Disco2 2003 welke banden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Vliegpiet

Disco2 2003 welke banden?

Berichtdoor Vliegpiet » 08 Aug 2015, 11:10

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Disco 2 uit 2003. Mooie auto, alles werkt enzo, alleen de banden zijn wel aan vervanging toe. Graag wil ik iets meer terreinbanden hebben. Niet voor het 'hardcore' werk of echte Muds, maar wel iets meer profiel dan de standaardbanden die er nu op zitten.

Heeft iemand tips voor welke banden ik zou moeten kiezen? Geeft dat nog problemen in de wielkasten? En bij het reservewiel?

Alvast dank voor jullie enthousiaste reacties!

Groet,
Piet
Piet van der Meer
Op pad met Archibald 'Archie'
(Land Rover Discovery II 'Gant')

tim

Re: Banden Disco2

Berichtdoor tim » 08 Aug 2015, 11:21

Dan kom je al snel uit op bf goodrich at, maar andere voorbeelden zijn er ook als de cooper at2.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2015, 11:24

Dag Piet,

Het is dan wel handig om te weten welke "standaardbanden" er nu op zitten (en eventueel ook wat je met de banden wilt gaan doen - of dat je ze alleen voor de looks wilt).

Zo uit de losse pols kan je denken aan: Cooper Discoverer AT3, Nokian Rotiiva AT, Continental Cross Contact AT, Cooper Discoverer STMaxx, General Grabbel AT ..... (NB  BF Goodrich AT was lang DE standaard maar lijkt ingehaald door verschillende andere banden, banden die vaak ook nog eens goedkoper zijn ook).

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 08 Aug 2015, 11:39

Vliegpiet schreef:Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Disco 2 uit 2003. Mooie auto, alles werkt enzo, alleen de banden zijn wel aan vervanging toe. Graag wil ik iets meer terreinbanden hebben. Niet voor het 'hardcore' werk of echte Muds, maar wel iets meer profiel dan de standaardbanden die er nu op zitten.

Heeft iemand tips voor welke banden ik zou moeten kiezen? Geeft dat nog problemen in de wielkasten? En bij het reservewiel?

Alvast dank voor jullie enthousiaste reacties!

Groet,
Piet

Hoi Piet,

Ik rij sinds kort op General Grabber AT2 in de maat van 255/55R18. Eerst heb ik gereden Pirelli Scorpion AT, die beviel goed, deze is echter voor de 255/55 niet meer verkrijgbaar. Wel voor de 235/70R16. Ook is Michelin Latitude Cross een prima band. Goed wegligging, en relatief zuinig. Met de Scorpions reed ik soms 1:10, echter 1:9 komt meer in de richting. Met de Latitude Cross kan je 1:10 , en met de Grabber AT2 nijg je meer naar 1:8.5.

Groet, Chris

Roger B.

Re: Disco2 2003 welke banden?

Berichtdoor Roger B. » 08 Aug 2015, 12:11

Hmmm...kreeg mijn D2 op michelin synchrone. Reed gemiddeld 1 op8.5 a 1 op 9

Stapte over op BFG AT. Reed gemiddeld 1 op 8.5 a 1 op 9

Stapte over op BFG MT en je raadt het al....1op8.5 a 1op9
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2015, 13:20

Waterrover schreef:Ik rij sinds kort op General Grabber AT2 in de maat van 255/55R18. Eerst heb ik gereden Pirelli Scorpion AT, die beviel goed, deze is echter voor de 255/55 niet meer verkrijgbaar. Wel voor de 235/70R16. Ook is Michelin Latitude Cross een prima band. Goed wegligging, en relatief zuinig. Met de Scorpions reed ik soms 1:10, echter 1:9 komt meer in de richting. Met de Latitude Cross kan je 1:10 , en met de Grabber AT2 nijg je meer naar 1:8.5.

Welke banden-maat (en eventueel welke overmaat nog past) gezocht/gewenst ? is dus vraag één.

Vraag twee is dan: Voor welk doel, veel weg(comfort), veel AT kwaliteit, winterse kwaliteiten, of nog meer (of alleen voor de looks).

NB  Michelin Latitude Cross is een prima band maar niet echt een AT band (en in 7.5x16 niet echt duurzaam, ook al zag ik ze ook onder de Pyreneeën-Defender-taxi's, een chauffeur hoopte op twee jaar gebruiksduur, ik heb twijfels gezien het "voetenvegen").

Groeten MarcS

sketcher

Berichtdoor sketcher » 15 Aug 2015, 12:54

Zelf heb ik sinds een paar jaar General Grabbers AT2's in de standaard maat (255-55r18) en ben er zowel on als off road erg tevreden mee.

Rijgeluit is redelijk en gaat grip off road is gewoon erg goed. Ook op het asfalt weinig tot klagen alleen bij lichte regen vind ik ze merkbaar slechter presteren dan mijn oude weg banden (pitrelli Scorpions)

Zelf nooit voor gehad maar de zijwanden schijnen bij off road gebruik kwetsbaar te zijn en makkelijk lek te rijden.
Inmiddels is er een nieuwe band beschikbaar die AT heet en AT2 zijn niet meer beschikbaar.

Voor mijn volgende banden ga ik kijken naar BF Goodrich in een maatje groter (260-55r18) maar gezien de prijs wordt het wellicht weer General Grabber
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2015, 14:57

Tja, nieuwe rubbers ... dat geeft altijd weer veel plezier ....

Kijk ook nog eens hier:   viewtopic.php?f=14&t=6950

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 15 Aug 2015, 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 15 Aug 2015, 15:22

sketcher schreef:Zelf heb ik sinds een paar jaar General Grabbers AT2's in de standaard maat (255-55r18) en ben er zowel on als off road erg tevreden mee. Rijgeluit is redelijk en gaat grip off road is gewoon erg goed. Ook op het asfalt weinig tot klagen alleen bij lichte regen vind ik ze merkbaar slechter presteren dan mijn oude weg banden (pitrelli Scorpions) Zelf nooit voor gehad maar de zijwanden schijnen bij off road gebruik kwetsbaar te zijn en makkelijk lek te rijden. Inmiddels is er een nieuwe band beschikbaar die AT heet en AT2 zijn niet meer beschikbaar. Voor mijn volgende banden ga ik kijken naar BF Goodrich in een maatje groter (260-55r18) maar gezien de prijs wordt het wellicht weer General Grabber

De General AT2 is nog gewoon leverbaar http://www.saris4x4.nl/shop-and-design/ ... eral-tire/ Het blijkt zelfs dat de vraag naar de AT2 groter is dan naar de nieuwe AT. Ik heb de AT2 er nu ruim 2 maanden op liggen en zeer tevreden, gewoon besteld via de dealer en de volgend dag geleverd.

Groet, Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2015, 17:01

Waterrover schreef:
sketcher schreef:Zelf heb ik sinds een paar jaar General Grabbers AT2's in de standaard maat (255-55r18) en ben er zowel on als off road erg tevreden mee. Rijgeluit is redelijk en gaat grip off road is gewoon erg goed. Ook op het asfalt weinig tot klagen alleen bij lichte regen vind ik ze merkbaar slechter presteren dan mijn oude weg banden (pitrelli Scorpions) Zelf nooit voor gehad maar de zijwanden schijnen bij off road gebruik kwetsbaar te zijn en makkelijk lek te rijden. Inmiddels is er een nieuwe band beschikbaar die AT heet en AT2 zijn niet meer beschikbaar. Voor mijn volgende banden ga ik kijken naar BF Goodrich in een maatje groter (260-55r18) maar gezien de prijs wordt het wellicht weer General Grabber

De General AT2 is nog gewoon leverbaar http://www.saris4x4.nl/shop-and-design/ ... eral-tire/ Het blijkt zelfs dat de vraag naar de AT2 groter is dan naar de nieuwe AT. Ik heb de AT2 er nu ruim 2 maanden op liggen en zeer tevreden, gewoon besteld via de dealer en de volgend dag geleverd.

En als je eerst hier http://expeditionportal.com/where-the-r ... -the-road/ kijkt, en ook naar de prijs, dan is Cooper Discoverer AT3 wellicht een verstandig alternatief, de AT3 presteert bijv bij nat wegdek erg goed.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”