Tips aanschaf Santana 1984

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Tips aanschaf Santana 1984

Berichtdoor Roger B. » 05 Jul 2015, 21:36

Ik heb er twee redelijk aan gort gereden.... beide keren (met geluk?) niks noemenswaardig aan persoonlijk letsel... beide keren het idee dat ik liever niet in een defender gezeten had..

hoe veilig is..... tja... elke klap die wij als leek kunnen beoordelen is uniek... klap je tegen een andere auto dan kan het goed uitpakken, klap je net zo hard op een ander model auto onder een net iets andere hoek of met net iets meer of minder "offset" dan kan het ineens heel slecht uitpakken...

Een D1 is een ontwerp van eind jaren 80 gebaseerd op een ontwerp uit 1970 (de RRC) het chassis en de constructie van de body is eigenlijk gewoon RRC, daar is later een airbag en gordelspanners in geknutseld..

De D2 is een nieuw chassis uit eind jaren 90, waar wellicht enig design in "kreukelzone" is gestoken, de auto heeft aktieve veiligheidssystemen (ACE, ABS/TC etc) en Passieve veiligheidssystemen (Airbags, Gordelspanners, "kreukelzone") die in het ontwerp meegenomen zijn. De D2 lijkt wel veel op een D1, maar onderhuids is ie stiekum wel erg veel veranderd. desondanks blijft het een ladderchassis met weinig kreukelzone
gone

Landmarcs

Re: Tips aanschaf Santana 1984

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jul 2015, 22:50

Edward schreef:Land Rovers zijn niet onveilig, de Defender is onveilig. :shock: :shock:

En ik rij die omdat ik het leuk vind net zoals ik idd motor rijdt omdat ik het leuk vind. Kinderen heb ik niet dus daar hoef ik me ook niet druk om te maken.

Maar zoals ik al eerder zei: ik zou zelf never nooit met 8 kinderen in een 110 gaan rijden. :roll: :roll:

Toch bleek een aantal jaren geleden uit de Britse ongevalsstatistieken dat de Defender tot de veiligste auto's behoorde (en de Mini tot de onveiligste).

Een Defender rijden is een beetje als rijden met een auto met een scherpe dolk midden in het stuur: je bent als bestuurder je heel bewust van het dreigende gevaar. En een Defender is nu echt geen auto om lekker mee te gaan scheuren etc., daarentegen heb je wel een tamelijk riant uitzicht ... dus wellicht zit daar veel van de verborgen veiligheid.

Dan blijft er natuurlijk de ongein die anderen je kunnen aandoen (net zo als ik op de fiets mezelf nog maar weinig heb verwond, en wel door een auto het ziekenhuis in werd gereden). Mijn oude vertrouwde blauwe 110 eindigde aldus ook door andermans onkunde (en mijn twijfelachtige geluk) op de gepoetste kant in een greppel. Ik had niks, zelfs geen blauwe plekken (en mijn bloeddruk gemeten door de uitgerukte pompiers bleek ook prima), wel was ik enige tijd "ondersteboven" en natuurlijk was mijn ego wat gedeukt maar die laatste twee zaken slijten met de tijd. Ik had geen gordelspanners maar doe 's winters ondanks de dikkere jas (of misschien zelfs juist vanwege die dikkere jas) de veiligheidsgordel altijd goed strak. Is wel een beetje ongemakkelijk op z'n kop hangen, maar beter goed vrij hangen als bungelen en je kop blutsen -- hang je op z'n kop: even schrap zetten en gordel los klikken, en daarna voorzichtig op het dak laten zakken en naar buiten kruipen.

Maar goed, ik was blij dat ik niet met een auto vol omrolde ... als het je alleen treft is het allemaal net iets makkelijker, het is dan alleen even schrikken voor het thuisfront als je 2 uur later per taxi thuis komt.

Groeten MarcS

PS Er zijn ook 6 cylinder Santana's en "luxe" Santana's met stuurbekrachtiging, je zou kunnen zeggen dat de Santana uit de 80er jaren de Serie IIII was die LandRover nooit maakte (en recentere import uit Spanje kan er heel net uitzien.

Terug naar “Techniek”