Defender, 1991, 2,8 HS Intern. Tot hoe ver garantie?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobStewart

Re: Defender, 1991, 2,8 HS Intern. Tot hoe ver garantie?

Berichtdoor RobStewart » 30 Aug 2015, 12:25

Roger B. schreef:Je krijgt alleen doorgaans geen factuur-dus geen bewijs van aankoop/montage bij garantiewerkzaamheden.

... oh yes you should, for exactly this reason. It is a mandatory requirement from Land Rover.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Aug 2015, 12:36

Hen idd altijd netjes een factuur gekregen bij welke werkzaamheden dan ook. Daarnaast is de volledige onderhoudshistorie met all details te vinden in de pc van de dealert. (iig bij de mijne wel over mijn auto's)

En van mij mag je een dealer best bij naam noemen, zolang je een soort van objectief verhaal probeert te houden en niet met modder gaat gooien. Het verhaal van TS is gewoon een feitelijk relaas vanuit zijn perspectief, daar mag de dealert best in genoemd worden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2015, 13:43

RobStewart schreef:
Roger B. schreef:Je krijgt alleen doorgaans geen factuur-dus geen bewijs van aankoop/montage bij garantiewerkzaamheden.

... oh yes you should, for exactly this reason. It is a mandatory requirement from Land Rover.

Rob

nou, dan zou ik zeggen..pak die factuur van de laatste keer, drop je auto bij Jager (aangenomen dat je daar dat laatste stuurhuis ontving) en laat het maar weer oplossen, en vraag waarom je zo vaak terug moet met dat stuurhuis.

Overigens is dit buiten de autobranche (of zelfs daarbinnen) niet gebruikelijk.... als je een normaalgesproken een product koopt zit daar -zeg- een jaar garantie op... ookal wordt het product binnen die tijd onder garantie vervangen... de meesten geven geen "garantie op garantie" (wat niet zegt dat consumentenrecht daar wellicht anders over denkt, dat komt namelijk vaak zat voor, dat de "wetgeving er anders uit ziet dan de garantiebepalingen)
gone

Gizmo

Berichtdoor Gizmo » 30 Aug 2015, 15:39

Hoe vaak ik het ook lees....

Ik zie nog steeds de naam van de dealer niet....

Heeft die "gekke Schot" zoals Johnny hem noemt, het toch netjes gedaan!!!!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2015, 16:11

Lees dan beter... johnny noemde Rob geen gekke schot... dat was ik.. en ik heb toch echt in mijn reactie boven de jouwe Jager als dealer genoemd.... want de meeste reguliere bezoekers hier weten wel dat Rob daar werkte... ;-)
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 31 Aug 2015, 08:30

Roger B. schreef:Overigens is dit buiten de autobranche (of zelfs daarbinnen) niet gebruikelijk.... als je een normaal gesproken een product koopt zit daar -zeg- een jaar garantie op... ookal wordt het product binnen die tijd onder garantie vervangen... de meesten geven geen "garantie op garantie" (wat niet zegt dat consumentenrecht daar wellicht anders over denkt, dat komt namelijk vaak zat voor, dat de "wetgeving er anders uit ziet dan de garantiebepalingen)

Je haalt nu twee zaken door elkaar. Garantie op een aankoop verschilt van garantie op een reparatie. Een reparatie van een product binnen de garantietermijn verlengt niet de fabrieksgarantie, maar wel de garantie op het gerepareerde onderdeel. Ter illustratie: 2 jaar garantie op een product. Na anderhalf jaar gaat onderdeel A kapot, dan wordt onder fabrieksgarantie dit onderdeel gerepareerd. Gaat 9 maanden later onderdeel B kapot, dan valt dat niet meer onder fabrieksgarantie, omdat het een andere reparatie is. Gaat echter na 9 maanden onderdeel A weer kapot dan valt het wel onder garantie, alleen is het dan niet meer de fabrieksgarantie, maar de garantie op de reparatie. Dan heb je dus "garantie op garantie" zoals jij het noemt.

Garantiebepalingen die anders zijn dan de wetgeving zijn niet rechtsgeldig behalve wanneer zij uitgebreider zijn dan de wetgeving. Dat veel leveranciers daar proberen onderuit te komen is een ander verhaal.

Over een garantiereparatie hoor je overigens altijd een factuur te krijgen.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Johnny

Berichtdoor Johnny » 31 Aug 2015, 09:56

Hallo dames, ik lees wel mee maar heb niemand een gekke schot genoemd. :lol:
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Everhard

Berichtdoor Everhard » 31 Aug 2015, 20:53

Hoe dan ook: die "gekke schot" is mij zeer dierbaar! En de dealer waar hij gewerkt heeft, ook!
Alleen die stuurhuizen: daar heb ik ruzie mee en ik snap niet wat daarmee aan de hand is. Lekken die nu zo snel, zijn die gereviseerde stuurhuizen zo slecht, kan de pomp teveel druk leveren?

Ik ga binnenkort bij de dealer langs en zal hem dit verhaal voorleggen: kijken wat de reactie is.

Wat betekent " garantie op de reparatie" ? Dat je het onderdeel wél moet betalen (want op het product heb je geen garantie meer) maar het arbeidsloon niet? (omdat je garantie op de reparatie hebt?)

Everhard

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 31 Aug 2015, 21:47

Everhard schreef:Wat betekent " garantie op de reparatie" ? Dat je het onderdeel wél moet betalen (want op het product heb je geen garantie meer) maar het arbeidsloon niet? (omdat je garantie op de reparatie hebt?)

Everhard

Nee, andersom - je hebr garantie op het vervangen onderdeel. Dat hoef je bij (weer) vervangen dus niet te betalen. Of je dan wel het arbeidsloon moet betalen kan wel eens van geval tot geval verschillen, officieel zou je moeten betalen maar ik heb het ook wel gehad dat ik uit coulance niet hoefde te dokken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Everhard

Berichtdoor Everhard » 19 Sep 2015, 16:47

Ik heb de lekkage van het stuurhuis een beetje bijgehouden: erg veel lekt die niet. Het is meer "zweten": na een week of 2 is de onderkant van het stuurhuis nattig. Wat mag ik nu van een goed stuurhuis verwachten? Dat het helemaal droog is en blijft? Ik zou zeggen van wel, maar ik wil dat graag even zeker weten voordat ik naar de dealer ga en te horen krijg dat zweten tot de normale uitingsvormen van een 6 bouts-stuurhuis behoort en dat er niks aan de hand is. Volgens mij moet die toch gewoon droog blijven, of niet?
Everhard

Terug naar “Techniek”