Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor vandestraatweg » 09 Aug 2015, 23:21

Ik ben aangekomen op kamping Bakkum. De dop heeft het 1600 km uitgehouden. Nu een weekje strandvakantie en dan maar eens serieus naar het systeem kijken. Misschien een toch een combinatie van kleine dingen. met als klapper de lekkende dop.

Ik heb de hele weg gereden met de computer erop. Word je wel zenuwachtig van zeker omdat de temperatuur schommelt. Ik weet nu dat met veel gas in een te hoge versnelling de berg op niet positief werkt op de temperatuur. raar eigenlijk want dan draait de motor niet veel toeren. Zal ook wel een wetenschappelijke verklaring voor zijn :-)

Ik heb het al gezegd, maar nogmaals dank voor alle input.

Johan

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2015, 23:41

vandestraatweg schreef:.....

Ik heb de hele weg gereden met de computer erop. Word je wel zenuwachtig van zeker omdat de temperatuur schommelt. Ik weet nu dat met veel gas in een te hoge versnelling de berg op niet positief werkt op de temperatuur. raar eigenlijk want dan draait de motor niet veel toeren. Zal ook wel een wetenschappelijke verklaring voor zijn :-)


De "wetenschappelijke" verklaring is zo eenvoudig dat je er om te beginnen niet aan denkt:

Bij 3000 rpm gaat er 50% meer lucht door de motor als bij 2000 rpm.
Zelfs bij hoog-zomerse boven-het-asfalt temperaturen is de inlaatlucht een koelende factor.

Bij een 2,4 Puma gaat er bij 2000 rpm al ruim 2,5 m3 per minuut door de motor, bij 3000 rpm ga je al aardig naar de 4 m3 per minuut !!

De interne warmteontwikkeling is bij een lager toerental mogelijk wat lager, maar bij veel gas helling op is er sprake van een grote vermogensvraag en dan is er dus sowieso sprake van veel af te voeren warmte.   Is de vermogensvraag wel laag dan geeft een lager toerental wel lage(re) temperaturen.


Groeten MarcS


PS Bij het beklimmen (vorige week) van de Port d'Envalira (2401 m) was het warmte-huishoudings-effect ook duidelijk. De Puma trekt daar heel vlot omhoog (vlotter als veel moderne glanzende auto's) alleen moet je in de haarspeldbochten toch even terug in de snelheid: steeds draaide de eerste meters na de bocht de visco-fan mee, komt de motor weer op toeren dan was de fan al weer stil, en hij blijft dan stil ook al ga je van 3º naar 4º versnelling.
Je merkt overigens ook dat de auto een stuk koeler wordt zodra de visco-fan draait ... er blijft kennelijk zonder fan veel warmte onder de auto hangen.
O ja, ik heb een radiator-muf - omhoog gerold natuurlijk - voor de grill: in theorie zou er iets minder koelende werking van de radiator moeten zijn, in de praktijk komt de visco-fan erg zelden in (te weinig als het gaat om de binnen-temperaturen).
Natuurlijk pas helemaal boven getankt: de tank is dan het leegst en de diesel die je niet mee omhoog hoeft te zeulen is mooi meegenomen (altijd aardig om weer eens onder de €uro per liter te kunnen tanken).

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor ppw » 10 Aug 2015, 00:15

Jullie vergeten de hoogteverschillen... 1000+ meterbergen hebben wel degelijk invloed op je lucht/brandstof EN op de optimale werking van een motor
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2015, 00:25

ppw schreef:Jullie vergeten de hoogteverschillen... 1000+ meterbergen hebben wel degelijk invloed op je lucht/brandstof EN op de optimale werking van een motor


ppw,

Je vergeet dat (als het meezit) in een Td5 en een Puma de luchtmassa en temperatuur etc. gemeten wordt en de brandstofhoeveelheid daaraan aangepast. Je verliest bij dunnere lucht wel wat vermogen, althans in theorie, in de praktijk merk je een en ander niet gauw (al was het maar omdat iedereen om je heen op dunnere lucht rijdt).

En ... voor de TopicStarter geldt een en ander sowieso niet of nauwelijks: Zweden heeft nauwelijks "hoge" 1000+meter bergen, het hoogst permanent bewoonde dorp in Zweden is Högvålen op 835 m. Van Stockholm naar hier kom je wel wat hellingen tegen maar niks in de categorie Port d'Envalira.

Groeten MarcS

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Gerard4t » 10 Aug 2015, 07:45

Dunnere lucht?.... pakt schuifmaat....

Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Walterke » 10 Aug 2015, 09:31

Gerard4t schreef:Dunnere lucht?.... pakt schuifmaat....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2015, 10:16

Gerard4t schreef:Dunnere lucht?.... pakt schuifmaat....


Pak je ook de schuifmaat als je de olie-dikte wilt vaststellen :ugeek:

MarcS

Crazy-G
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 Okt 2014, 18:05

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Crazy-G » 10 Aug 2015, 11:49

Micrometer !

G-J

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2015, 11:55

Crazy-G schreef:Micrometer !


Maar dan kan je weer geen "Dikke Lucht" meten.

MarcS

A3aan v.d.B.
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 Aug 2015, 18:03

Re: Def 110 puma 2009/koelwater overhit, radiator voelt koud

Berichtdoor A3aan v.d.B. » 18 Aug 2015, 18:11

Landmarcs schreef:
Crazy-G schreef:Micrometer !


Maar dan kan je weer geen "Dikke Lucht" meten.

MarcS


Wij van WC eend adviseren derhalve een universeelmeter! ;)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten