat als mogelijk maar toch liefst met een beetje aangenaam weer).

Iedere 5.000 km wisselen is mijnsinziens werkverschaffing (hoewel ... mijn winterbanden halen die 5.000 km niet in één seizoen - dus zijn die sowieso werkverschaffing).

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 03 Sep 2015, 13:19

iedere 10.000 kan natuurlijk ook wel weet ik, maar het is toch een hobby een Defender??

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 03 Sep 2015, 13:26

Edward schreef:Sjeeezus! Jullie hebben echt tijd teveel of nie? :shock: :shock:

Ik monteer banden en als ik echt een goei jaar heb zal ik een keer de versleten voorbanden achter leggen en de achterbanden voor..... :roll: :roll:

Bij een wissel van 4 banden leg ik de beste op het reservewiel. Die heb ik 13 jaar twee keer nodig gehad, wat kan mij het schelen wat voor band daar op ligt..... :shock: :shock:

Wat een gedoe om iets aan millimeters te besparen met steeds weer een bandenwissel? Ik rij ze alle vier af, en daarna koop ik 4 nieuwe banden. Elke band veroudert onder invloed van UV, na een jaar of 6 komen er droogtescheurtjes in, wat na verloop van tijd kans geeft op een klapband. Ik hoef er ook geen 100.000 kilometer erop te zetten, ik vind veiligheid belangrijker. :mrgreen:

Terug naar “Techniek”