S3, 200(T)DI: koelingprobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: S3, 200(T)DI: koelingprobleem

Berichtdoor Erik Peters » 05 Aug 2015, 08:18

Gert Jan,

Een thermostaat met een lagere openingswaarde zal niet veel effect geven. Alleen komt de motor nu minder goed op bedrijfstemperatuur, wat zijn effect heeft op het rendement. De radiateur kan de warmte gewoon niet goed kwijt met die hoge buitentemperaturen (dit veranderd niet door een andere thermostaat of een andere radiatordop).
Er van uitgaand dat je koelvloeistof gebruikt, zou je een volgende keer het systeem met water kunnen vullen (en eventueel een corrosie-beschermer toevoegen).
Een oliekoeler monteren kan ook helpen (een 200 (T)DI heeft oliejets die o.a. de zuigerbodem koelen). Voor de Series III was een (originele) oliekoeler beschikbaar (een S-vormige buis omwikkeld met een spiraal, die voor de radiateur geplaatst werd).
Of een 'zwaarder' koelblok in de radiateur (laten) solderen (eentje met meer kanaaltjes). Soms kan dat.

Groet,

Erik.

p.s. Ik heb een 109 stawag gehad waar ik de 2,25 D motor vervangen had voor een 2,5 D (uit een 110). Geen problemen totdat ik 's zomers in Zwitserland een (hoge) bergpas op reed, toen liep de temp.meter naar het rood (langdurig hard werken). Op een parkeerplaats gestopt en de motor (op handgas) 10 á 15 minuten versneld stationair laten draaien. Stationair draaiend knipperde het oliedruklampje dus de olie was ook (dun en) heet (de 2,5 D heeft ook oliejets). Ik had geen elektrische fan, maar een 'gewone' V-riem aangedreven. Dan wel weer een originele tropenfan (meer bladen) uit een series.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 06 Aug 2015, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard

Re: S3, 200(T)DI: koelingprobleem

Berichtdoor Gerard » 06 Aug 2015, 07:53

Er een gesloten koelsysteem van maken incl. originele expansievat in combinatie met een oliekoeler, zal volgens mij inderdaad een flinke verbetering geven.

Gerard

Terug naar “Techniek”