Defender BJR?? TD5: piepend geluid
- Peter Brig
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 13 Jan 2015, 18:33
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
Een steentje tussen de remmen lijkt het niet te zijn, het gekrijs(ondertussen toch) is te erg. Een lager zou inderdaad wel kunnen. Ik heb al met mijn hoofd buiten gehangen tijdens het rijden, maar het is echt zo erg dat ik er geen richting op kan plakken van waar het komt. Het is trouwens inderdaad begonnen met een onderbroken getjirp, nu is het constant tijdens het versnellen. Het is trouwens heel fijn dat iedereen hier wil meedenken, als we dit zelf kunnen vinden is dit alweer eens zo fijn dan zo maar naar de garage te rijden. Ik heb de def niet nodig voor dagelijks gebruik, dus heb wel een beetje tijd. Als het maar in orde is tegen het LROWA..
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
Mijn 130 heeft wel eens last gehad van een jankend achterdiff. Duurde ook vrij lang voordat ik dat kon lokaliseren. Niet dat ik daar veel moeite voor deed......
Uiteindelijk was wel duidelijk dat het van de diff kwam, de laatste paar ritten voordat ik de diff eruit sloopte heb ik met Peltor kappen op gereden.

Uiteindelijk was wel duidelijk dat het van de diff kwam, de laatste paar ritten voordat ik de diff eruit sloopte heb ik met Peltor kappen op gereden.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Peter Brig
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 13 Jan 2015, 18:33
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
JanTD5 schreef:Schiet mij net te binnen. Check eens of er nog genoeg vet in de swiffel bollen zit. Heb het zelf ook eens gehad dat een homokineet begon te piepen als ik een bocht nam. Gelukkig alles heel gebleven toen en met nieuw vet was het opgelost. Het lijkt me het checken waard.
Groet Jan
Hoe kan ik dit controleren? Help mij eens aub?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
stuur naar een kant draaien, vulplug er uit, tyrap er in en kijken of er ongeveer halverwege de hoogte van de swivel vet staat.
MBT 4wd
JA, je auto heeft permanente 4WD, maardat wil niet zeggen dat alle vier de wielen vast verbonden zijn met de motor.
Omdat de wielen verschillende snelheden tov elkaar moeten kunnen draaien zitten er 3 differentieels in je aandrijflijn, tussen de wielen per as, en tussen de voor- en achteras.
een van de eigenschappen van een differentieel is dat de aandrijfkracht de weg van de minste weerstand zoekt. per as gezien: de aandrijfkracht verdeelt zich over beide wielen omgekeerd evenredig met de hoeveelheid grip.
Dus als één wiel op de grond staat en het ander vrij van de grond is, zal alle aandrijving naar dat vrijhangende wiel gaan, en je wiel op de grond niet draaien.....
in het middendifferentieel werkt dat net zo.... haal je een cardanas weg, dan heb je aan die kant geen weerstand meer en gaat alle aandrijfkracht naar die lege flens.
Door nu je difflock in te schakelen maak je een vaste verbinding tussen voorste en achterste uitgang van de tussenbak en worden beide uitgangen altijd aangedreven.
MBT 4wd
JA, je auto heeft permanente 4WD, maardat wil niet zeggen dat alle vier de wielen vast verbonden zijn met de motor.
Omdat de wielen verschillende snelheden tov elkaar moeten kunnen draaien zitten er 3 differentieels in je aandrijflijn, tussen de wielen per as, en tussen de voor- en achteras.
een van de eigenschappen van een differentieel is dat de aandrijfkracht de weg van de minste weerstand zoekt. per as gezien: de aandrijfkracht verdeelt zich over beide wielen omgekeerd evenredig met de hoeveelheid grip.
Dus als één wiel op de grond staat en het ander vrij van de grond is, zal alle aandrijving naar dat vrijhangende wiel gaan, en je wiel op de grond niet draaien.....
in het middendifferentieel werkt dat net zo.... haal je een cardanas weg, dan heb je aan die kant geen weerstand meer en gaat alle aandrijfkracht naar die lege flens.
Door nu je difflock in te schakelen maak je een vaste verbinding tussen voorste en achterste uitgang van de tussenbak en worden beide uitgangen altijd aangedreven.
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
En de wiellagers controleer je door de verschillende wielen van de grond te halen en te checken op (verborgen) speling.
Wellicht voel je het al als je het wiel ronddraait, dan zitten er "moeilijke" passages in het draaien, misschien hoor je ook al iets, zoniet dan blijft nog over het voelen van de speling door aan het wiel te trekken/duwen (links/rechts en boven/onder).
Groeten MarcS
Wellicht voel je het al als je het wiel ronddraait, dan zitten er "moeilijke" passages in het draaien, misschien hoor je ook al iets, zoniet dan blijft nog over het voelen van de speling door aan het wiel te trekken/duwen (links/rechts en boven/onder).
Groeten MarcS
- Peter Brig
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 13 Jan 2015, 18:33
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
Bedankt, het differentieel verhaal dacht ik inderdaad al, maar nu is het duidelijk voor deze leek. Lagers ga ik nakijken, ga ook de remklauwen eens checken.
Thanks guys
Thanks guys
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
Heb je de cardan assen al eens goed heen en weer geschud?
Ik had ook een piepend geluid bij belasting,en later ook op snelheid. Vermoede eerste het spanrol lagertje (vrij normaal bij 300tdi).
Bleek toch een kruisje te zijn. Had alles nog gechecked begin dit jaar. Kan snel gaan dus.
Weet niet in hoeverre je rug al hersteld is, anders even op de brug zetten en een monteur alles laten checken.
Cardan as verdraaien om alle richtingen van het kruisje te checken.
Op de brug gelijk je remklauwen nakijken op gepolijste steentjes en speling van je swivels etc, kan die monteur ook weer verder.
Heb nu een speling vrije 2e hands cardan er onder, en de oude bewaard om op te knappen, gelijk een 'nood" cardan.....
Ik had ook een piepend geluid bij belasting,en later ook op snelheid. Vermoede eerste het spanrol lagertje (vrij normaal bij 300tdi).
Bleek toch een kruisje te zijn. Had alles nog gechecked begin dit jaar. Kan snel gaan dus.
Weet niet in hoeverre je rug al hersteld is, anders even op de brug zetten en een monteur alles laten checken.
Cardan as verdraaien om alle richtingen van het kruisje te checken.
Op de brug gelijk je remklauwen nakijken op gepolijste steentjes en speling van je swivels etc, kan die monteur ook weer verder.
Heb nu een speling vrije 2e hands cardan er onder, en de oude bewaard om op te knappen, gelijk een 'nood" cardan.....
Disco 1994 300TDI
- Peter Brig
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 13 Jan 2015, 18:33
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
Ik denk dat dit de beste oplossing is. Ik ga een weekje kamperen, daarna heb ik dan nog twee weken vakantie. Ga dan langs de garage om alles eens na te kijken. Is de oorzaak gevonden, kan ik nog altijd zelf de herstelling proberen uitvoeren.
- Peter Brig
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 13 Jan 2015, 18:33
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
We zaten er allemaal juist op, vandaag het voorste kruisje van de voorste cardanas vervangen Ben eindelijk van het irritante gepiep verlost. Ik ben echt superblij. Ineens de olie in de tussenbak bijgevuld, want die was redelijk leeg. Ik kan er nu gerust nog een weekje op uit trekken. Thanks guys!!!
Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid
Mooi dat je het probleem gevonden hebt. Zo simpel kan het soms zijn
Fijne vakantie!
Groet Jan
Fijne vakantie!
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten