Bij mij 90 bevindt de benzinetank zich op de gebruikelijke plaats achterin tussen de kokerbalken. Nu blijkt de breatherpijp bij de aansluiting op de benzinetank lek te zijn, waardoor bij het aftanken of tijdens het rijden met een volle tank, er benzine uit loopt. Ik wil de breatherpijp vervangen (én de vulpijp want die vertoont ook al droogte-scheurtjes) maar ik zie niet hoe ik bij de aansluiting van de breatherpijp op de tank kan komen. Kan iemand mij vertellen wat de handigste manier is om de breatherpijp te vervangen?
Alvast bedankt!
D90 1997 2.0 16v: hoe breatherpijp benzinetank vervangen
-
The_Dutchman
D90 1997 2.0 16v: hoe breatherpijp benzinetank vervangen
Laatst gewijzigd door The_Dutchman op 28 Aug 2015, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
Re: Defender 90: hoe breatherpijp benzinetank vervangen
tja... viewtopic.php?f=14&t=6364
geen idee of er verschil is tussen Td5 en Puma.... ouder zal ie niet zijn gezien je tank achterin zit....
ik ga er van uit dat het vast wel in RAVE staat (al is dat niet per definitie de makkelijkste manier, bij mijn P38 was het omslachtiger dan de manier die ik volgde)
maar ik ga er van uit dat de tank demonteren de enige non-destructieve manier is om er bij te komen
geen idee of er verschil is tussen Td5 en Puma.... ouder zal ie niet zijn gezien je tank achterin zit....
ik ga er van uit dat het vast wel in RAVE staat (al is dat niet per definitie de makkelijkste manier, bij mijn P38 was het omslachtiger dan de manier die ik volgde)
maar ik ga er van uit dat de tank demonteren de enige non-destructieve manier is om er bij te komen
gone
-
The_Dutchman
Re: Defender 90: hoe breatherpijp benzinetank vervangen
Roger, bedankt voor je verwijzing naar viewtopic.php?f=14&t=6364. Ik heb de titel aangepast maar ik twijfel aan de toegevoegde waarde aangezien ik een Defender 90 heb die af-fabriek met een 2.0 DOHC 16v is afgeleverd.
Maar dat terzijde, ik heb even gegoogled op RAVE+LAND+ROVER en heb nu de Defender workshop manual. Als ik het goed lees, is het dus nodig om de brandstoftank te demonteren en kan dit van onderaf gebeuren.
Nogmaals bedankt!
Randall
Maar dat terzijde, ik heb even gegoogled op RAVE+LAND+ROVER en heb nu de Defender workshop manual. Als ik het goed lees, is het dus nodig om de brandstoftank te demonteren en kan dit van onderaf gebeuren.
Nogmaals bedankt!
Randall
-
Roger B.
Re: D90 1997 2.0 16v: hoe breatherpijp benzinetank vervangen
je geeft het nu iig aan, dus voor de mensen die niet gelijk de link tussen je naam en die carabinieri leggen is het dan duidelijk om wat voor type het gaat. je voorkomt in ieder geval dat men specifieke eigenschappen van een ander model gaat noemen.... met jouw type heb je de pech dat er in NL weinig mensen zijn die bekend zijn met deze versie van de defender omdat ie hier niet geleverd werd.
gone
-
The_Dutchman
Re: D90 1997 2.0 16v: hoe breatherpijp benzinetank vervangen
Zo, vandaag bij een DHZ-garage een brug gehuurd en na een hoop gepiel en gefoeter de brandstoftank los kunnen maken en de ontluchtingsslang vervangen.
Zoals ik verwachtte/hoopte was het inderdaad een 'catastrophic failure' van de ontluchtingsslang. Blijkbaar was deze eerder al eens vervangen/gerepareerd, maar niet op de correcte manier.
De ontluchtingsslang begint centraal boven op de -kunststof!- brandstoftank en was niet door de boven op de tank aanwezige uitsparing gevoerd, richting de tankopening. De tank wordt door een stalen beschermingsplaat op zijn plaats gehouden (dus géén bevestigingsbouten rondom de tank zélf) en bij vastbouten van de beschermingsplaat, werd de slang tussen de tank en de onderzijde van de laadruimte gesandwiched, met dit als uiteindelijk resultaat:

De oude slang was duidelijk te kort om de vanaf de tank tot aan de vulhals te reiken, en blijkbaar vond de italiaanse monteur dat dit ook moest kunnen.
Werken met de franse slag kende ik al, maar de italiaanse slag is nog een stapje erger...
Hieronder de uitgevoerde stappen:
- Voertuig op brug
- Slangklem van de vulslang aan de brandstoftank losmaken
- Slangklem van de ontluchtingsslang van vulpijp losmaken
- Motorlift onder beschermingsplaat
- Beugels van trekhaak losmaken
- Beschermingsplaat losmaken
- Motorlift voorzichtig in kleine stapjes circa 10cm laten zakken onderwijl in de gaten houdend of er geen spanning komt te staan op de diverse leidingen die van/naar de tank lopen, beschermingsplaat en tank komen omlaag (tank hangt een beetje schuin omdat vulopening bovenop chassisbalk blijft rusten)
- Van onder het voertuig de slangklem van de ontluchtingspijp losmaken. Door mijn hoofd door de 'triangel' van de achteras te steken had ik nét voldoende zicht.
- Nieuwe slang op de juiste manier over de tank leiden en monteren met een nieuwe slangklem.
Montage is uiteraard bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde uitvoeren.
Zoals ik verwachtte/hoopte was het inderdaad een 'catastrophic failure' van de ontluchtingsslang. Blijkbaar was deze eerder al eens vervangen/gerepareerd, maar niet op de correcte manier.
De ontluchtingsslang begint centraal boven op de -kunststof!- brandstoftank en was niet door de boven op de tank aanwezige uitsparing gevoerd, richting de tankopening. De tank wordt door een stalen beschermingsplaat op zijn plaats gehouden (dus géén bevestigingsbouten rondom de tank zélf) en bij vastbouten van de beschermingsplaat, werd de slang tussen de tank en de onderzijde van de laadruimte gesandwiched, met dit als uiteindelijk resultaat:

De oude slang was duidelijk te kort om de vanaf de tank tot aan de vulhals te reiken, en blijkbaar vond de italiaanse monteur dat dit ook moest kunnen.
Werken met de franse slag kende ik al, maar de italiaanse slag is nog een stapje erger...
Hieronder de uitgevoerde stappen:
- Voertuig op brug
- Slangklem van de vulslang aan de brandstoftank losmaken
- Slangklem van de ontluchtingsslang van vulpijp losmaken
- Motorlift onder beschermingsplaat
- Beugels van trekhaak losmaken
- Beschermingsplaat losmaken
- Motorlift voorzichtig in kleine stapjes circa 10cm laten zakken onderwijl in de gaten houdend of er geen spanning komt te staan op de diverse leidingen die van/naar de tank lopen, beschermingsplaat en tank komen omlaag (tank hangt een beetje schuin omdat vulopening bovenop chassisbalk blijft rusten)
- Van onder het voertuig de slangklem van de ontluchtingspijp losmaken. Door mijn hoofd door de 'triangel' van de achteras te steken had ik nét voldoende zicht.
- Nieuwe slang op de juiste manier over de tank leiden en monteren met een nieuwe slangklem.
Montage is uiteraard bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde uitvoeren.