Hallo,
Zoals ik al schreef in mijn voorstel topic ben ik sinds kort eigenaar van een disco 2 td5 uit 2002.
Ik heb 2 geluiden die ik niet helemaal plaatsen kan.
Geluid 1 : Vanaf ongeveer 110-125 kmh resoneert iets mee in het midden van het dashboard (lijkt diep diep van binnen te komen). niet problematisch maar wel reuze irritant geluid...
Geluid 2 : Bij het koppelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 doet zich af en toe een tonk-tonk (tussen tik en bonk) van het lijkt achter, misschien wel zelfs links achter voor. In eerste instantie leek het of de vlotter van de tank ergens tegen aan klopte maar er is geen verschil tussen volle of lege tank. Het geluid start bij het koppelen en heeft een vrij constant karakter, op het moment van accelereer is het weer weg totdat de volgende versnelling aan de beurt is.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt voor het meedenken....!
Disco 2 TD5 2002 geluiden
Disco 2 TD5 2002 geluiden
SIIA 109, 1967
Re: Disco 2 TD5 2002 geluiden
Geluidje 1:
Trilt/schokt ie ook bij het optrekken? wat is de km stand? Zit te denken aan het vliegwiel, anders de kruisjes?
Geluidje 2:
Kan zijn dat de uitlaat tegen het chassis komt, deed ie bij mij ook.
Kan ook het watts linkage zijn
Trilt/schokt ie ook bij het optrekken? wat is de km stand? Zit te denken aan het vliegwiel, anders de kruisjes?
Geluidje 2:
Kan zijn dat de uitlaat tegen het chassis komt, deed ie bij mij ook.
Kan ook het watts linkage zijn
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Of je handremtrommel
Of je lager in je uitgaande as van je tussenbak ...
Of je lager in je uitgaande as van je tussenbak ...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
geluid 2: Flenzen van de steekassen uitgesleten?

disco heeft (op de teller) 157000 gelopen, de vraag is natuurlijk of dat klopt, maar daar gaan we dan maar van uit.
De pijp zou ik natuurlijk wel makkelijk kunnen controleren.
Zondag wil ik de pakking van de tussenbak vervangen want die drupt dan zal ik eens kijken of ik ergens iets los zie zitten.....
trillen heb ik eigenlijk alleen maar bij het remmen, zullen de schijven wel zijn.
Wat is btw watts linkage? dat ken ik dan weer niet
De pijp zou ik natuurlijk wel makkelijk kunnen controleren.
Zondag wil ik de pakking van de tussenbak vervangen want die drupt dan zal ik eens kijken of ik ergens iets los zie zitten.....
trillen heb ik eigenlijk alleen maar bij het remmen, zullen de schijven wel zijn.
Wat is btw watts linkage? dat ken ik dan weer niet
SIIA 109, 1967
-
Roger B.
het watts linkage is de constructie die je achteras zijdelings in het midden van de auto houdt.

gone
Bedankt voor de duidelijke foto
Zou de achterkant dan niet moeten gaan schudden als daar wat aan is?
Kruisje van de cardanassen hebben geen voelbare speling, dus die verwacht ik niet. Bij een gescheurd vliegwiel krijg je normaliter toch ook een schuddende auto?
Ik heb gister even onder de auto gelegen. De knalpijp kan als ik hard tegen duw het chassis raken ongeveer ter hoogte van de bak. Nou zat ik te denken als de motorophanging versleten is zou dan het hele systeem niet zo trillen dat de pijp uiteindelijk tegen het chassis komt.
Het fenomeen doet zich met name voor als ik het gas loslaat.
@rangie hoe heb jij destijds het rammelen van de pijp opgelost? rubbers vervangen of dient er meer te gebeuren?
Zou de achterkant dan niet moeten gaan schudden als daar wat aan is?
Kruisje van de cardanassen hebben geen voelbare speling, dus die verwacht ik niet. Bij een gescheurd vliegwiel krijg je normaliter toch ook een schuddende auto?
Ik heb gister even onder de auto gelegen. De knalpijp kan als ik hard tegen duw het chassis raken ongeveer ter hoogte van de bak. Nou zat ik te denken als de motorophanging versleten is zou dan het hele systeem niet zo trillen dat de pijp uiteindelijk tegen het chassis komt.
Het fenomeen doet zich met name voor als ik het gas loslaat.
@rangie hoe heb jij destijds het rammelen van de pijp opgelost? rubbers vervangen of dient er meer te gebeuren?
SIIA 109, 1967
het was toch niet de pijp.
de speling op de cardan kan ik niet opzoeken dus die lijken me wel ok.
Wat me wel opgevallen is, is dat de voorste cardan in zn geheel vrij veel kan bewegen zonder dat er reactie vanuit de handremtrommel komt.
Ik heb nog eens een proef gereden en geprobeerd het geluid op te zoeken. Bij stationair in de eerste versnelling laten rijden is het geluid eigenlijk het ergst. Het zijn drie klonk geluiden die naarmate de toeren omhooggaan minder worden.
Hieruit concludeer ik dat het dus wel ergens in de aandrijving zit.
In de neutraal (tussen high en low) met verschillende versnellingen geprobeerd heb ik geen geluid gehoord.
hoeveel zou de voorste cardan t.o.v. de achterste / handremtrommel mogen draaien? ik schat dat de mijne wel een millimeter of 5 zich kan bewegen. Zou dit dan betekenen dat de splines van het tussen diff naar de donder zijn?
wie weet raad?
update
het lijkt hier wel op viewtopic.php?f=14&t=7546&p=60697&hilit=tussenbak#p61217
hoe kan ik dat controleren zonder alles eronderuit te draaien met dit weer?
de speling op de cardan kan ik niet opzoeken dus die lijken me wel ok.
Wat me wel opgevallen is, is dat de voorste cardan in zn geheel vrij veel kan bewegen zonder dat er reactie vanuit de handremtrommel komt.
Ik heb nog eens een proef gereden en geprobeerd het geluid op te zoeken. Bij stationair in de eerste versnelling laten rijden is het geluid eigenlijk het ergst. Het zijn drie klonk geluiden die naarmate de toeren omhooggaan minder worden.
Hieruit concludeer ik dat het dus wel ergens in de aandrijving zit.
In de neutraal (tussen high en low) met verschillende versnellingen geprobeerd heb ik geen geluid gehoord.
hoeveel zou de voorste cardan t.o.v. de achterste / handremtrommel mogen draaien? ik schat dat de mijne wel een millimeter of 5 zich kan bewegen. Zou dit dan betekenen dat de splines van het tussen diff naar de donder zijn?
wie weet raad?
update
het lijkt hier wel op viewtopic.php?f=14&t=7546&p=60697&hilit=tussenbak#p61217
hoe kan ik dat controleren zonder alles eronderuit te draaien met dit weer?
SIIA 109, 1967
-
Roger B.
5mm verdraaien tussen beide cardanassen zonder ingeschakeld middendiff is peanuts, dat is volledig normaal
speling in de kruisjes kun je voelen, beweeg de as op en neer en heen en weer en laat iemand met 3 wielen op de grond het opgekrikte voorwiel heen en weer bewegen en voel of de onderdelen van de dubbele kruiskoppeling tov elkaar bewegen
speling in de kruisjes kun je voelen, beweeg de as op en neer en heen en weer en laat iemand met 3 wielen op de grond het opgekrikte voorwiel heen en weer bewegen en voel of de onderdelen van de dubbele kruiskoppeling tov elkaar bewegen
gone