defender td4 Inspectieluik dieseltank
Re: defender td4 Inspectieluik dieseltank
Wilde al toevoegen dat het hele forum me uit zou lachen om de vraag, want ja het is en blijft religie, ook al staat er weinig op papier. Dus ik denk zo dat er nog wel iemand komt die het wel leuk vind om aan een slangetje met diesel te zuigen tot er wat uit komt. 
-
Roger B.
Landmarcs schreef:
't Was bijv. ook hier handiger als er een luikje was en een aansluiting waarop je een "primer-slangetje" zou kunnen zetten was geweest (blijft natuurlijk geklooi, maar het is de prijs voor geen opvoerpomp die dan ook weer niet stuk kan gaan).
Het best is het om het allemaal op de charme te gooien.
Groeten MarcS
Ik verbaasde me eerder al over je wens voor een luikje in geval je een lege tank hebt met een puma, maar nog stteds zie ik niet welk voordeel een luikje daarin moet bieden
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Landmarcs schreef:
't Was bijv. ook hier handiger als er een luikje was en een aansluiting waarop je een "primer-slangetje" zou kunnen zetten was geweest (blijft natuurlijk geklooi, maar het is de prijs voor geen opvoerpomp die dan ook weer niet stuk kan gaan).
Het best is het om het allemaal op de charme te gooien.
Groeten MarcS
Ik verbaasde me eerder al over je wens voor een luikje in geval je een lege tank hebt met een puma, maar nog stteds zie ik niet welk voordeel een luikje daarin moet bieden
Stel je rijd je tank leeg met een 2,4 Puma.
Men heeft in Solihull nu voorzien dat je met een kapot nood-fietspompje aan de slag moet: slang ergens in het vooronder losnemen, pompje erop en dan de diesel omhoogzuigen, daarna de gevulde diesel-leiding weer aankoppelen en een schietgebedje doen.
Mijns inziens zou het heel veel makkelijker zijn als je op de tank een aansluiting zou hebben waarop je een slang schuift met hetzij een pompje danwel gewoon een fles met een paar liter diesel. Er is niet veel nodig om de 2,4 Puma te "primeren", maar het is gewoonweg heel onhandig dat je de diesel door de leidingen moet opsleurpen ipv met "dwangvoeding" even de lucht eruit kan drukken.
Overigens, zelfs mijn oude 1985 Renault diesel had gewoon een knop waarmee je het brandstofsysteem weer kon "volpompen", je hoefde daarbij zelfs nauwelijks vuile handen te maken. (Nog veel eerder: de oude Renault 4CV - nee geen R4 - de eerste auto van mijn vader - had een handig zwengeltje aan de brandstofpomp, kon je onderweg gewoon even wat benzine aftappen voor de benzine-brander.)
Groeten MarcS
Ik begin te begrijpen wat de bedoeling is geloof ik. Kijk zo'n gesloten circuit zonder aftappertjes en pompjes werkt natuurlijk het meest betrouwbaar. Maar als er iets gebeurt tob je je rot om te vinden waar het probleem zit.
Ik had jaren geleden problemen met mijn laadcircuit, en de goeroe in Pijnacker zei dat je dan gewoon de hele dynamo met alle kabeltjes en de regelaar moest vervangen. Auw, dat kost een paar knaken.
Later kwam ik erachter hoe alles werkte, en kon ik met een multimeter zien waar de fout zit, tot op het transistortje toe. Zo'n ding kost een kwartje bij Conrad, wat toch wel beter voelt. Ik vind het gewoon prettig te denken dat ik controle heb over mijn wagen, en dat ik doe wat noodzakelijk is zonder iets anders te slopen (of het verkeerde te vervangen).
Voor mensen die liever geen olie of diesel op de vloer hebben, zou het me heel prettig lijken dat er meer bekend is over hoe een systeem werkt, en met welke kritische meetwaarden. En dat doe je niet door je tank eruit te slopen om een slangetje aan te sluiten, een eindje zonder tank te rijden en kijken wat er gebeurt.
Ik had jaren geleden problemen met mijn laadcircuit, en de goeroe in Pijnacker zei dat je dan gewoon de hele dynamo met alle kabeltjes en de regelaar moest vervangen. Auw, dat kost een paar knaken.
Later kwam ik erachter hoe alles werkte, en kon ik met een multimeter zien waar de fout zit, tot op het transistortje toe. Zo'n ding kost een kwartje bij Conrad, wat toch wel beter voelt. Ik vind het gewoon prettig te denken dat ik controle heb over mijn wagen, en dat ik doe wat noodzakelijk is zonder iets anders te slopen (of het verkeerde te vervangen).
Voor mensen die liever geen olie of diesel op de vloer hebben, zou het me heel prettig lijken dat er meer bekend is over hoe een systeem werkt, en met welke kritische meetwaarden. En dat doe je niet door je tank eruit te slopen om een slangetje aan te sluiten, een eindje zonder tank te rijden en kijken wat er gebeurt.
Laatst gewijzigd door 2aatje op 10 Aug 2015, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
Tja... met de juiste apparatuur is dat aanzuigen ook geen punt. Geklooi met diesel in de auto is ook niet alles... zet dan met een pompje met tankdop als uiteinde druk op de tank via de vulopening... geen luikje nodig. Geen geklooi met slangetjes ....
gone
Nee joh 2aatje, de echte bedoeling is dat we allemaal alleen nog maar rijden met onze wagens en als'ie niet meer rijdt voor veel geld de bergingsdienst van de dealer bellen, laten afslepen naar diezelfde dealer, dan een paar apen er wezenloos naar laten kijken, die vervangen ongeveer 4x zoveel als nodig is en "kijk hij doet het weer", mag ik even vangen!
De goede daargelaten hoor, maar dit is wel de tendens en laten we wel wezen, wij Land Rover gekken zijn wel ernstig in de minderheid hoor, als ik om me heen kijk wil nagenoeg niemand meer iets weten van hun auto, "ik heb toch garantie" is een veel gehoorde kreet, dat ze zelf alle reparaties al drie keer betaald hebben met de aanschaf van de nieuwe voiture (bewust in het Frans) hebben ze blijkbaar niet door, hahahahaha.
Als ik een inspectieluik nodig heb dan maak ik dat ter plekke wanneer het nodig is. wat een ander daar ook van denkt, en de Puma, daar is door ons soort mensen nog veel aan te verbeteren voor wat betreft betrouwbaarheid en serviceability, maar dat gaat allemaal wel komen als ook die aardig op leeftijd komen.
G-J.
De goede daargelaten hoor, maar dit is wel de tendens en laten we wel wezen, wij Land Rover gekken zijn wel ernstig in de minderheid hoor, als ik om me heen kijk wil nagenoeg niemand meer iets weten van hun auto, "ik heb toch garantie" is een veel gehoorde kreet, dat ze zelf alle reparaties al drie keer betaald hebben met de aanschaf van de nieuwe voiture (bewust in het Frans) hebben ze blijkbaar niet door, hahahahaha.
Als ik een inspectieluik nodig heb dan maak ik dat ter plekke wanneer het nodig is. wat een ander daar ook van denkt, en de Puma, daar is door ons soort mensen nog veel aan te verbeteren voor wat betreft betrouwbaarheid en serviceability, maar dat gaat allemaal wel komen als ook die aardig op leeftijd komen.
G-J.
De laatste keer dat hier een Puma stond waar de tank onderuit geweest is, heb ik gewoon tot de rand toe volgetankt met diesel. Vooraan bij de motort de leiding losgetrokken, is gewoon een snelkoppeling, en toen koffie gaan drinken.
Als je dan terug komt is de druk in de tank van 70 liter meer dan genoeg om de lucht uit de leiding te drukken. Sjonge wat een probleem.
Zou je echt zo'n lul zijn dat je hem verkeerd om op een helling hebt gezet, dwz met de tank omlaag dan volstaat met een doek een keer goed blazen op de vul opening of als je een 130 hebt op de ontluchtingsslang achter de achterlichten om de diesel door de leiding te drukken.
Het is geen religie, het is theoretisch gezever van mensen die nog nooit genoemd probleem meegemaakt hebben en toch wat willen melden. En een fatsoenlijk landreiziger rijdt zijn tank niet leeg! Gewoon je meters in de gaten houden is ook onderhoudt!!
Als je dan terug komt is de druk in de tank van 70 liter meer dan genoeg om de lucht uit de leiding te drukken. Sjonge wat een probleem.
Zou je echt zo'n lul zijn dat je hem verkeerd om op een helling hebt gezet, dwz met de tank omlaag dan volstaat met een doek een keer goed blazen op de vul opening of als je een 130 hebt op de ontluchtingsslang achter de achterlichten om de diesel door de leiding te drukken.
Het is geen religie, het is theoretisch gezever van mensen die nog nooit genoemd probleem meegemaakt hebben en toch wat willen melden. En een fatsoenlijk landreiziger rijdt zijn tank niet leeg! Gewoon je meters in de gaten houden is ook onderhoudt!!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:..... En een fatsoenlijk landreiziger rijdt zijn tank niet leeg! Gewoon je meters in de gaten houden is ook onderhoudt!!
De laatste (en overigens ook de eerste) keer dat ik een dieseltank leegreed was zo 25 jaar geleden .... dus kennelijk ben ik al langere tijd een fatsoenlijk landreiziger. Toch blijf ik het raar (en lastig) vinden dat je de 2,4 Puma alleen met de (on)nodige kunstgrepen kan ontluchten.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef: Toch blijf ik het raar (en lastig) vinden dat je de 2,4 Puma alleen met de (on)nodige kunstgrepen kan ontluchten.
Groeten MarcS
Ja, daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Maar kennelijk heb je gelijk want vanaf de 2.2 zit er weer zo'n faalgevoelige pomp in de tank.
Edward van Vugt
Edward schreef:Als je het volgens het boekje doet kun je daarna nog een eeuwigheid de startmotor laten rond gaan voordat ie aanslaat.
De boekjes staan vol onzin, dat idee had ik wel al. De enige manier om achter de juiste trucs te komen is de vraag te stellen op het forum, en iemand te treffen die niet vies is van het blazen en zuigen aan slangetjes.
Maar goed, om te weten welk slangetje je zelf het best kan proberen (liever eerst blazen, dan zuigen, stond in Darwins boek