Tips aanschaf Santana 1984

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Elfi

Tips aanschaf Santana 1984

Berichtdoor Elfi » 02 Jul 2015, 10:12

Wij gaan binnenkort kijken naar een Defender Santana uit 1984. Wij zijn Landrovertechnisch nog nat achter de oren, dus we vroegen ons af of er iemand nog tips heeft waar we op moeten letten. En hoe zit het met onderdelen van deze Spaanse variant, is daar makkelijk aan te komen? Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.

Edward

Re: Tips aanschaf Santana 1984

Berichtdoor Edward » 02 Jul 2015, 10:16

Echt een vergelijk is het niet. Rij eerst eens met diverser varianten want een Defender staat op schroefveren en een Santana op bladveren. Dat verschilt de wereld! :roll:

Als je op http://www.lrch.nl/clubshop kijkt dan staat daar een boekje van Rob met heel veel leuke weetjes en vooral goede tips en info. Zeker de moeite waard.

Verder als je gaat kijken altijd een clubgenoot oid meenemen. Die is door schade en schande wijs geworden en is de roze bril al heul lang kwijt. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Elfi

Berichtdoor Elfi » 02 Jul 2015, 10:41

Haha, heel erg bedankt. Tja, die roze bril hè...

Poullandman

Berichtdoor Poullandman » 05 Jul 2015, 07:31

Ik heb zelf een Santana uit 1984, een 2.3 TD.
Het is een fijne auto met net wat meer luxe dan een series, zolas schijfremmen, stuurbekrachtiging, betere stoelen en een compleet dashboard.
De onderdelen komen redelijk overeen met de Landrover maar het is wel zoeken. Zo moest mijn ruitenwissermechanisme uit Spanje komen, zijn de remblokken van Een Mercedes en heb ik nog geen voorste aandrijfas gevonden. Maar verder valt het wel mee.
Als alle niet standaard Zaken goed werken dan heb je er een hele leuke auto aan.

Succes!

Elfi

Berichtdoor Elfi » 05 Jul 2015, 13:12

Gisteren hebben we een proefritje gemaakt in de Santana. Een prachtige auto, maar hij stuurde heel erg zwaar. We vonden hem heel mooi, maar een echt 'werkpaard'. Geen stuurbekrachtiging valt kennelijk toch tegen. Leuk voor de hobby, maar we willen hem wel regelmatig gebruiken. Misschien maar gaan sparen voor een luxere uitvoering em voor nu misschien eens kijken voor een goedkope Discovery.

Funske

Berichtdoor Funske » 05 Jul 2015, 13:26

Elfi en ik zijn samen gaan proefrijden. Het voelde aan alsof ik in de DAF YA126 van onze scoutinggroep reed. Zwaar sturen, rem tot op de bodemplaat intrappen om enige vertraging te genereren. Schutbord was al vervangen en chassis zag er goed uit. De eigenaar had de dieselmotor omgebouwd naar benzine ivm de houderschapsbelasting. Toch niet geschikt voor ons aangezien we allebei weinig kennis hebben van autotechniek. Dan inderdaad maar op zoek naar een 7p Discovery voorlopig. De defender vind ik toch wel mooier. Nog maar even sparen voor een defender op benzine.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jul 2015, 13:48

Persoonlijk zou ik never nooit met 7 kinderen in een 110 stappen. :roll: :roll: Ik vind nieuwerwetse vindingen als airbags, kreukelzones, etc best een goed idee.

Kennis van me is in een kop staart beland en als ik kijk wat dat voor een effect op volwassenen had kun je je afvragen wat dat met een kind doet. Zeker als ie net uit de Maxicosy is gegroeid.

Moet ieder voor zich uitmaken, maar ik had dan toch liever een veiliger auto.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Elfi

Berichtdoor Elfi » 05 Jul 2015, 13:52

Dat is ook zo. Er moeten dan ook sowieso goede gordels in. Daarom nog maar ff sparen...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Jul 2015, 14:03

als je veiligheid op prijs stelt en met 8 personen in een defender wil wordt het al een uitdaging.... de "veel persoons" uitvoering heeft inward facing bankjes of stoelen achterin, met gordels, dat wel, maar het houdt niet over, zon gordeltje houdt je niet heel erg op je plek bij een aanrijding. Ook de heupgordel van het middenzitje en de middelste plek op de achterbank is van beperkte waarde.... elke zitplaats in rijrichting met minimaal 3punts gordel is minimaal voor enigszins veilig zitten in een auto......dat wordt met 8 man erg lastig in een Defender of welke Land Rover dan ook
gone

tim

Berichtdoor tim » 05 Jul 2015, 14:11

Los van al eerder aangehaalde punten, ook mede gezien je eigen opmerking qwa techniekkennis en vaardigheden, een defender(of de eerdere 110) op benzine is alles behalve een " walk in the park" zo gezegd, temeer bij dagelijks gebruik.
Een 110 is ooit begin jaren 80 standaard met een 4 cilinder 2.25 blokje(of was het het 2.5 blokje ?) benzine blok geleverd, maar houdt qwa vermogen nou niet bepaald over..
ook een redelijk verbruik, pakweg 1: 6/6.5 als ik de ervaringen lees.
De V8 3.5 liter is goed todo qwa dagelijks gebruik, maar ook aan die motorisering zitten de nodige haken en ogen als het gaat om de staat van het blok op het moment van aanschaf.
Het vraagt allemaal een redelijke mate van aandacht en daar waar nodig onderhoud.
Rode draad: wwet waar je aan begint met een bezine defender.

Het mooiste zou zijn een defender met het t 16 blok van rover, die wel in specifieke defenders is geleverd geweest, zo de 90 voor italiaanse overheidsinstanties.
Maar die route (def 110 en dit blok) is alles behalve op een vrijdagmiddag geregeld.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”