Voor onze vakantie viel mij op dat de auto naar links hangt. Nu wilde ik gelijk ook even kijken hoe de remschijven en blokken eruit zien en zag dat de L veer aan de bovenzijde 3 windingen op elkaar gedrukt zit, rechts is dit 2 windingen.
De veren (heavy duty)heb ik van Verbeek gekregen (bij een pakketdeal met nw koelkast en gebruikt roofrek) en waren z.g.a.n incl schokbrekers die van een Puma zouden zijn gekomen. De schokbrekers zijn nu al defect en heb zojuist Koni's besteld.
Ik heb wel eens gehoord dat er verschil in lengte zit van de veren links en rechts? Deze zouden dan mss verkeerd gemonteerd zijn, wat op zich niet vreemd zou zijn want de schokbreker schoteltjes hadden ze ook op zijn kop gemonteerd!?,. Of is deze veer ook kapot?
Wie weet raad?
Scheef staan 110 Td5
Scheef staan 110 Td5
Failing to prepare is preparing to fail!
- RobStewart
Re: Scheef staan 110 Td5
... what make are the springs and are they marked left and right or drivers and passengers and what side is the steering wheel in the country of manufacture?
It's a common problem that I see a lot of, 3rd party springs are made either incorrectly rated for LHD vehicles as they take the spring data from the "Standard" Land River springs not realising that the LHD ones have the springs mounted the wrong way round
Rob
It's a common problem that I see a lot of, 3rd party springs are made either incorrectly rated for LHD vehicles as they take the spring data from the "Standard" Land River springs not realising that the LHD ones have the springs mounted the wrong way round
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
RobStewart schreef:... what make are the springs and are they marked left and right or drivers and passengers and what side is the steering wheel in the country of manufacture?
It's a common problem that I see a lot of, 3rd party springs are made either incorrectly rated for LHD vehicles as they take the spring data from the "Standard" Land River springs not realising that the LHD ones have the springs mounted the wrong way roundRob
De veren zijn van een Puma gekomen, heb ik mij laten vertellen. Of deze NL is geweest weet ik niet. Op de achterveren zitten elk 2 groene en 1 witte kwaststreep.
Op de voorveren elk 1 groen, 1 wit, en 1 paarsachtige kwaststreep.
Zit er verschil in Links en Rechts?? Ik zie geen onderscheidende marks oid?
Om laten wisselen??
- RobStewart
Peu schreef:Op de achterveren zitten elk 2 groene en 1 witte kwaststreep.
They are Part Number RKB500300 and are correct for both Left and Right for a 7 seat 110 Station Wagon
Peu schreef:Op de voorveren elk 1 groen, 1 wit, en 1 paarsachtige kwaststreep.
Well that's interesting as that colour code is Part Number RKB500310 and is a Heavy Duty REAR spring for a 90 Station Wagon which is totally unsuitable.
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
- Tjalf Bloem
Hoi Peu en Rob,
JA hier zit ik ook al tijdje mee te stoeien. Mijne staat ook scheef en ik heb nieuwe veren (flatdog) liggen. Deze zijn ook driver en passenger gemerkt, en ik neem aan voor de Engelse markt gemaakt.
Wat ik me nu afvraag waarom hier een verschil is. Zijn de Engelse bestuurders zoveel zwaarder ten opzichte van de passasiers, dat hier aparte veren voor zijn. Of is de auto aan de ene kant zwaarder dan aan de andere kant. En dat ze het voor de duidelijkheid "driver" hebben genoemd omdat de monteur wel weet waar het stuur zit, maar links en rechts lastiger te onderscheiden is...
Ik kan mijn voorstellen dat de rechterkant zwaarder is, omdat daar de diffs hangen. En de lomp ijzer aan de transferbox. Dan zouden de "langste" veren dus aan de rechterkant moeten. Klopt dit Rob?
gr.
Tjalf
JA hier zit ik ook al tijdje mee te stoeien. Mijne staat ook scheef en ik heb nieuwe veren (flatdog) liggen. Deze zijn ook driver en passenger gemerkt, en ik neem aan voor de Engelse markt gemaakt.
Wat ik me nu afvraag waarom hier een verschil is. Zijn de Engelse bestuurders zoveel zwaarder ten opzichte van de passasiers, dat hier aparte veren voor zijn. Of is de auto aan de ene kant zwaarder dan aan de andere kant. En dat ze het voor de duidelijkheid "driver" hebben genoemd omdat de monteur wel weet waar het stuur zit, maar links en rechts lastiger te onderscheiden is...
Ik kan mijn voorstellen dat de rechterkant zwaarder is, omdat daar de diffs hangen. En de lomp ijzer aan de transferbox. Dan zouden de "langste" veren dus aan de rechterkant moeten. Klopt dit Rob?
gr.
Tjalf
als ik naar mijn veren kijk dat zit de langste veer rechts. Dus hij hangt bij mij naar links?!Tjalf Bloem schreef:Hoi Peu en Rob,
Wat ik me nu afvraag waarom hier een verschil is. Zijn de Engelse bestuurders zoveel zwaarder ten opzichte van de passasiers, dat hier aparte veren voor zijn. Of is de auto aan de ene kant zwaarder dan aan de andere kant. En dat ze het voor de duidelijkheid "driver" hebben genoemd omdat de monteur wel weet waar het stuur zit, maar links en rechts lastiger te onderscheiden is...![]()
gr.
Tjalf
RobStewart schreef:Peu schreef:Op de achterveren zitten elk 2 groene en 1 witte kwaststreep.
They are Part Number RKB500300 and are correct for both Left and Right for a 7 seat 110 Station WagonPeu schreef:Op de voorveren elk 1 groen, 1 wit, en 1 paarsachtige kwaststreep.
Well that's interesting as that colour code is Part Number RKB500310 and is a Heavy Duty REAR spring for a 90 Station Wagon which is totally unsuitable.
Rob
.?.deze voorveen zijn beduidend dunner en smaller dan achter?
- RobStewart
Peu schreef:.?.deze voorveen zijn beduidend dunner en smaller dan achter?
All Front springs and Defender 90 rear springs are the same size (which is why the rear 90's fit the front) and are 6"(152.4mm) diameter, 110 and 130 rear springs are 7" (177.8mm) diameter.
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
de veren zijn niet "driver" en "passenger" gemarkeerd omdat links en rechts te moeilijk is, maar omdat bij een LHD de "driver"veer links komt en bij RHD rechts.
verschillende verhalen gehoord, maar het vaakst dat er schijnbaar het meest alleen in een auto gereden wordt en daarom de bestuurderszijde dat gewicht zou compenseren (was gelijk de verklaring waarom police-spec land rovers links en rechts gelijke veren hebben (werd er toen gezegd))
wat de echte reden is weet ik niet,maar het is niet echt gerelateerd aan gewicht in de auto, want dat wijzigt vrijwel niet tussen LHD en RHD
overigens is het gewicht van de differentieels uiteraard NIET van invloed op de plaatsing van de veren omdat die onafgeveerd gewicht zijn
verschillende verhalen gehoord, maar het vaakst dat er schijnbaar het meest alleen in een auto gereden wordt en daarom de bestuurderszijde dat gewicht zou compenseren (was gelijk de verklaring waarom police-spec land rovers links en rechts gelijke veren hebben (werd er toen gezegd))
wat de echte reden is weet ik niet,maar het is niet echt gerelateerd aan gewicht in de auto, want dat wijzigt vrijwel niet tussen LHD en RHD
overigens is het gewicht van de differentieels uiteraard NIET van invloed op de plaatsing van de veren omdat die onafgeveerd gewicht zijn
gone
-
Waterrover
- Beheerder
Peu schreef:Voor onze vakantie viel mij op dat de auto naar links hangt. Nu wilde ik gelijk ook even kijken hoe de remschijven en blokken eruit zien en zag dat de L veer aan de bovenzijde 3 windingen op elkaar gedrukt zit, rechts is dit 2 windingen.
De veren (heavy duty)heb ik van Verbeek gekregen (bij een pakketdeal met nw koelkast en gebruikt roofrek) en waren z.g.a.n incl schokbrekers die van een Puma zouden zijn gekomen. De schokbrekers zijn nu al defect en heb zojuist Koni's besteld.
Ik heb wel eens gehoord dat er verschil in lengte zit van de veren links en rechts? Deze zouden dan mss verkeerd gemonteerd zijn, wat op zich niet vreemd zou zijn want de schokbreker schoteltjes hadden ze ook op zijn kop gemonteerd!?,. Of is deze veer ook kapot?
Wie weet raad?
Zelf dub ik nog een beetje over Koni Raid (vanwege de prijs), ik neem aan dat je die besteld hebt?
Groet, Chris