Disco 2 TD5 2002 geluiden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
m.bogman

Re: Disco 2 TD5 2002 geluiden

Berichtdoor m.bogman » 08 Jul 2015, 20:37

Vandaag even bij de lokale garage geweest. De goede man heeft een snap on apparaat en die doet het ook!
Stonden heel veel verschillende meldingen in.... Eerst even gewist en daarna nog eens een stuk gereden....

Nu komt het rara politiepet verhaal...

Sind de drie amigos aan zijn gegaan was het geluid weg.. Na de reset is zowel het geluid als de amigos weg....

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat een van de vier zich weer meldt.
SIIA 109, 1967

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 14 Jul 2015, 17:51

het plezier was van korte duur......

het lichte "meeloop" klonk klonk klonk geluid is weer terug. Wederom alleen als er gekoppeld wordt / bij geen acceleratie dus tussen het schakelen in. Gevoelsmatig komt het van de linkerkant.

Daarnaast is er een fluitend geluid, waarvan ik de turbo, de riem of evt waterpomplager (of ander lager) verdenk. Heb ik in de series ook eens gehad en toen was het de waterpomp schuld.

Vraag 1:
wie heeft nog een idee over geluid 1.....
Dingen waar ik aan zit te denken. ACE verdeelblok / kleppen? voor of midden (onder)
Ik heb niet het idee dat het de kruisjes zijn. Ondanks dat ik deze nog niet vervangen heb, hoor ik bij snel op laten komen van de koppeling wel een ander klonk geluid die volgens mij wel van de cardan komt.
Graag ideeën en methode om uit te sluiten / te zoeken.

Vraag 2:
Hoe kan ik het een t.o.v. het ander uitsluiten / iets gerichter gaan zoeken voordat ik de halve auto vernieuw ;)
SIIA 109, 1967

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jul 2015, 19:29

m.bogman schreef:Daarnaast is er een fluitend geluid, waarvan ik de turbo, de riem of evt waterpomplager (of ander lager) verdenk. Heb ik in de series ook eens gehad en toen was het de waterpomp schuld.

Geen uitlaatspruitstukboutjes afgebroken?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 14 Jul 2015, 19:55

zou natuurlijk wel kunnen dat ie ergens niet helemaal dicht is.
Ik heb wel de egr klep verwijderd, misschien dat die pakking niet helemaal sluit......

goeie....
SIIA 109, 1967

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jul 2015, 19:59

m.bogman schreef:het plezier was van korte duur......

het lichte "meeloop" klonk klonk klonk geluid is weer terug. Wederom alleen als er gekoppeld wordt / bij geen acceleratie dus tussen het schakelen in. Gevoelsmatig komt het van de linkerkant.

Daarnaast is er een fluitend geluid, waarvan ik de turbo, de riem of evt waterpomplager (of ander lager) verdenk. Heb ik in de series ook eens gehad en toen was het de waterpomp schuld.

Edward suggereerde iets eerder al een wiellager-probleem. Versleten wiellagers hebben niet de reputatie dat ze door resetten gerepareerd worden, en wel de reputatie om o.a. de 3 amigo's te kunnen oproepen, en ook de reputatie om allerlei geluiden te maken - en dat dan eventueel ook nog afhankelijk van de belasting.

Voordat je dus alles vervangt en steeds reset zonder te weten wat er allemaal aan foutmeldingen is opgeslagen .... kijk eerst eens goed of je niet gewoon kunt ontdekken waar het geluid vandaan komt (eventueel geholpen door de aanwijzingen die de foutmeldingen geven).

Groeten MarcS

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 14 Jul 2015, 20:13

marc,

bedankt voor je antwoord..
afdekplaatje op spruitstuk heeft bij een van de boutjes een beetje roet, dus daar zal idd het fluitje wel vandaan komen.

@marc,
ik heb de meldingen, three amigos, niet meer gehad. speling op de lagers heb ik gecontroleerd door wiel op te krikken en in alle richtingen proberen te wrikken. Ik had niet het gevoel dat er speling op zat. Kan ik dit nog op een andere manier controleren?

Zou het ook ergens met de remmen te maken kunnen hebben? schijven zijn volgens mij aardig versleten cq krom te zijn (bij hardremmen schudt het stuur) blokken lijken wel nog aardig wat vlees te hebben.
Ik heb al nieuwe schijven en blokken liggen dus kan dat nog wel even proberen, alleen kan ik het niet 1-2-3 verklaren.
SIIA 109, 1967

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jul 2015, 22:18

niet speculeren waar de amigo's vandaan kwamen, daarvoor lees je het storingsgeheugen van de SLABS ECU uit en dan weet je waar je moet zoeken.

op afstand moeilijk te bepalen wat geluiden veroorzaakt, een "meelopend klonk klonk klonk" geluid is een omschrijving die jij gebruikt om dat geluid te beschrijven, maar daarmee stel ik me vanuit die beschrijving nog niet het juiste geluid voor...

maar op de gok van alles gaan vervangen lijkt me niet de manier.... al eens een ervaren monteur er naar laten kijken (en dan ervaren als in bekend met de D2)
gone

m.bogman

Berichtdoor m.bogman » 15 Jul 2015, 07:15

Het is een geluid dat afhankelijk is van snelheid dus daar bedoel ik mee als de auto stil staat en stationair draait is er niks aan de hand.
Je hoort het geluid het beste bij de eerst twee / drie versnellingen. Als ik de D2 stationair laat rollen is het ook aanwezig.
bij versnellen wordt het hoorbaar sneller en op een bepaald moment hoor je het niet meer.

Ik zal vandaag nog eens proberen te onderzoeken op weg naar het werk.
ervaren D2 monteur heb ik tot dusver nog niet kunnen vinden in het zuiden des lands (omgeving sittard).
Van de Uiver krijg ik niet echt het gevoel dat ze er veel zin in hebben, concentreren zich meer op nieuwe LR geloof ik.
Iemand een goed adresje in Limburg?
SIIA 109, 1967

ppw

Berichtdoor ppw » 15 Jul 2015, 08:21

Bas?
Bart van Dessel?
Als je snel bent Andrew ?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2015, 10:28

ppw schreef:Bas?
Bart van Dessel?
Als je snel bent Andrew ?

Precies, als die er niet uitkomen dat is het iets nieuws.
Ik zou in alfabetische volgorde de door ppw genoemde namen afgaan.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”