Een vraagje van een meenemerleek;
zijn die dingen op de vooras net zo makkelijk te vervangen als op de achteras?
lees als in dat er achter de meenemers geen andere onderdelen mee komen, om een monthy python momentje so tot speek te voorkomen?
Tevens, is het te verwachten dat de meenemers op de vooras net zo snel/veel verslijten als dat het geval is op de achteras?
Heb ze vandaag van de achteras vervangen, en dat was nou niet bepaald overbodige luxe..
Spiebanen van de steekassen waren nog goed gelukkig.
110, 1989, meenemers vooras
110, 1989, meenemers vooras
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
- RobStewart
Re: 110, 1989, meenemers vooras
tim schreef:zijn die dingen op de vooras net zo makkelijk te vervangen als op de achteras?
... Yes
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Erik Peters
Achter kun je de meenemer inclusief steekas eruit trekken, voor lukt dit niet omdat aan het aseind ook nog een homokineet in de swivel zit. Maar een borgveertje en wat dunne plaatjes verwijderen van het aseind en dan moet alleen de meenemer eraf kunnen.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Rob en Eric,
dank voor jullie reactie.
Ik ga ermee aan de slag.
gr floris.
dank voor jullie reactie.
Ik ga ermee aan de slag.
gr floris.
110 HT 200 Tdi 1989.
Tim,
hoe groot was de speling tussen de meenemer en de steekas? Weet jij wat de maximale speling mag zijn, ik heb zelf aan de achterkant laatst een hoop roest en metaal "vijlsel" verwijderd en denk aan vervanging.
hoe groot was de speling tussen de meenemer en de steekas? Weet jij wat de maximale speling mag zijn, ik heb zelf aan de achterkant laatst een hoop roest en metaal "vijlsel" verwijderd en denk aan vervanging.
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Dag Steef,
wat de officieele norm qwa slijtage en daarmee vervanging is weet ik niet, wel dat ik al heel lang rond reed met het bekende koffiemolengeluid op het moment dat je bij hogere snelheden gas los liet, maw: aandrijfspanning eraf.
Dacht aanvankelijk dat het in het achterdiff zat, niet dus.
Jouw spiebanen lijken nog goed genoeg zo te zien, vergelijkbaar met die van mij.
De splines in de meenemers waren gewoon " veetjes" geworden, dus ronduit afgesleten, de spiebanen waren bovenin gewoon puntig ipv , wat zal het zijn 1 mm breed plat?
In mijn geval absoluut de moeite waard geweest om te vervangen.
Als ik jou was:
Diff olie verversen, nieuwe keeringen steken achter die grote moer(die je met die moederderpijp sleutels demonteerd/monteerd) en nieuwe rubberen doppies.
Ik heb de meenemers gewoon hier in Nl gekocht, bij paddock kosten ze geen drol, wel 6 pond 10 inclusief btw..
Dat is wel aftermarket spul, wel/niet verstandig moeten anderen maar even beoordelen.
Al met al: het werk en de kosten zijn het nou niet bepaald, dus..
Succes!
wat de officieele norm qwa slijtage en daarmee vervanging is weet ik niet, wel dat ik al heel lang rond reed met het bekende koffiemolengeluid op het moment dat je bij hogere snelheden gas los liet, maw: aandrijfspanning eraf.
Dacht aanvankelijk dat het in het achterdiff zat, niet dus.
Jouw spiebanen lijken nog goed genoeg zo te zien, vergelijkbaar met die van mij.
De splines in de meenemers waren gewoon " veetjes" geworden, dus ronduit afgesleten, de spiebanen waren bovenin gewoon puntig ipv , wat zal het zijn 1 mm breed plat?
In mijn geval absoluut de moeite waard geweest om te vervangen.
Als ik jou was:
Diff olie verversen, nieuwe keeringen steken achter die grote moer(die je met die moederderpijp sleutels demonteerd/monteerd) en nieuwe rubberen doppies.
Ik heb de meenemers gewoon hier in Nl gekocht, bij paddock kosten ze geen drol, wel 6 pond 10 inclusief btw..
Dat is wel aftermarket spul, wel/niet verstandig moeten anderen maar even beoordelen.
Al met al: het werk en de kosten zijn het nou niet bepaald, dus..
Succes!
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Landmarcs
tim schreef:Tevens, is het te verwachten dat de meenemers op de vooras net zo snel/veel verslijten als dat het geval is op de achteras?
Heb ze vandaag van de achteras vervangen, en dat was nou niet bepaald overbodige luxe..
Spiebanen van de steekassen waren nog goed gelukkig.
Naar het schijnt slijten ze achter sneller als voor. Op het eerste gezicht vreemd ... maar wellicht het gevolg van het feit dat de voorwielen een langere weg rollen, en dus de kracht voor net iets kleiner is (blijft een beetje raar want het midden-differentieel staat normaal "open" en verdeelt de aandrijving ± 50:50).
Groeten MarcS
-
Roger B.
dus jij hebt die grote naafmoer los gehad..... maar niet gelijk even de naaf eraf, nieuwe keerring aan achterzijde en op zijn minst lagers schoongemaakt en opnieuw ingevet, beter nog gewoon vervangen???
Hoe heb je je lagers afgesteld?? of moet ik al een vrije dag inplannen over een paar weken?

Hoe heb je je lagers afgesteld?? of moet ik al een vrije dag inplannen over een paar weken?
gone
Marc;
dat was precies de reden(50/50%) voor het stellen van de vraag.
maar goed, aangezien ik denk geen rare geluiden van voren te horen,verwacht ik geen overdreven slijtage aldaar te verwachten, maar ga het wel chekken.
Roger:
sinds ik edward heb leren kennen is er geen hoop meer, luiheid is een doel opzich geworden..
nop, voor nu heb ik het even gelaten bij het vervangen van slechts de meenemers.
nb; jouw stelling dat de meenemer bewust de wat zwakkere schakel in de aandrijflijn is lijkt mij erg waar.
dat was precies de reden(50/50%) voor het stellen van de vraag.
maar goed, aangezien ik denk geen rare geluiden van voren te horen,verwacht ik geen overdreven slijtage aldaar te verwachten, maar ga het wel chekken.
Roger:
sinds ik edward heb leren kennen is er geen hoop meer, luiheid is een doel opzich geworden..
nop, voor nu heb ik het even gelaten bij het vervangen van slechts de meenemers.
nb; jouw stelling dat de meenemer bewust de wat zwakkere schakel in de aandrijflijn is lijkt mij erg waar.
110 HT 200 Tdi 1989.
is het wel je meenemer? ik heb ook een verdacht geluid, kwam er maar niet achter waar, dacht remtrommel vol met modder oid.....
maandag tijd, wiel los, remtrommel los... één wiellager compleet aan gruzelementen, keering gone, lagers los in de trommel, asstomp zo zwaar ingekerft dat ik een nieuwe heb besteld... wel leuk terrein gereden

maandag tijd, wiel los, remtrommel los... één wiellager compleet aan gruzelementen, keering gone, lagers los in de trommel, asstomp zo zwaar ingekerft dat ik een nieuwe heb besteld... wel leuk terrein gereden

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...