Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2015, 10:14

mrengers schreef:Maar om de laadruimte dan weer te verkleinen door zo'n trommel op de klep.... Dat is gewoon niet praktisch. En dan een lade met een schuine kant. Dan heb ik nog minder ruimte. Nee, ik heb de 130 voor de ruimte, niet om die ruimte te gaan beperken.

En ja, daar ben ik het met je eens, het verzagen van je chassis is zot. Zeker als er een gedrocht tevoorschijn komt. Maar da's nu eenmaal ook mijn op smaak gebaseerde mening ;-)

Tja, de 130 oprekken naar de echte 130 lengte (een standaard 130 heeft "slechts" 127 inch wheelbase) geeft 10/4 x 3 inch = 190 mm meer ruimte binnen de 40/60 regeling, en die 3 inch extra maken de 130 niet wangedrochtiger als voorheen. Of dan 3 inch genoeg is, of dat je er dan beter direct een 131,132 of een 133 van maakt is een stukje "meetkunde", of je het mooi vindt is een kwestie van smaak, en of je het werk/de kosten ervoor over hebt is dan ook nog de vraag.

Als je moppert over die domme broodtrommel en/of het stukzagen van de HCUP-laadbak dan is verlengen de manier om van dit mopperpuntje af te geraken.
Die laatste 3-4-5 of 6 inch maken niet heel veel meer uit op de toch al mamoet-tanker-draaicirkel, een 147 is echt alleen leuk als je een hele savanne hebt voor je manoeuvres.

Groeten MarcS

PS Als we nu toch over de wat dollere oplossingen "brainstormen": Je zou ook kunnen denken aan een COE of te wel FC oplossing. In de tijd van de 109 zijn er verschillende ForwardControl versies gebouwd, in Spanje waren ze daar zelfs heel bedreven in. Denk aan een 130 met een Cab-over-Engine dubbel-cabine, a la de 109/110 FC's, en daarachter een volledige HCPU (of een gesloten bak met 130 binnenhoogte), een uitstekende basis voor iets camper-achtigs.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Dec 2015, 10:30

Landmarcs schreef:
PS Als we nu toch over de wat dollere oplossingen "brainstormen": Je zou ook kunnen denken aan een COE of te wel FC oplossing. In de tijd van de 109 zijn er verschillende ForwardControl versies gebouwd, in Spanje waren ze daar zelfs heel bedreven in. Denk aan een 130 met een Cab-over-Engine dubbel-cabine, a la de 109/110 FC's, en daarachter een volledige HCPU (of een gesloten bak met 130 binnenhoogte), een uitstekende basis voor iets camper-achtigs.

Zoiets is er al Marc, dat heet een BESTELBUS! Die zijn idd keihandig, mogen ook 3,5 ton trekken, zijn er zelfs in 4x4. En idd heeft heel camperland al ontdekt dat je daar een keifijne camper van kunt maken :shock: :shock: :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 05 Dec 2015, 10:34

Landmarcs schreef:
mrengers schreef:Maar om de laadruimte dan weer te verkleinen door zo'n trommel op de klep.... Dat is gewoon niet praktisch. En dan een lade met een schuine kant. Dan heb ik nog minder ruimte. Nee, ik heb de 130 voor de ruimte, niet om die ruimte te gaan beperken.

En ja, daar ben ik het met je eens, het verzagen van je chassis is zot. Zeker als er een gedrocht tevoorschijn komt. Maar da's nu eenmaal ook mijn op smaak gebaseerde mening ;-)

Tja, de 130 oprekken naar de echte 130 lengte (een standaard 130 heeft "slechts" 127 inch wheelbase) geeft 10/4 x 3 inch = 190 mm meer ruimte binnen de 40/60 regeling, en die 3 inch extra maken de 130 niet wangedrochtiger als voorheen.

Nou Marc,

Als het er zo uit komt te zien vind ik het wel degelijk een gedrocht!

Afbeelding
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

one-ten

Berichtdoor one-ten » 05 Dec 2015, 10:53

@coen83
Mijn 130 uit 1993 is een origineel NL auto die gewoon op grijs kenteken dubbelcabine is geregistreerd. Mogelijk was er toen nog geen 60/40 eis? Ik kan nergens oude regels vinden. Ik heb er niets aan veranderd en ik heb hem zo gekocht, en als ik word aangehouden houd ik me van de domme. Ik kan op uitspraken.nl ook geen enkele uitspraak vinden van dat er ooit iemand met een 130 hiervoor veroordeelt is. Wel een verhaal over een camperombouw, diverse andere grijskenteken problemen met Land Rovers en valse chassisnummers.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2015, 11:49

40% regel stamt uit - ik meen- eind '95 dus na 1993, hoe dat dan verder gaat als die auto een andere tenaamstelling krijgt (of ie dan aangepast moet worden om grijs te blijven) weet ik niet
gone

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 05 Dec 2015, 12:44

De mijne blijft exact zoals ik haar heb gekocht bij de dealer. Ik ga ervan uit dat zij de wagen op basis van de toen geldende regels hebben laten keuren en geleverd.
De bak verkleinen is geen optie. Waar heb ik anders zo'n grote wagen voor aangeschaft...

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Dec 2015, 12:58

tookaphotoof schreef:De mijne blijft exact zoals ik haar heb gekocht bij de dealer. Ik ga ervan uit dat zij de wagen op basis van de toen geldende regels hebben laten keuren en geleverd.
De bak verkleinen is geen optie. Waar heb ik anders zo'n grote wagen voor aangeschaft...

Gelijk heb je, je dient echter wel zelf in de gaten te houden of de regels veranderen. Zolang dat niet gebeurt lekker door hobbelen.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2015, 16:26

Ron63 schreef:
tookaphotoof schreef:De mijne blijft exact zoals ik haar heb gekocht bij de dealer. Ik ga ervan uit dat zij de wagen op basis van de toen geldende regels hebben laten keuren en geleverd.

Gelijk heb je, je dient echter wel zelf in de gaten te houden of de regels veranderen. Zolang dat niet gebeurt lekker door hobbelen.

Precies, maar ... je bent gewoon de eerste die gedoe krijgt als de dealer iets fout gedaan heeft (en eventueel zelfs als hij het niet fout gedaan heeft en de controlerend ambtenaar er net iets anders over denkt).
En nog erger, de belastingregels kunnen gewoon veranderen. Eind 90er jaren toen de basis voor de huidige regels werd gelegd moesten opeens de ramen in de laadbak dicht (en vlgs mij óók bij bestaande auto's en zelfs bij één eigenaar).

Maar "goed", er worden wel meer regels ineens veranderd: In pensioen-rechten, ziektekostenverzekering, AOW en diverse andere collectieve regelingen worden vaker met één pennestreek veranderd, vaak met een semi-terugwerkende kracht (dwz op een wijze die het onmogelijk maakt zelf voor een reparatie te zorgen).

Groeten MarcS

PS Ik vind het rose-rode "gedrocht" weinig gedrochtelijker als een standaard 130 CrewCab, het rose-rood vond ik nog het ergste.
Je zou eventueel, voor het "mooi" de "wheel-arch" iets verder naar achter willen doorzetten, dan krijg je een "stoere" wheel-arch opening.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Dec 2015, 17:05

Dat er op internet weinig te vinden is over rechtszaken zegt natuurlijk geen zak. In de gevallen die ik meegemaakt heb is er steeds een schikking getroffen met de inspecteur der belastingen. Je moet wel heel veel tijd en geld teveel hebben om een rechtszaak tegen de belastingdienst te starten. Er zijn goedkopere manieren om je humeur langdurig te vergallen.

Het niks aan je wagen veranderen is ook een optie, echter al verander je niks aan je huif op je 130 hij is nog steeds niet meer toegestaan. Dus of dat een verstandige optie is betwijfel ik.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Dec 2015, 18:15

Daarom dat ik al schreef, je moet zelf in de gaten houden als de regels worden aangepast.
Hier hoef je dan bij je dealer niet mee aan te komen.

Groet Ron

Ps: Wat zegt LR Nederland dan over zo'n huif affaire , "sorry" ofzo
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”