Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Edward » 03 Aug 2015, 13:21

vandestraatweg schreef:Update: (ik durf het hier bijna niet te typen)
Johan



Alleen maar mooi dat het iets kleins en simpels is! :lol: :lol:

Fijne vakantie verder!! ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Roger » 03 Aug 2015, 13:30

ik hoop dat het inderdaad alleen maar dat is.

heb al eens eerder zoiets aan de hand gehad met de auto van een vriendin, garage zei hetzelfde.
ik had toen ook zo m'n twijfels, vond het meer een gevolg, niet de oorzaak.
ik vraag me namelijk af of zelfs als ik de dop van het expansievat verwijder en ga rijden of de symptomen die je dan omschrijft plaatsvinden, met name verklaart het mijns inziens de koude radiator niet, maar goed wie ben ik?

in het geval van mn vriendin geval bleek ik inderdaad gelijk te hebben en was er wel degelijk iets meer aan de hand.
ik hoop in dit geval dat de garage gelijk heeft.
fijne vakantie verder. :D
Laatst gewijzigd door Roger op 04 Aug 2015, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Roger B. » 04 Aug 2015, 01:26

Ik heb ook mijn twijfels of al jouw symptomen te verklaren zijn met een lekke expansievatdop.

Ben er bang voor.
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Erik Peters » 04 Aug 2015, 08:17

Roger B. schreef:Ik heb ook mijn twijfels of al jouw symptomen te verklaren zijn met een lekke expansievatdop.

Roger schreef:ik vraag me namelijk af of zelfs als ik de dop van het expansievat verwijder en ga rijden of de sympomen die je dan omschrijft plaatsvinden, met name verklaart het mijns inziens de koude radiator niet, maar goed wie ben ik?

Een goedwerkende dop op het expansievat zorgt er voor dat er druk opgebouwd kan worden in het koelsysteem, waardoor de koelvloeistof heter kan worden dan 100 graden voordat ie begint te koken.
Zonder dop of met een defecte, kan het koelsysteem geen druk opbouwen, de koelvloeistof zou plaatselijk in de cilinderkop kunnen gaan koken, zet uit en er wordt een hoeveelheid koelvloeistof uit het reservoir gegooid. Met een te laag 'koelwater'niveau tot gevolg. Dit versterkt zichzelf doordat de cilinderkop onvoldoende gekoeld wordt door te weinig 'water'.
Er hoeft maar een luchtbel in de thermostaat te komen en het ding gaat niet meer open.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Roger » 04 Aug 2015, 08:38

ahaaaa.

ik dacht zowieso dat koelvloeistof een veel hoger kookpunt had dan 100 graden.

maar goed, het principe blijft hetzelfde, of het fenomeen nou bij 100 of 130 graden plaatsvindt.
we horen wel of het probleem blijvend is opgelost of niet.
hopelijk wel.
:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Landmarcs » 07 Aug 2015, 13:41

Roger schreef:ahaaaa.

ik dacht zowieso dat koelvloeistof een veel hoger kookpunt had dan 100 graden.

maar goed, het principe blijft hetzelfde, of het fenomeen nou bij 100 of 130 graden plaatsvindt.
we horen wel of het probleem blijvend is opgelost of niet.
hopelijk wel.
:D


De gebruikelijke koelvloeistof-mix heeft een kookpunt dat iets boven de 100º ligt, de extra druk in het koelsysteem verhoogt het kookpunt nog verder.

Een aanwezige maar deeltijd lekkende dop is overigens vaak veel erger als een een afwezige: Wel enige drukopbouw en dan ineens geeft de dop geen adequate tegendruk zodat het opkoken alleen maar desastreuzer is en dus ook versneld koelvloeistof ophoest.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Roger » 07 Aug 2015, 14:24

zoooo leerzaam een forum met deskundige en ervaren leden.

nooit zo over de vuldop nagedacht.

dacht altijd dat het een veredelde kurk was.

thanks for the insight.

:).
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Gerard4t » 07 Aug 2015, 17:41

Mag ik aannemen dat er een overdrukventiel in de dop zit die de druk laat oplopen tot een bepaalde waarde en dan de overdruk laat ontsnappen? Je hebt zo'n 2,5 bar nodig om het kookpunt van water tot 130 graden te verhogen.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Erik Peters » 07 Aug 2015, 18:20

Gerard4t schreef:Mag ik aannemen dat er een overdrukventiel in de dop zit die de druk laat oplopen tot een bepaalde waarde en dan de overdruk laat ontsnappen? Je hebt zo'n 2,5 bar nodig om het kookpunt van water tot 130 graden te verhogen.

Precies, alleen ligt de druk doorgaans tussen de 1,00-1,5 bar.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 07 Aug 2015, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Roger B. » 07 Aug 2015, 18:20

ja, de dop van een gesloten koelsysteem is een overdrukventiel
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten