Scheef staan 110 Td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Waterrover » 19 Sep 2015, 16:17

Roger B. schreef:
Waterrover schreef: Luchtvering is ideaal om je daktent snel horizontaal te zetten op de camping. Nog maar 4 weken vakantie :D

Groet, Chris


hoe doe je dat dan? of heb je zo'n afstand bediening erbij?


Yep, en het is errug handig. Waterpas op de luifel en afstandbediening in de aanslag, kind kan de was doen. ;)

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Peu » 19 Sep 2015, 16:23

Ik heb ook extra luchtbalgen eronder zitten, echter met 1 gezamelijk ventiel. Met 2 aparte ventielen zou ik theoretisch de auto recht kunnen doen zetten. Toch denk ik dat dan de vering verschillend werkt en niet meer lekker rijdt?! De ene zijde staat dan immers stugger dan de andere kant... :shock:
Failing to prepare is preparing to fail!

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Peu » 14 Okt 2015, 22:51

Wie kan mij overigens de "standaard" hoogte melden van een 110TD5 onde de sills gemeten? Dit met standaard vering?
Ik heb geen flauw benul hoe hoog of laag de onze staat....beetje ter vergelijk...??
Failing to prepare is preparing to fail!

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor RobStewart » 14 Okt 2015, 23:01

Peu schreef:Wie kan mij overigens de "standaard" hoogte melden van een 110TD5 onde de sills gemeten? Dit met standaard vering?


... from the factory it is 630mm. This is to the top of the sill or actually floor height

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Roger B. » 14 Okt 2015, 23:45

en meet je dat dan bij de voordeur of bij de achterdeur, met welkebandenmaat, met hoeveel druk in de banden.......

hart as naar spatbordrand recht erboven lijkt me veel "universeler" om te meten wat je veer doet
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Landmarcs » 15 Okt 2015, 10:57

Hier even een eenvoudige bovenkant "Sill" meting:

Voor gemiddeld 59 cm - Achter gemiddeld 61 cm.
Gemeten op de "Sill" achter het voorwiel en vóór het achterwiel.

110HT Puma, 5 jaar oud, standaard veren, met bescheiden "hard-ware"* + belading **.
Normale HD wielen (met Conti CC AT 235/85x16 met genoeg lucht).
Helemaal nieuw zonder belading etc zat ie (achter) denkelijk zelfs boven die 63 cm van Rob S. Maar helemaal nieuw waren de veren ook nogal "onhebbelijk" (ik heb toen zelfs nagekeken of ze niet per ongeluk HD veren hadden gemonteerd).

    * Zware Jackable Sills & Zware Bumperettes & een normale stalen stuurstangbeschermplaat
    ** Populierenmultiplex "betimmering" en het een en ander aan los ijzerwerk etc.
De auto staat een tikje links-rechts scheef (maar zo is ie geparkeerd) hetgeen resulteert in 2 cm verschil tussen links en rechts, ik neem even aan dat de veren lineair zijn (geen onredelijke aanname) en dan mag je het gemiddelde nemen.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Peu » 17 Okt 2015, 14:11

Met de laatste veeraanpassing is de stand:

LV 61,5cm. RV 63cm

LA 62,5cm. RA 64,5cm

Voor dus 1,5 cm scheef en achter 2cm!!
Ik baal er wel van want het blijft geen porum!!

Hierbij zit de daktent met luifel (L) er op en aan (ca 90Kg) Verder stalen ladesysteem in achterbak met dikke multiplex plaat. Rechts staat thv de achteras een extra accu van ca 27Kg onder de vloer. Trekhaak. De gehele auto weegt met volle tank, zonder personen 2400kg!

Het hoogst staat de auto dus RA..???

Wellicht een stuk van de veer afslijpen :mrgreen: :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2015, 18:36

Peu schreef:Met de laatste veeraanpassing is de stand:

LV 61,5cm. RV 63cm
LA 62,5cm. RA 64,5cm

Voor dus 1,5 cm scheef en achter 2cm!!
......


Die halve cm scheluw "kan" niet, maar bij een LandRover kan ook het onmogelijke.
Verder is de boodschap duidelijk, de auto hangt naar de verkeerde kant..
    Bij mij zit er ook 2 cm verschil in maar dat komt omdat ie aan één kant hoger geparkeerd staat.
    En bovendien als er dan nog iets resteert ... dan is ie rechts lager als links
    (en dat is bij een linksgestuurde auto niet ongewoon of onhandig).

Heb je de veerlengte links en rechts al eens gemeten ?
Zijn de ongelijke veren vóór wellicht verkeerd om gemonteerd, dwz links-rechts fout voor een linksgestuurde auto?
Om op een vlakke ondergrond de auto 2 cm uit het lood te krijgen moet ik er aardig wat asymmetrische ballast in leggen.

Overigens heb je over de hoogte verder niet te klagen, ondanks de halve ton aan zooi aan ballast.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Peu » 17 Okt 2015, 19:00

Landmarcs schreef:Overigens heb je over de hoogte verder niet te klagen, ondanks de halve ton aan zooi aan ballast.
Groeten MarcS
de veer die het langst is zit als het goed is LV. De set staat benoemd als (lier) dus van HT mss wl de hoogste veerlengte? We zijn met de laagste variant begonnen, toen de middellange maar vond nadien de auto nog wat voorover staan. Afgelopen vrijdag de veer die LV zat verwisseld voor de langste veer en de veer die daar zat naar Rechts geplaatst...
Achter zijn Heavyduty OE veren. De auto hangt dus voorover naar Links?!
Apart allemaal :cry:
Failing to prepare is preparing to fail!

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2015, 19:06

Peu schreef:Met de laatste veeraanpassing is de stand:

LV 61,5cm. RV 63cm
LA 62,5cm. RA 64,5cm

Voor dus 1,5 cm scheef en achter 2cm!!
......


Net even gemeten (weekeindje weg geweest).
[url]Originele[/url] Td5 110 (grijskenteken stawag) uit 2001 (driekwart lege tank zonder lading) en het lijkt alsof de auto links voor iets lager staat.

bovenkant sill's:
LV 58 cm RV 57,7 cm (0,3 cm)
LA 61 cm RA 63 cm (2 cm)

Onder de spatbordverbreder gemeten (hart wiel):
LV 85,7 cm RV 86,2 cm (0,5 cm de andere kant uit scheef).
LA 89 cm RA 90 cm (1 cm)

Zo'n Land Rover zit gewoon scheef/krom in elkaar.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten