Om dan nog maar even dit draadje aan te slingeren; ik vond deze wettekst:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0036037/geldigheidsdatum_29-06-2015#2_22_224_2242Daar staat tegenwoordig dit bij:
Overgangsregeling
De tekst van de goedkeuring in paragraaf 2.2.4.2 van het besluit van 4 maart 2014, BLKB2014/127M, blijft onder de volgende twee voorwaarden gelden voor motorrijtuigen waarvoor uiterlijk op 28 december 2014 een overeenkomst is gesloten tot ombouw van het motorrijtuig.
Voorwaarden
– Het motorrijtuig moet uiterlijk 28 december 2015 te naam zijn gesteld.
– Bij het gebruik van het formulier BPM40 ‘Opgave bruto bpm-bedrag voor bestelauto’s’ dient een kopie van de overeenkomst tot ombouw van het motorrijtuig te worden overgelegd.
En die is natuurlijk in mijn geval weer erg teleurstellend. Ik heb zelf de ombouw gedaan en heb dus geen overeenkomst tot ombouw... En in die tijd heb ik wel 74 keer met de belastingdienst, douane èn RDW gebeld (of zij met mij, ze belden ook wel eens) over het op de juiste wijze op kenteken zetten van de 130.... Uiteindelijk bleek dat de belastingdienst vond dat de RDW het voortuig als 'afneembare bovenbouw' op kenteken was gezet en dat het voertuig ouder dan 15 jaar was en dat ik niet de moeite moest nemen om bpm-aangifte te doen aangezien dit toch niet nodig was (volgens de belastingdienst). De douane ging uiteindelijk helemaal met de belastingdienst mee en daarmee was de kous af. En ja, alleen gebeld. Dus niets op papier....
Ik had een 130 op kenteken en op naam op 18 december 2014. Dus ruim (nou ja, 10 dagen) voor de gestelde datum van de huidige overgangsregeling. En ik voldeed aan de eisen die toen gesteld werden....
Aangezien ik toen niet wist dat ik in de toekomst een 'overeenkomst tot inbouw' en een BPM40-formuliertje nodig zou zijn....
Op welke manier kun je rekening gaan houden om aan de regels/eisen te voldoen die in de toekomst gaan worden opgesteld?
(Ja, ik weet... Regels van de overheid opvolgen is net als beleggen: Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...)
Voor mij blijft het één groot mysterie van finesses, dat ministerie van financiën....