Defender, 1991, 2,8 HS Intern. Tot hoe ver garantie?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard

Defender, 1991, 2,8 HS Intern. Tot hoe ver garantie?

Berichtdoor Everhard » 29 Aug 2015, 21:01

Ik kocht mijn Defender in februari 2013. In december 2013 ging mijn stuurhuis (6 bouts) zodanig lekken dat in 1 keer alle olie eruit spoot. Op 12 december 2013 is er toen een gereviseerd stuurhuis in gezet (km. stand 406.000 km). Die heb ik uiteraard betaald. Dat stuurhuis lekte meteen weer: een week later is er toen, onder garantie, een ander in gezet. Maar ook daar rustte geen zegen op: die begon na enige tijd ook weer te lekken. Op 20 november 2014 is er wéér een ander stuurhuis in gezet (km. stand 421.000km) , ook onder garantie. Vanavond keek ik onder de auto en ik geloofde mijn ogen niet: dit stuurhuis lekt ook! (km stand 435.000 km) En als ik nou de auto zwaar zou belasten met off-road activiteiten of zo.....maar dat doe ik helemaal niet. Nu is mijn vraag: waar heb ik nou recht op? Kan ik weer vragen dit stuurhuis onder garantie te vervangen, of is mijn recht op garantie verlopen? De dealer zei, na het laatste stuurhuis zoiets als " We kunnen niet aan de gang blijven". Dat snap ik ook, maar ik wil een stuurhuis dat werkt. Kortom: hoe zijn de garantiebepalingen?
Vast dank!
Everhard Mulder

Roger B.

Re: Defender, 1991, 2,8 HS Intern. Tot hoe ver garantie?

Berichtdoor Roger B. » 29 Aug 2015, 21:07

normaal gaat garantie uit van de originele aankoop, dus het eerste stuurhuis dat er in gezet is, daarop heb je garantie en al die vervangers vallen binnen die garantie.

doorgaans is dat dan 1 jaar.

voor exacte voorwaarden zou je moeten wat er in eventuele leveringsvoorwaarden te vinden is mbt garantiebepalingen.

Ik vraag me wel af wat jij dan wel doet met het ding, of wat ze verkeerd doen bij het installeren danwel reviseren van het stuurhuis D1 en defender stuurhuizen lekken graag, maar dit is wel erg absurd
gone

Everhard

Berichtdoor Everhard » 29 Aug 2015, 22:31

Dus je hebt garantie van 1 jaar op de eerste reparatie? Ik hoopte dat je een garantie van 1 jaar had op het onderdeel (in dit geval dus het stuurhuis) dat geplaatst is, maar dat is dus kennelijk niet zo?

Ik weet ook niet hoe het komt dat ze steeds lekken: ik rijd echt heel rustig, doe geen off-road dingen (ik zou dat wel willen, maar met die lekkende stuurhuizen en zo durf ik dat niet zo goed).....ik vind eht ook absurt. Maar ik heb wel meer absurde zaken meegemaakt met deze auto: bv. dat alle 6 de bouten waarmee het bellhouse vastzit aan de versnellingsbak, losgetrild waren: een bout sloeg een gat in het bellhouse en molde de koppelingsplaat.....

Maar goed: wie mij nog tips kan geven t.a.v. de garantie, of hoe ik het beste de dealer kan benaderen: graag!

Everhard Mulder

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Aug 2015, 22:46

met dealer bedoel je een officiele Land Rover dealer?

Ga eens met de goede man in gesprek, leg hem het verhaal voor, dat er om de paar maanden/paar duizend km een nieuw stuurhuis in moet, omdat het alweer lekt.... of ze dat een normale zaak vinden, of dat er iets anders aan de hand is wat niet gezien is of zo.... dat je er weinig offroad mee rijdt (mag het ook niet van gaan lekken in deze frequentie) en wat er voor oplossing voor te realiseren is....

als ie het dan al niet nog een keer onder garantie doet, zul je er allicht een gedeelde kosten uit kunnen halen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Aug 2015, 23:18

Op een onderdeel zit normaal gesproken ook gewoon garantie. Geen idee waar die beste man z'n onderdelen koopt, maar het lijkt me heel sterk dat het echt een dealer is. :shock: :shock:

Klinkt eerder als een ruilstuurhuis van een van de verdachten uit UK. :roll: :roll:

Heb nu een keer of 4 een stuurhuis vervangen voor 1 van de dealert en met geen een probleem gehad...........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Everhard

Berichtdoor Everhard » 29 Aug 2015, 23:46

Het betreft een officiële landrover dealer, maar om hier nu te noemen welke het is, lijkt me niet netjes. Die mensen doen ook hun best en aan hun kwaliteit twijfel ik niet. Maar ik zal ze zeker deze kwestie voorleggen......want vreemd blijft het.

Gizmo

Berichtdoor Gizmo » 30 Aug 2015, 00:01

Twee zaken komen in me op...

Ik begrijp dat de stuurhuizen gaan zweten....lekken....?
Hoe zit het met de druk die de pomp levert.....? Misschien is die wel veel te hoog...

Het andere waar ik aan denk is wat men noemt "droog sturen''. Dat is draaien aan het stuurwiel terwijl de auto niet rolt.
Dat is heel slecht voor het systeem en kan lekkages veroorzaken.....

Maar ik zou het eens bij de pomp zoeken

Succes!

Sander

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Aug 2015, 00:28

Gizmo schreef:Het andere waar ik aan denk is wat men noemt "droog sturen''. Dat is draaien aan het stuurwiel terwijl de auto niet rolt.
Dat is heel slecht voor het systeem en kan lekkages veroorzaken.....

Dat "droog sturen" is nog niet het ergste, als je daar tenminste niet een dagelijks tijdverdrijf van maakt.
Beroerder is het stuur"full lock" (dus helemaal naar links of rechts) vast houdt ... dan blijft alles onder max druk staan.

Maar goed, een nieuw stuurhuis in een nieuwe auto houdt het in mijn ervaring veel langer uit als een paar 10.000 km.

Aan de andere kant, het maakt kennelijk uit wat je ermee doet; in de beboste duinen van Les Landes behoorde stuurpomp+stuurhuis tot de "aandachtspunten" bij de Defender-dienstauto's - ze reden daar wel met grote banden en weinig lucht en als de spreekwoordelijke houthakker.
De "baas" aldaar reed dan ook privé met een Toyauto ... maar ook die had zo zijn "aandachtspunten".

Groeten MarcS

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 30 Aug 2015, 08:28

... now this is interesting.

I already know most of the story and certainly the first 2 stuurhuisen :lol: :lol: :lol:

So can we assume that the third stuurhuis that was fitted on 20 november 2014 by the same dealer and they used a Genuine Land Rover exchange unit, you may want to read that twice to understand fully what I have just written.

Now if you can answer yes to that sentence and have the relevant documentation to prove it, then under the terms and conditions of the Land Rover Nedeland B.V. not only is it covered but also the cost of replacement.

Garantie op onderdelen en accessoires

Voor originele Land Rover onderdelen geldt een garantie van 12 maanden. Dit omvat de kosten van onderdelen die moeten worden vervangen of die worden gebruikt bij de reparatie van uw Land Rover. Bij onderhoud en reparaties die worden uitgevoerd bij een Land Rover dealer of een Land Rover Service Partner worden uitsluitend originele Land Rover onderdelen gebruikt.

http://www.landrover.nl/ownership/parts-warranty.html

In the UK they increased the warranty period on parts to 24 months and we quite often replace failed parts on customers vehicles free of charge under the warranty procedures.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2015, 10:42

Je krijgt alleen doorgaans geen factuur-dus geen bewijs van aankoop/montage bij garantiewerkzaamheden.

Everhard moeite doen de dealer niet te noemen.... doet die gekke schot het wel ff :-) ;-)
gone

Terug naar “Techniek”