Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor VeeTee » 25 Aug 2015, 18:55

Roger schreef:aaah daar heb ik nog nooit naar gekeken eigenlijk hoe dat zit met de sensor voor de snelheidsmeter maar is inderdaad wel slim om dat eens te checken voordat ik een bak koop waarbij dat anders is dan de actuele bak.

het is mij trouwens nog nooit gelukt om rijdend op een 'stille' manier van laag naar hoog te schakelen.
ik verander hoog laag eigenlijk alleen in stilstand.

eerlijk gezegd heb ik het ook nog niet echt nodig gehad om dit rijdend te doen.
ik trek me uit de penibele situatie in laag en zodra t kan stop ik en ga verder in hoog.


Rijdend van laag naar hoog is prima te doen, laatst nog nodig gehad op een flinke helling (zeker 15%) in Italië, vanuit stilstand met aanhanger optrekken, eenmaal rijdend doorschakelen naar hoog. Ik stond geparkeerd voor een slagboom te wachten tot de siësta voorbij was, de helling was zo steil dat ik voor de zekerheid maar een blok hout voor (dus eigenlijk áchter ;) ) de wielen heb gegooid om niet alleen op de handrem - die ik tot het uiterste aangetrokken had - te hoeven vertrouwen... :mrgreen:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor Peu » 25 Aug 2015, 19:54

ET Coevorden heeft er 1 met een andere bak van een disco rijden. Ik heb ermee geredenmaar wist dit van te voren niet. Vond hem idd wel gevoelsmatig minder toeren maken,...wat achteraf aan de bak lag.
Failing to prepare is preparing to fail!

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor tim » 25 Aug 2015, 20:07

Rij met een 1.22 TB ipv de 1.4, en daarbovenop sinds een week met 255/85, allemaal geen enkel probleem.
Geen td5 maar 200 tdi.
Doen!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Ben Gerrits
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
Locatie: DenBommel

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor Ben Gerrits » 15 Nov 2015, 11:20

Is er al wat gebeurt met de tussenbak.
Ik heb er nu een onder de 130 van een D2.
Je moet wel wat aanpassen maar dan heb je wel een goede tussenbak.
Het achterste deel van de tussenbak met je overzetten ivb snelheids signaal.
Maar het grote voordeel van een D2 bak is denk ik dat ze heel vaak achter een automaat hebben gezeten en dus minder klappen hebben gehad tov een handbak..
Minder km hebben gedraaid en je stallspeedsignaal kun je weer gebruiken want dat zit niet op een D1.
Gr Ben

Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor Rangie » 15 Nov 2015, 11:39

en een D2 bak is stiller (LT230Q) , had ik ook achter de 90 TD5, met 265-75x16 maar wel flink gechipt.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Ben Gerrits
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
Locatie: DenBommel

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor Ben Gerrits » 15 Nov 2015, 11:54

Dat kan best kloppen.
Ik vindt de 130 ook stiller geworden maar heb er niet aan gedacht dat dat door de tussenbak zou komen want de D1 tussenbak was best wel een beetje heel erg stuk.
En ik rij nu ook met Castrol 5w30 BMW proffesional olie in de motor.
Ik hoor dat wel eens van klanten van mij als ik dat in hun BMW doe maar nu heb ik het zelf ook gemerk.
En nee het zit niet tussen mijn orendenk ik.
Gr Ben

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor Roger » 15 Nov 2015, 12:20

heb zoals verwacht nog steeds niks veranderd.

en alles wat stiller is, is welkom in mijn Defender, hahaha.

maar ik heb nu een Megane cc 150pk diesel voor de wat langere snelwegtrajecten dus de noodzaak is een beetje weg.

voor de korte stukjes (minder dan 50km) doet de Defender met standaard bak t prima want je komt dan toch zelden boven de 80 km/uur hier in de correze.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Ben Gerrits
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
Locatie: DenBommel

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor Ben Gerrits » 15 Nov 2015, 15:05

Ik rij gemiddeld 40k dus dan is het wel fijn en het verbruik wordt ook een heel stuk prettiger.
Gr Ben

Pascal87
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 Apr 2013, 21:02
Locatie: Maarn
Contact:

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor Pascal87 » 16 Nov 2015, 11:37

Mijn tussenbak van mijn def 110 (2003) is 100k geleden door de dealer omgebouwd naar een vertanding die ook in de D2 te vinden is.

Nu heb ik bijna nooit een aanhanger erachter hangen. In het buitenland, bij hele stijle weggetjes, merk ik dat de trekkracht niet super is.

Mijn Td5 is wel getuned, maar geen grotere IC (dus beperkt meer vermogen). Ik kom gewoon boven en dat vind ik prima. Om nu de auto te verbouwen voor die paar kilometer dat het makkelijker omhoog rijden is, vind ik persoonlijk iets te ver gaan. Verbruik zit bij mij op 1 op10, dit is volgens mij niet noemenswaardig verschil met andere defenders. Het voordeel wordt mogelijk te niet gedaan door de mudjes die eronder liggen (265/75R16). Op de snelweg is het wel iets rustiger, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik het verschil niet ontzettend groot vind. Maar dit is mijn ervaring.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 110 2003 TD5 eindoverbrenging veranderen

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2015, 12:11

Pascal87 schreef:Mijn tussenbak van mijn def 110 (2003) is 100k geleden door de dealer omgebouwd naar een vertanding die ook in de D2 te vinden is.

Nu heb ik bijna nooit een aanhanger erachter hangen. In het buitenland, bij hele stijle weggetjes, merk ik dat de trekkracht niet super is.

Mijn Td5 is wel getuned, maar geen grotere IC (dus beperkt meer vermogen). Ik kom gewoon boven en dat vind ik prima. Om nu de auto te verbouwen voor die paar kilometer dat het makkelijker omhoog rijden is, vind ik persoonlijk iets te ver gaan. Verbruik zit bij mij op 1 op10, dit is volgens mij niet noemenswaardig verschil met andere defenders. Het voordeel wordt mogelijk te niet gedaan door de mudjes die eronder liggen (265/75R16). Op de snelweg is het wel iets rustiger, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik het verschil niet ontzettend groot vind. Maar dit is mijn ervaring.


Verbruik zit in meer dan alleen de totale overbrenging, roof-racks of de banden. En ... het grootste verschil zit vooral in je rechter voet.
Ik merkte wel een stevig verschil tussen de standaard tussenbak met en zonder overdrive, maar dat verschil was er alleen op de langere afstanden, bij korte eindjes is het verschil hoogstens achter de komma te vinden.

En qua "beperkt vermogen" helling op: Als het beperkt vermogen werkelijk knellend is, dan heb je altijd nog low gear. Tot 40-50 km/u kan je gewoon opschakelen, en je hebt dan ineens ± gehalveerde stappen tussen de versnellingen. Is het een helling waar je vlotter rijdt dan is het vermogen ook geen knelpunt meer, afhankelijk van de helling en snelheid zijn er namelijk ook weer combinaties waar je juist weer prettig rond het max koppel zit.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten