Het ging mij hooftzakelijk om het toerental naar beneden te krijgen zodat je normaal 120/130km/h kunt rijden.
Bijkomend voordeel is dat hij minder brandstof gebruikt.
En ja als je in de bobbels rijd is hij trager maar dat vindt ik geen probleem.
Zelfs met een grote aanhanger doet hij het prima dus voor mij een goede investering denk ik.
Ik kan het in ieder geval aanraden zeker als je tussenbak minder wordt.
Gr Ben
Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen
-
Ben Gerrits
-
Landmarcs
Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen
Ben Gerrits schreef:Het ging mij hoofdzakelijk om het toerental naar beneden te krijgen zodat je normaal 120/130km/h kunt rijden.
Bijkomend voordeel is dat hij minder brandstof gebruikt.
En ja als je in de bobbels rijd is hij trager maar dat vindt ik geen probleem.
Zelfs met een grote aanhanger doet hij het prima dus voor mij een goede investering denk ik.
Ik kan het in ieder geval aanraden zeker als je tussenbak minder wordt.
En dat "trager" in de bobbels valt ook nog best mee. Zodra je eenmaal op gang bent heb je alleen te maken met versnellingen die een halve versnelling later (of eerder) geschakeld moeten worden, en dus met versnellingen die net iets verder uit elkaar liggen -- liggen ze met de 1:1,4 tussenbak gemiddeld krap 30% uit elkaar, met de 1:1,2 tussenbak liggen ze ruim 30% uit elkaar -- tijdens het vlot optrekken moet je dus net iets verder doortrekken in de versnelling, heb je geen haast dan merk je het niet. Blijft dus eigenlijk alleen het wegrijden over (en het trekken van iets zwaars), gelukkig heb je in geval van gebrek aan trekkracht een onveranderd low-gear tot je beschikking (en het kan geen kwaad voor het mechaniek als je soms low gebruikt).
NB Wil je bij de stoplichtsprint winnen, zet er dan een 1:1,6 tussenbak in ... dan klinkt ie bij 80 km/u echt heel "sportief" (en dan wordt de top beperkt door de toeren en niet door de luchtweerstand)
Groeten MarcS
Zal wel met andere Defenders rijden dan jullie, maar als je bv op de bult bij Luik naar de 2e versnelling terug moet om boven te komen met een 110 Td5 met 1:1.2 bak en een kar van slechts 3200kg dan is voor mij de lol er wel af......

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Vind ik ook een drama heuveltje op, in Zuid Duitsland tegen de heuvels met een kleine 2000kg net de 70 halen daar wordt ik niet blij van.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
.....dan zou bij mij de lol er ook wel snel af zijn inderdaad.
.
toen ik naar Frankrijk emigreerde was mijn 110 Defender tot de nok toe volgeladen en had ik een enorme dubbelassige aanhanger tot ver boven de norm toe beladen, (zelfs zo ver dat er bij Limoges een band spontaan explodeerde), en inderdaad die hellingen waren ook lang genoeg om mn welliswaar getunede TD5 flink te laten roken.
(inderdaad volledig onverantwoord en niet aan te bevelen, zeeeeeer defensief rijden)
denk dat ik daar ook met een niet standaard tussenbak nog meer moeite had gehad.
alleen de laatste 15 km waren zo stijl dat ik inderdaad niet meer boven de 2e versnelling uitkwam met een enorm zwart rookgordijn.
.....en mn laag en difflock gebruik ik minstens een keer per week dus is prima gangbaar.

toen ik naar Frankrijk emigreerde was mijn 110 Defender tot de nok toe volgeladen en had ik een enorme dubbelassige aanhanger tot ver boven de norm toe beladen, (zelfs zo ver dat er bij Limoges een band spontaan explodeerde), en inderdaad die hellingen waren ook lang genoeg om mn welliswaar getunede TD5 flink te laten roken.
(inderdaad volledig onverantwoord en niet aan te bevelen, zeeeeeer defensief rijden)
denk dat ik daar ook met een niet standaard tussenbak nog meer moeite had gehad.
alleen de laatste 15 km waren zo stijl dat ik inderdaad niet meer boven de 2e versnelling uitkwam met een enorm zwart rookgordijn.
.....en mn laag en difflock gebruik ik minstens een keer per week dus is prima gangbaar.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Edward schreef:Zal wel met andere Defenders rijden dan jullie, maar als je bv op de bult bij Luik naar de 2e versnelling terug moet om boven te komen met een 110 Td5 met 1:1.2 bak en een kar van slechts 3200kg dan is voor mij de lol er wel af......![]()
Tja, dat ligt dan niet (alleen) aan de bak, maar aan de Td5, de kar, en de helling.
Maar goed, als je de Td5 hebt om zulke karren te trekken en je wilt niet naar de 2º terug laat er dan de 1:1,4 tussenbak in zitten, of kies zelfs voor een 1:1,6 tussenbak. Overigens, als je terug moet naar de 2º ... dan kan je ook terug naar 5º laag
Met andere woorden: De Td5 is een heerlijke motor maar ... het is geen hyper-krachtpatser.
De oorspronkelijke (en verder ook veel gehoorde) vraag was als ik het goed heb: Wordt het rustiger en zuiniger bij 100 en harder, en trekt de Td5 dat?
Beide vragen kunnen met ja beantwoord (met als kanttekening dat je het merkt als je zware karren gaat trekken).
Wil je het goede van beide dan heb je meer aan een overdrive (of aan een Puma ... die rijdt zonder kar zelfs in z'n 6º die beroemde helling bij Luik omhoog).
Groeten MarcS
-
Landmarcs
conny schreef:Ik zit zelf te denken aan een roamer overdrive. Mooi ding.
http://roamerdrive.com/index.html
Als ik het goed zie is dit de "oude" Roverdrive, daarmee was in het verleden iets problematisch ... een hele serie ging stuk door lagers die niet opgewassen waren tegen het LandRover geweld. Als deze Roamerdriver nu over de kinderziekten heen zijn is het een leuke oplossing voor het "tussenbak-vraagstuk".
De GKN-overdrive - die al een langere tijd niet meer leverbaar is - had weer een ander gebrek(je): gevoelig voor vervuiling van de olie en daarna slecht schakelen (de electro-hydraulische actuator deed dan zijn werk niet meer goed), zo heeft ieder voordeel z'n nadeel: de elektrische bediening is nl weer een gemaks-voordeeltje boven een mechanische bediening met een extra pook.
Anyway, met beide heb je een complete versnelling extra, je rijdt met standaard-banden dan 100+ bij 2000 rpm, en 120km/u bij nog geen 2400 rpm.
Groeten MarcS
Schijnbaar zijn de problemen met de nieuwe roamer drive opgelost. Effe geld bij elkaar sprokkelen en dan durf ik t wel aan.
-
Landmarcs
conny schreef:Schijnbaar zijn de problemen met de nieuwe roamer drive opgelost. Effe geld bij elkaar sprokkelen en dan durf ik t wel aan.
Wah kosdie Roamerdrive
Zoals al genoemd, de electro-bediening van de GKN had voors en tegens. Het grote voordeel was dat je er (als ie het deed) heel vlot mee kon schakelen, zonder noemenswaardig "gat" tussen de versnellingen. Maar goed, een Defender en vlot zijn kennelijk zaken die niet bij elkaar willen passen.
Overigens, een leuk extraatje van een overdrive is dat je ook in Low-gear een "zesde" versnelling hebt, op een smalle steile pasweg is dat best handig (ook al was je die weg ook in Hogh-gear op gekomen, het in kleinere stappen kunnen schakelen is dan handiger, en het is ook prettig om met 50 km/u de toeren beperkt te houden).
Groeten MarcS