****topic afgesplitst uit defender tdci rookt topic. Met het oog op het overzicht is het weinig zinvol, zelfs ongewenst, voort te borduren in een topic over een totaal ander model en motor*****
Naar aanleiding van dit verhaal vraag ik mij af of mijn disco 3 van 2005 ook een roetfilter heeft?
Ik heb dezelfde mankementen alleen is de egr klep al afgedopt toen ik vorig jaar deze klachten had. Tijd geen last gehad tot begin dit jaar weer.
Ook in mijn geval valt het vermogen onderin weg en bij goed intrappen enorm veel rook ontwikkeling. Regelmatig wel de melding engine system fault bij het afzetten van de motor, daarmee reset ik gelijk het probleem. Af en toe valt ook de special programs uit en rijdt dan in noodloop.
Ook al eens met de diagnosekast gereden tijdens de storing en helaas geen enkele verkeerde waarde op de sensoren terwijl het vermogen wel weg is. Opgeslagen meldingen geven aan dat het iets met de turbo te maken kan hebben, maar blijven in de wat algemene meldingsoort. Daarom denk ik eventueel aan het roetfilter dat in een piekmoment niet genoeg doorlaat heeft?
Of wie heeft er een andere insteek?
D3 2005 Tdv6? vermogen valt weg
- RobStewart
Re: Defender 2008 2,4 Geen vermogen en zwarte rook
Luitjes schreef:Naar aanleiding van dit verhaal vraag ik mij af of mijn disco 3 van 2005 ook een roetfilter heeft?
2005 D3 is EU3 emissions and doesn't have a roetfilter, they were introduced for EU4 in October 2007 for the 2008 Model Year.
Sounds more like a split in an intercooler hose, normally the one to the inlet manifold from the intercooler on the right hand side (left as you look from the front) and is a common problem.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: D3 2005 Tdv6? vermogen valt weg
Rob, zou dan het probleem dan niet constant aanwezig zijn? Meestal komt het probleem bij zwaar trekken met een kar. Af en toe ook zonder kar... maar ik kan het nooit reproduceren.
-
Landmarcs
Luitjes schreef:.... , zou dan het probleem dan niet constant aanwezig zijn? .....
Ja dat kan goed: de slang "delamineert" aan de binnenzijde. Een losse flap aan de binnenkant beweegt dan in de luchtstroom. Stormt het echt hard, bijv. bij het trekken van een kar, en de losse flap klap om dan is de doorgang ineens vrijwel dicht ... deze situatie blijft dan even voortduren totdat de losse flap weer terug keert naar ± normaal.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Luitjes schreef:.... , zou dan het probleem dan niet constant aanwezig zijn? .....
de losse flap klap om dan is de doorgang ineens vrijwel dicht ... deze situatie blijft dan even voortduren totdat de losse flap weer terug keert naar ± normaal.
Groeten MarcS
blijft het systeem dan in een soort "noodloop" acteren ondanks dat de flap weer terug is? Ik krijg namelijk geen enkele foutmelding tijdens het rijden, je voelt alleen dat het vermogen weg is. Alleen eenmalig de melding "system fault engine" bij het uitzetten van de auto zonder enige begeleidende tekst.
Is het veel werk om de slangen te vervangen door nieuwe? Eventueel nog nodig de intercooler te reinigen aan de binnenzijde?