S3, 200(T)DI: koelingprobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
GertJantH

S3, 200(T)DI: koelingprobleem

Berichtdoor GertJantH » 03 Aug 2015, 13:40

Zo, terug van ons avontuur in Marokko (verslag volgt in een ander onderdeel van dit forum) heb ik ervaren dat de 200DI conversie-motor in mijn geval toch vooral voor Noord-Europa omstandigheden bedoeld is...
Zolang we onder de Pyreneeën bleven en de buitentemperaturen onder de 30°C ging alles prima, maar zodra de buitentemperatuur boven de 35°C steeg begon de motor wel erg warm te worden. Dit viel wel op te lossen met de elektrische ventilator op standje hoog (handbediening) en de verwarming aan (nog warmer binnen), maar uiteindelijk leverde het toch wel beperkingen op.
De grootste klacht die daardoor ontstond was de koppeling die ging slippen, zodra de motorruimte echt heet werd pakte de koppeling niet meer optimaal en verloor bij hogere toerentallen zijn grip, heel vervelend als je net een helling op moet!

Mijn vragen op dit forum:
1: kent iemand het warmteprobleem van deze motor en wat hebben jullie eraan gedaan?
(de motor heeft een standaard series radiator en een elektrische fan met twee standen, de mechanische fan heb ik niet gemonteerd)
2: is het probleem van de slippende koppeling bij hoge temperaturen bekend en wat is daar aan te doen?
(ik heb zelf het idee dat de hydraulische vloeistof te heet wordt waardoor de koppeling gaat slippen)
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

ppw

Re: S3, 200(T)DI: koelingprobleem

Berichtdoor ppw » 03 Aug 2015, 13:54

radiator van een 200tdi nemen, met ingebouwde oliekoeler..
hitteschildjes plaatsen...
toch voor de T gaan, met intercooler erbij..
grotere Fan...
heb je een LT77? zo niet, doen...
en een extra meter... just to be sure.... mijn orginele meter geeft niet altijd de juiste waardes aan... ik heb een extra sensor NA de thermostaat, voor de radiator geplaatst, en gooi m'n Kenlow aan als ze boven de 90gr. aangeeft..
zomaar mijn eerste ideeën :roll: :mrgreen:

oh, en ik bedenk me nu, mijn 200tdi liep ook warm.... bleek dat ik nog koperen expansievaatje had.... met andere waardes qua druk :roll: :roll:
verwisseld voor een plastic 200tdi vat, en was opgelost!( was orgineel een V8)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 03 Aug 2015, 15:26

GertJantH schreef:Zo, terug van ons avontuur in Marokko (verslag volgt in een ander onderdeel van dit forum) heb ik ervaren dat de 200DI conversie-motor in mijn geval toch vooral voor Noord-Europa omstandigheden bedoeld is...
Zolang we onder de Pyreneeën bleven en de buitentemperaturen onder de 30°C ging alles prima, maar zodra de buitentemperatuur boven de 35°C steeg begon de motor wel erg warm te worden. Dit viel wel op te lossen met de elektrische ventilator op standje hoog (handbediening) en de verwarming aan (nog warmer binnen), maar uiteindelijk leverde het toch wel beperkingen op.
De grootste klacht die daardoor ontstond was de koppeling die ging slippen, zodra de motorruimte echt heet werd pakte de koppeling niet meer optimaal en verloor bij hogere toerentallen zijn grip, heel vervelend als je net een helling op moet!

Mijn vragen op dit forum:
1: kent iemand het warmteprobleem van deze motor en wat hebben jullie eraan gedaan?
(de motor heeft een standaard series radiator en een elektrische fan met twee standen, de mechanische fan heb ik niet gemonteerd)
2: is het probleem van de slippende koppeling bij hoge temperaturen bekend en wat is daar aan te doen?
(ik heb zelf het idee dat de hydraulische vloeistof te heet wordt waardoor de koppeling gaat slippen)

Het originele ontwerp, is m.i. het beste. De constructeur heeft geen rekening gehouden met jouw conversie, waarin je meer vermogen tot je beschikking hebt. En dat dat leidt tot koelproblemen is niet verwonderlijk.

Kan bv. de ontstane warmte onder de auto wel voldoende worden afgevoerd? Het feit blijft, dan dat er teveel warmte gegenereerd wordt, en dit moet worden afgevoerd langs de motor en onder het chassis waar zich de koppeling en de versnellingsbak bevindt.

Een remedie kan zijn, de Turbo weer bevestigen, de motor heeft weliswaar meer vermogen, maar loopt m.i. toch koeler. Zeker i.c.m. met een IC. Nu moet de motor het doen zonder Turbo en werkt waarschijnlijk erg hard om vooruit te komen, (wordt erg heet) zeker in de hitte is dit een verschil. Met de Turbo is er in ieder geval voldoende vermogen voorhanden. Of je er alleen met een grotere radiateur bent (met de originele koeltunnel en ventilator) betwijfel ik, maar zou ik zeker proberen. Ook met het gebruik van een 20W50 olie, loopt de motor koeler.

PS: Ik heb nog een TD5 radiator in de aanbieding ;)

Groet, Chris

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 03 Aug 2015, 17:13

Hoe oud is de radiator?
Een 200Di met een serie radiator kan best, maar als de radiator al op leeftijd is verlies je een hoop koel capaciteit.
Inwendige aanslag en ook de staat van de lamellen aan de buitenkant maken echt heel veel verschil en dat ga je bij dat soort temperaturen merken. Zeker als het blok dan ook lekker moet werken door rul zand of in de bergen.

Heb je een blaas of zuig electrische fan en heb je die dan ook goed gemonteerd?
Als je een blazende aan de achterkant van de radiator plaatst doettie ook niet wat hij doen moet.
Heb je een tunnel om de fan? Met tunnel stuur je meer lucht door de radiator dan zonder.

Uit je project verslag begrijp ik dat je de standaard serie 3 uitlaat hebt gebruikt.
Deze heeft een buis diameter van 50mm zo ff uit mijn hoofd. De 200Tdi uitlaten zijn dikker.
Met een grotere diameter breng je de EGT omlaag en daarmee ook de temperatuur boven de zuiger.

Wat de koppeling betreft.
De hulpcilinder zit bij de serie 3 en later recht boven de uitlaat. Tussen uitlaat en cilinder zit bij de 90/110 en defenders een hitteschild(NRC9733 of NTC5205).

Eric.

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 03 Aug 2015, 22:03

Even wat antwoorden op de door jullie gestelde vragen:
1. de radiateur is een nieuwe (3000 km gelopen) series 3 radiateur, dus die moet goed zijn;
2. turbo installeren is geen optie, daarvoor is te weinig ruimte onder de motorkap;
3. de fan is een blazende vooraan de radiateur met een tunnel;
4. ik heb 20W50 olie gebruikt, ik begon met 20W40, maar die liep er zo doorheen ;), dus nu 20W50;
5. andere versnellingsbak monteren kan, maar vind ik wel een heel gedoe voor dit probleem;
6. het toepassen van het originele hitteschild tussen uitlaat en koppelingscilinder ga ik zeker proberen (bij mijn motor zat er één tussen uitlaat en startmotor);

Ik heb gedurende de reis al de volgende maatregelen getroffen:
- minder hard rijden (max 90 km/h), de auto wil wel boven de 100, maar dan is het verbruik ook beduidend hoger;
- koelventilator handmatig op de hoogste stand zetten (en de kachel aan) zodra ik vermogen ga vragen;
- gewoon niet teveel vragen van de motor;

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 03 Aug 2015, 22:28

GertJantH schreef:Even wat antwoorden op de door jullie gestelde vragen:
1. de radiateur is een nieuwe (3000 km gelopen) series 3 radiateur, dus die moet goed zijn;
2. turbo installeren is geen optie, daarvoor is te weinig ruimte onder de motorkap;
3. de fan is een blazende vooraan de radiateur met een tunnel;
4. ik heb 20W50 olie gebruikt, ik begon met 20W40, maar die liep er zo doorheen ;), dus nu 20W50;
5. andere versnellingsbak monteren kan, maar vind ik wel een heel gedoe voor dit probleem;
6. het toepassen van het originele hitteschild tussen uitlaat en koppelingscilinder ga ik zeker proberen (bij mijn motor zat er één tussen uitlaat en startmotor);

Ik heb gedurende de reis al de volgende maatregelen getroffen:
- minder hard rijden (max 90 km/h), de auto wil wel boven de 100, maar dan is het verbruik ook beduidend hoger;
- koelventilator handmatig op de hoogste stand zetten (en de kachel aan) zodra ik vermogen ga vragen;
- gewoon niet teveel vragen van de motor;

Wellicht is het nog een idee om een andere thermostaat te monteren. In het verleden heb ik dat regelmatig gedaan bij mijn toenmalige Mercedes 300D wanneer ik met caravan naar Spanje vertrok. Opening was bij 72 graden i.p.v. normaal 82 graden. Ook de doorstroming was groter. Het hielp altijd prima, de temp. meter stond ook vóór het midden. Weet niet of de juiste voor jouw systeem verkrijgbaar is?

Groet, Chris

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 04 Aug 2015, 09:35

Nog een kleine aanvulling, voor sommigen is dit een beetje vloeken, maar je zou nog het gebruik van Slick 50 kunnen overwegen? http://www.onlineolie.be/blog/post/3-pr ... niet-goed/ Ik heb het ooit zelf gebruikt in mijn Kadett C 1600 op LPG. Die bleef ook warm lopen. Nadat ik Slick 50 had toegevoegd aan de olie, had ik geen last meer van een te hete motor. Minder wrijving = minder warmte, en iets meer vermogen.

Groet Chris

ppw

Berichtdoor ppw » 04 Aug 2015, 11:33

Zou toch echt eerst even naar je expansievat kijken ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 04 Aug 2015, 12:57

ppw schreef:Zou toch echt eerst even naar je expansievat kijken

Bij een serie is de radiator het expansievat. Het kunstof vaatje wat er naast zit is alleen een overloop vat en geen drukvat.
en serie 2,25 heeft een 9psi of een10psi dop op de radiator en de 200Tdi heeft een 15psi dop op het expansievat.
Dit is de druk waarbij de dop open gaat en die druk heeft geen invloed op de temperatuur waarop het blok draait alleen op de temperatuur waarbij de koelvloeistof gaat koken. Hogere druk- hoger kookpunt.
De 200Tdi draait standaard op een 88 graden thermostaat en ik vermoed dat ze daarom de druk in het systeem wat hoger houden.
Als GertJan nog de originele 88 graden thermostaat in het blok heeft doet hij er wijzer aan om een 82 graden te monteren en als hij weer naar hete landen gaat een 74 graden.

Eric.

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 04 Aug 2015, 13:58

Dankje Eric, dat lijkt op een richting die ik kan volgen...
en serie 2,25 heeft een 9psi of een10psi dop op de radiator en de 200Tdi heeft een 15psi dop op het expansievat.

Mijn radiator heeft een 9PSI dop, moet dat dan een 15PSI dop worden?

Als GertJan nog de originele 88 graden thermostaat in het blok heeft doet hij er wijzer aan om een 82 graden te monteren en als hij weer naar hete landen gaat een 74 graden.

Ja, de originele thermostaat zit er nog in, waar zou ik zo'n andere thermostaat kunnen vinden? Paddock Spares?

Terug naar “Techniek”