Voor mijn zware reiswagen, totaalgewicht ongeveer 2880 kg, heb ik onlangs de originele schokdempers achter omgewisseld voor Koni Raid. De dempers vóór komen volgende week aan de beurt, en worden ook vervangen door de Koni Raid setting.
Vóór heb ik nog de originele schroefveren, maar ik dacht eraan deze voor een zwaardere veer om te wisselen, alles ligt toch open. Echter welke zwaardere schroefveren komen hiervoor in aanmerking? Achter heb ik luchtvering, hier is niets aan te verzwaren lijkt mij. Verder vraag ik mij af welke invloed een zwaardere HD schroefveer vóór heeft op de luchtvering?
Groet, Chris
Disco 2 TD5 Welke schroefveren vóór bij max. belasting?
-
Waterrover
- Beheerder
-
Roger B.
Re: Disco 2 TD5 Welke schroefveren vóór bij max. belasting?
zwaardere veren vóór (zonder lift) zullen de neus iets hoger zetten (omdat de veer minder inzakt onder het gewicht) daardoor zul je om je auto weer op de zelfde "horizontale"stand te krijgen je luchtvering moeten calibreren.
Luchtvering heeft de mooie eigenschap zich aan te passen aan het gewicht, dus inderdaad hoef je daar niks aan te verzwaren (als je erg de binnenlanden in gaat kun je overwegen een setje balgen en hoogtesensoren mee te nemen) Als er meer gewicht op de veren rust, wordt er meer lucht in gepompt om de auto weer op het juiste niveau te brengen. Meer druk in de veer maakt hem iets stugger wat met het hogere gewicht resulteert in een min of meer gelijk comfort. Ik heb een keer met 1250 kilo stenen in de laadruimte achter de achterbank gereden en dat voelt niet wezenlijk anders (althans bij lange na niet zoveel als je zou verwachten) dan met een lege auto
Luchtvering heeft de mooie eigenschap zich aan te passen aan het gewicht, dus inderdaad hoef je daar niks aan te verzwaren (als je erg de binnenlanden in gaat kun je overwegen een setje balgen en hoogtesensoren mee te nemen) Als er meer gewicht op de veren rust, wordt er meer lucht in gepompt om de auto weer op het juiste niveau te brengen. Meer druk in de veer maakt hem iets stugger wat met het hogere gewicht resulteert in een min of meer gelijk comfort. Ik heb een keer met 1250 kilo stenen in de laadruimte achter de achterbank gereden en dat voelt niet wezenlijk anders (althans bij lange na niet zoveel als je zou verwachten) dan met een lege auto
gone