Defender td5 1999 verbruikt koelvloeistof

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LennardG

Defender td5 1999 verbruikt koelvloeistof

Berichtdoor LennardG » 30 Jul 2015, 15:26

Hallo allemaal,
Mijn defender td5 uit 1999 verbruikt koelvloeistof en wanneer deze laag is wordt de kachel niet warm. Toch kan ik wel hele afstanden rijden zonder problemen. Nu heb ik net de koelvloeistof bijgevuld en wordt de kachel wel warm! Waar moet ik naar gaan kijken? Thermostaat? Koppakking? Of is dit een veel voorkomend probleem?
Land rover serie 3 109 verkocht
Land rover defender td5 1999

Roger B.

Re: Defender td5 verbruikt koelvloeistof

Berichtdoor Roger B. » 30 Jul 2015, 15:39

Als er zoveel koelvloeistof mist dat er lucht in je kachelradiateur komt (waardoor je dus geen warme lucht meer uit je kachel krijgt) dan is er meer aan de hand dan het normale "verlies" van koelvloeisof wanneer je telkens bijvult als ie tot een cm of 2 onder "niveau" zakt.

Als je lange stukken kunt rijden zonder problemen zou ik beginnen met zoeken naar lekkages...

de brandstof koeler (lekt vreemd genoeg meestal alleen bij koude motor)
alle slangaansluitingen
vriesstoppen
de waterpomp
eventueel de kachel radiateur zelf.
De radiateur

zet het systeem eens met een afperspompje op druk en kijkt of druk weglekt (en kijk waar als dat zo is)

om de koppakking te onderzoeken als schuldige kun je een CO2 test doen, maar als het erg weinig is wat ie lekt is ht niet zeker dat CO2 aantoonbaar is, zelfs als het de koppakking is.

er zullen vast wel weer verhalen over plastic paspennen en wandelende cylinderkoppen komen, maar ik geloof daar niet in.
gone

LennardG

Re: Defender td5 1999 verbruikt koelvloeistof

Berichtdoor LennardG » 30 Jul 2015, 15:51

Bedankt voor je snelle reactie! Zelf vind ik het erg vreemd dat het peil naar een bepaald punt zakt maar dat er altijd wel koelvloeistof aanwezig is.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jul 2015, 15:58

Lucht verzamelt zich hoog .

Hoe ver daalt het niveau in je reservoir, en zakt het verder als je niet bij vult?
gone

LennardG

Berichtdoor LennardG » 30 Jul 2015, 16:12

Nee het blijft volgens mij op een bepaald punt staan maar de tank is dan leeg

Roger

Berichtdoor Roger » 31 Jul 2015, 09:14

snap het niet.
welke tank is dan leeg??
praat je over je reservoir, daar waar je het bijvult of je radiateur??
je reservoir leegt zich namelijk altijd tot ongeveer 2 cm onder het minimumniveau, al naar gelang waar je TD5 zin in heeft.
als je radiateur leeg is maar je reservoir niet is er wat vreemds aan de hand naar mijn idee.

als je radiateur niet (helemaal) leeg is maar je reservoir wel iedere keer heb je inderdaad een lekkage ergens.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

sketcher

Berichtdoor sketcher » 31 Jul 2015, 11:50

Roger schreef:snap het niet.
welke tank is dan leeg??
praat je over je reservoir, daar waar je het bijvult of je radiateur??
je reservoir leegt zich namelijk altijd tot ongeveer 2 cm onder het minimumniveau, al naar gelang waar je TD5 zin in heeft.
als je radiateur leeg is maar je reservoir niet is er wat vreemds aan de hand naar mijn idee.

als je radiateur niet (helemaal) leeg is maar je reservoir wel iedere keer heb je inderdaad een lekkage ergens.

Mijn (Discovery Td5) reservoir leegt zich iedere keer tot die 2cm onder minimum maar blijft dan stabiel. Kachel werkt ook gewoon. Je geeft aan dat je reservoir(?) wel helemaal leeg is en de kachel niet goed werkt. Dit is zeker niet normaal, dat geeft wel aan dat er veel lucht in het systeem komt. Waarom denk je dat het niet verder leeg loopt? En tot waar precies?

Goed speuren naar een lek bij de al aangegeven onderdelen, wat nog niet genoemd is maar zeker niet onbelangrijk is de dop van het reservoir. Die zou ik ook vernieuwen. Hier kan als het systeem eenmaal onder druk is ook koelvloeistof weg lekken. Of die dat ook doet als je reservoir helemaal leeg is betwijfel ik wel een beetje.

Ik neem aan dat hij verder goed loopt en start. Geen witte rook?

Ik weet niet hoe het bij een Defender zit maar de temperatuur meter van de Discovery is meer voor decoratie dan praktisch nut. Die blijft in het groen staan en schiet dan plots omhoog als het eigenlijk al te laat is. Dus ik zou er (tenzij die van een Defender beter is) niet zomaar van uitgaan dat de motor niet te warm loopt.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Roger

Berichtdoor Roger » 31 Jul 2015, 12:24

die van een Defender doet hetzelfde.
nutteloos inderdaad.
had ook liever een echte die aangeeft wat er echt gebeurt.
:roll:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

LennardG

Berichtdoor LennardG » 01 Aug 2015, 11:29

Bedankt voor het meedenken allemaal.
De tank van de koelvloeistof is leeg maar als ik bijvoorbeeld de ontluchtingsdop opendraai komt hier wel koelvloeistof uit. Dat vind ik zo vreemd. En de kachel doet het inderdaad niet wanneer de tank leeg is. Verder loopt hij perfect. Geen rook of rare geluiden. Nu lees ik veel over de koppakking maar dat lijkt me stug aangezien niks daar op wijst.
Verder zie ik nergens vlekken van lekkage of dergelijke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2015, 13:09

tja, het moet toch ergens heen gegaan zijn. dus goed zoeken naar waar de lekkage zit. Lekkage kan ook in de motor zijn, al dan niet langs de koppakking.

Dat er wel water via de ontluchting ontsnapt is niet zo vreemd zeker niet met lopende motor.

maar ik zou frequenter bijvullen zolang je het probleem niet opgelost hebt. in ieder geval het reservoir niet leeg laten raken.
gone

Terug naar “Techniek”