Disco 2 TD5 2002 geluiden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Wiko

Re: Disco 2 TD5 2002 geluiden

Berichtdoor Wiko » 20 Sep 2015, 19:35

Ik heb zelf een keer een versleten ( het rubber) krukaspoeli gehad. Ik kan niet beoordelen of het piepen hetzelfde is maar ook ik had een piepend geluid. Het voordeel is dat je dit kunt zien er zit dan speling op en hij waggelt een beetje.
Even controleren kan geen kwaad. Is wel een vrij kostbaar onderdeel. Gr. Wiko

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 20 Sep 2015, 20:41

Krukas pulley geluiden manifesteren zich over het algemeen bij uitzetten motor en/ of inschakelen airco pomp.
Maar is natuurlijk het checken waard. Al was het om het uit te sluiten.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 21 Sep 2015, 12:05

Met dank voor het idee. Maar volgens mij zit de kruk-as poelie niet echt in het bereik vanwaar het geluid vandaan lijkt te komen. >> Tussen voorste cardan en begin achterste cardan.
Dus koppeling met versnellingsbakken zeg maar....
SIIA 109, 1967

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 21 Sep 2015, 22:46

vandaag viel me op dat direct achter de sigaretten aansteker, bij de voetenblaaspijp, het erg warm wordt. na wat wroeten een metaaldeel kunnen aanraken en die is erg warm tot bijna heet.
Hier lijkt het dus vandaan te komen. Iemand enig idee wat daar precies zit. gevoelsmatig zit ik dan weer bij de koppeling.
Temperatuurmeter van de motor blijft normaal.
De garage heeft pas maandag tijd, en ik heb er een erg slecht gevoel bij. Vraag me af of ik daar nog een week mee kan doorrijden......

Misschien dat het twee verschillende defecten zijn, maar een lager dat slecht is wordt normaal erg warm en maakt een geluid dat wel overeen kan komen met hetgeen dat ik hoor.

Uw hulp is welkom!
SIIA 109, 1967

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2015, 06:51

De runnel wordt bij een disco altijd erg warm.... in de zomer op lange zware ritten zelfs zo warm dan de vloerbedekking oncomfortabel warm aan je been kan zijn. Dat hoeft niet direct een probleem re zijn denk ik... daar vooraan nooit gevoeld... maar daar zit je koppelingshuis en versnellingsbak ongeveer.

Het is verdomd lastig op een forum diagnose te stellen wat "een piepje" voor oorzaak heeft
gone

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 22 Sep 2015, 07:19

bedankt voor je reactie.

Het piepje is inmiddels wel uitgegroeid naar een flink geluid.
Ik begrijp dat het erg lastig is maar als het makkelijk was dan had ik het al gevonden en was het al opgelost hahaha.... Totzover reikt mijn eigen expertise nog wel.

Misschien ter diagnose nogmaals uitleg:
Geluid manifesteert zich bij accelereren. Indien de koppeling wordt in getrapt val het weg. Als ik vol gas accelereer lijkt het stukken minder. Het lijkt op het geluid van een slecht lager of zoiets, het is in ieder geval afhankelijk van rijsnelheid.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar bij een drempel of slechte weg lijkt het geluid op de trilling te reageren.....

Dat het e.e.a warm wordt bij een disco kan ik me voorstellen, maar gisteravond was het niet overdreven warm buiten en de rechtervoorkant van de middenconsole was toch wel erg warm. Het kunststof was nog net vast te houden, daaronder natuurlijk nog warmer.
SIIA 109, 1967

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2015, 08:20

En je weet zeker dat je aandrijfassen en de flensen daarvan geen gekke speling hebben? Zit er voldoende olie in de tussenbak? Tap de ieventeel eens af en kijk of er metaaldeeltjes in zitten
gone

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 22 Sep 2015, 10:17

Cardan voor heeft nieuwe kruisjes gekregen, incl tussenlager.
Alle olien, dus ook tussenbak, zijn 5000 km geleden vervangen. Kan natuurlijk nog wel eens checken, maar dan had ik toch een keer een plas olie moeten zien?! Er ligt wel eens een druppie maar meer ook niet....

Ik zal vanavond proberen om het niveau nog eens te checken.

FF logisch gedacht hoe warm zouden onderdelen mogen worden? ver boven de 80 graden zou gevoelsmatig niet goed zijn, toch? Als ik met een laser temperatuur meter eens de delen meet zou dat wat meer uitkomst kunnen geven?
SIIA 109, 1967

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2015, 14:34

En kruisjes die vervangen zijn sluit je automatisch uit zonder dat even te checken??

Misscien loopt er wel een moertje los ofzo...

Geen idee hoe warm... maar 80 minimaal bedrijfstemp voor de bakken ( en dat bereiken ze niet na 5 a 10km) denk dat een graad of 100 -120 nieteens zo gek ver van de werkelijkheid zit als ie goed en langduriger moet werken
gone

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 22 Sep 2015, 16:35

vanmiddag de auto even op de brug gehad.
Laten lopen in alle versnellingen. Eigenlijk geen geluid kunnen ontdekken... dus het wordt nog eigenzinniger...

Cardan assen gecheckt op speling en Cardanassen nog eens nagesmeerd, geen verschil.

Bij rijden op de weg is er echter weer direct een geluid hoorbaar. Dat zou dus kunnen betekenen dat het geluid ontstaat door een combinatie van aandrijving en vering.
De flens van de voorste cardan en tussenbak heeft handmatig geen speling (radiaal). Zou de achterste cardan en het de trommel van de handrem ergens tegen elkaar kunnen lopen? Of (nog erger) een verbinding tussen de bakken die door trillingen op de weg toch ergens tegen aanloopt?

Wat zou ik kunnen checken..... Handremtrommel bevestigingen?
SIIA 109, 1967

Terug naar “Techniek”