Aangezien ik op vakantie wat problemen had met een oververhittende motor (defender Td5 uit 2002, 2 ton op de teller) wil ik als eerste maar eens het koelsysteem doorspoelen, weet namelijk niet of de koelvloeistof wel volgens het boekje is vervangen. In de haynes staat dat je daarvoor de "drain plug" wat los moet draaien en dat de radiator eruit moet om de motor te kunnen doorspoelen. Heeft iemand hier ervaring mee? De drain plug zit achter de dynamo, nou heb ik die net vervangen maar dat was nogal een k werkje dus ik laat dat liever achterwege.
Groet,
Bas
Def Td5 2002 Koelsysteem doorspoelen
-
Roger B.
Re: Def Td5 2002 Koelsysteem doorspoelen
ik ben er niet echt van overtuigd dat gewoon doorspoelen veel zin heeft, anders dan dat je er vrijwel alle oude vloeistof mee uit de motor spoelt... iets dat koelproblemen veroorzaakt en (dus) vastzit spoelt er zeer waarschijnlijk toch niet uit.
Pomp, thermostaat en radiateur lijken me de meest voor de hand liggende componenten die oorzaak kunnen zijn.
flinke tuinslang op de laagste aansluiting, flinke dot poetspapier erbij om de tuinslang enigszins af te dichten in de radiateurslang. kraan open en wachten tot er schoon water uit komt.... dan is ie doorgespoeld..... water zoveel mogelijk er uit laten lopen. alles weer installeren (na eventueel thermostaat en radiateur schoongemaakt of vervangen te hebben) en vullen... gebruik je geconcentreerde koelvloeistof dan is het achtergebleven water niet zo erg.
Pomp, thermostaat en radiateur lijken me de meest voor de hand liggende componenten die oorzaak kunnen zijn.
flinke tuinslang op de laagste aansluiting, flinke dot poetspapier erbij om de tuinslang enigszins af te dichten in de radiateurslang. kraan open en wachten tot er schoon water uit komt.... dan is ie doorgespoeld..... water zoveel mogelijk er uit laten lopen. alles weer installeren (na eventueel thermostaat en radiateur schoongemaakt of vervangen te hebben) en vullen... gebruik je geconcentreerde koelvloeistof dan is het achtergebleven water niet zo erg.
gone
Als je weer problemen krijgt met warm lopen, kun je de motorkap op de windhaak zetten; krijgt het blokje wat meer koeling. Kan zijn warmte beter kwijt.
-
Roger B.
wat een teun-oplossing zeg
symptoombestrijding..... als ie koelproblemen heeft.... is er iets niet in orde.... en dat is niet een te kleine opening tussen motorkap en wings/slotdrager..................
als er niet genoeg lucht door de motorruimte komt, moet ie eens kijken of zijn koelpakket niet vol modder zit... niet de motorkap een stukje open zetten

symptoombestrijding..... als ie koelproblemen heeft.... is er iets niet in orde.... en dat is niet een te kleine opening tussen motorkap en wings/slotdrager..................
als er niet genoeg lucht door de motorruimte komt, moet ie eens kijken of zijn koelpakket niet vol modder zit... niet de motorkap een stukje open zetten
gone
Roger B. schreef:wat een teun-oplossing zeg![]()
als er niet genoeg lucht door de motorruimte komt, moet ie eens kijken of zijn koelpakket niet vol modder zit... niet de motorkap een stukje open zetten![]()
jij hebt toch een extra-watergekoeld blok?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
De topic starter had problemen met de koeling op vakantie; als jij midden in de bergen rijdt in Griekenland en je motor wordt te warm, maak jij mij niet wijs dat je allerlei dingen gaat lopen vervangen en een groot sleutelkarwei gaat opstarten
Dan zoek je naar de makkelijkste, snelste en simpelste oplossing. En dat is de motorkap op een kiertje.
Snap je?
Snap je?
-
Roger B.
maar je gaat wel op de camping je systeem staan doorspoelen zeker?
hij is thuis en wil de oorzaak van zijn koelproblemen die hij tijdens zijn vakantie had aanpakken... dat is wat ik uit zijn verhaal lees....
hij is thuis en wil de oorzaak van zijn koelproblemen die hij tijdens zijn vakantie had aanpakken... dat is wat ik uit zijn verhaal lees....
gone