Roger schreef:schrijf steeds op de band die je wisselt (en die dan dus 5000km reserveband wordt) de huidige kmstand +5000 en wissel hem steeds met de band waarop de laagste (of nog geen) kmstand staat geschreven.
simpel systeem en zo voorkom je een nieuwe reserveband als alle andere zijn versleten of een reserveband die 1cm hoger is als je m eens nodig hebt.
ik inspecteer tevens altijd even de remmen als ik er toch bezig ben en borstel ze schoon.
Iedere 5.000 km, dat is "best vaak" als je bedenkt dat als het een beetje meezit je 100.000 km met de banden gaat doen, 5.000 km is iets meer dan een halve mm slijtage-verschil, een verschil dat je op het oog pas ziet als je aan de laatste millimeters toe bent.
Maar goed het is een oplossing, heeft wel het nadeel dat door de tijd heen de banden allemaal in twee richtingen rollen.
Een groter nadeel zit ik in het feit dat je op een gegeven moment sleetse banden hebt, wel netjes rondom, maar ook allemaal even sleets. Hoever je wilt doorrijden is een keuze: 12-14 mm nieuw, 6-7 mm "halverwege" (dan doet de band het nog best goed, behalve in de modder), of 3-4 mm(dan begin je duidelijk in te leveren, en is ie in de sneeuw ontoereikend) of 2-3 mm (nog steeds meer dan de APK-norm, maar alleen op de verharde weg acceptabel). Afhankelijk van je jaarlijks kilometrage kan je met het rondom wisselen na aanvankelijk veel profiel dus jaren rondrijden met banden waar je nog best een eind kan komen alleen steeds minder ver in de moeilijker situaties. O ja, helemaal aan het eind van het bandenleven - als je zover wilt gaan - zal je zien dat de banden rechts iets meer slijtage tonen, wil je het laatste rubber opmaken dan moet je uiteindelijk ook nog links-rechts wisselen.
Daarom dus mijn suggestie om met 2 reserve-wielen te werken en die twee reservewielen 3-5 mm "achter te laten lopen" in de slijtage, en de banden aan de auto aanvankelijk op hun plek te houden. De voorbanden slijten vlotter, en op een gegeven moment ga je dat merken in de moeilijker situaties - dat is dus het moment om de reserve-set in te zetten. Wordt het dan weer zomer (of rijd je dan weer een periode veel asfalt-kilometers) dan ga je weer terug naar de sleetse banden, maar wel die van achter vóór en omgekeerd - je rijdt dan weer met net iets betere voor. En dat zo verder ....
Op deze wijze deed ik het zo'n 10 jaar met mijn oude Td5, en ik kocht daarvoor alleen een paar keer een overgeschoten reservewiel van mensen die dat erserve-wiel nooit hadden gebruikt. (Mijn huidige Puma heeft vorig jaar HD-wielen gekregen en dus moet ik binnenkort op zoek naar een 2º reserve-wiel. Voor de winterbanden is het sowieso anders: die zijn draairichting-gevoelig, dus heb ik daar een ± adequate twee-richtingen reserve bij.)
Groeten MarcS
PS Voordat iedereen over mij heenvalt: 3-4 mm vind ik echt het minimum, je merkt dan teveel dat je grip verliest ... daaronder is de band eigenlijk alleen nog maar voor een 's zomers asfaltritje en de APK bruikbaar.