Ik heb een Defender 130 td5 van 2000 met 300.000 + op de teller.
Volgens het onderhoudsboekje moet er 5w30 in, maar kan me zo voorstellen dat er bij auto's met veel kilometers een andere olie geadviseerd wordt.
In de laatste 8000 km heeft de motor anderhalve liter olie verbruikt.
Wat gooien jullie er in.
Op de website van Valvoline geven ze als alternatief Maxlife 10w40 aan voor auto's met veel kilometers op de teller.
Groeten Sander
Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
SanderTD4 schreef:Ik heb een Defender 130 td5 van 2000 met 300.000 + op de teller.
Volgens het onderhoudsboekje moet er 5w30 in, maar kan me zo voorstellen dat er bij auto's met veel kilometers een andere olie geadviseerd wordt. In de laatste 8000 km heeft de motor anderhalve liter olie verbruikt. Wat gooien jullie er in. Op de website van Valvoline geven ze als alternatief Maxlife 10w40 aan voor auto's met veel kilometers op de teller. Groeten Sander
Ik heb mijn disco TD5 vanaf nieuw, na de inloopperiode heb ik er Valvoline SynPower 5W50 ingedaan. Dit tot volle tevredenheid. Na een jaar of 5 was alleen 5W40 verkrijgbaar heb ik dat gebruikt met iedere olie verversing. Volgens de specificatie van Valvoline kon deze synthetische olie zonder probleem in de TD5 werden gebruikt. Nu, na 200.000 km nog geen olieverbruik. De reden voor gebruik van deze dikkere olie was een betere smering, wanneer de auto zware lasten (caravan) moest trekken in Spanje. De door Land Rover aangewezen olie zou hiervoor te dun zijn, en op termijn motorschade veroorzaken. Als ik jouw verhaal lees moet ik hier aan denken. Het lijkt erop dat je motor op enkele punten een revisie kan gebruiken. Wellicht kan je met het gebruik van 5W50 (denk aan de juiste specificaties) nog e.e.a. uitstellen.
Groet, Chris
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
SanderTD4 schreef:....
In de laatste 8000 km heeft de motor anderhalve liter olie verbruikt.
Ik zou eerst eens kijken waar die anderhalve liter heen gaat.
Als de turbo bijna op is is dat bijvoorbeeld een mogelijkheid ... en als ie dan in de toekomst nog iets harder gaat lekken dan loop je het risico op een "run-away" ... dan gebruikt de auto ineens geen diesel maar wel nog een paar liter extra olie ... tot ie vastloopt (of je hem voortijdig weet te smoren).
In ieder geval moet de olie voor een Td5 dun genoeg zijn om goed te kunnen smeren (de verschillende toleranties zijn zo dat dikkere olie eventueel tekort zou schieten). En 5W30 is normaal de eerste keus
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
Landmarcs schreef:SanderTD4 schreef:....
In de laatste 8000 km heeft de motor anderhalve liter olie verbruikt.
In ieder geval moet de olie voor een Td5 dun genoeg zijn om goed te kunnen smeren (de verschillende toleranties zijn zo dat dikkere olie eventueel tekort zou schieten). En 5W30 is normaal de eerste keus
Groeten MarcS
Ik kan in zoverre met je meegaan voor wat betreft oliekeuze, dat deze inderdaad dun genoeg dient te zijn voor een goede smering. Indien je geen zware lasten trekt en je blijft in NL dan zou 5W30 een goede keuze kunnen zijn. Land Rover zelf heeft het over een 'brandstofbesparende motorolie'. Niet voor niets staat ook in het instructieboekje vermeld dat de viscositeit gewijzigd dient te worden afhankelijk van het klimaat. Een olie van 0W30 zou in Noorwegen of Zweden een prima keuze zijn, let wel in het winterseizoen. Het wordt anders als de motor in hete omstandigheden van zo rond de 40 graden hard moet werken. De oliefilm die de zuigers en cilinders beschermt is m.i. te dun als je een 5W30 gebruikt, een 5W40 volsynthetische olie is dan een betere keuze. Met de verkeerde viscositeit is kans op motorschade. Of de olie is te dun, of juist te dik (en duurt het te lang voor de motor gesmeerd wordt bij koude start)
Groet, Chris
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
Wat ik alijd vreemd vind, is dat het blijkbaar van belang is wat de buitentemperatuur is voor de oliekeuze mbt het tweede deel van de sae spec.
Of het nu 10 graden is of 40... de olie in de motor wordt bij flink belasten toch altijd grotendeels bepaald door de motor en de thermostaat in de oliekoeler... dus zou ook als het warmer is buiten niet extreem anders van temperatuur moeten zijn pakweg 100 +/- 10 graden gemiddeld bij volledig op temp zijn... boven de 130 is sowieso te heet ongeacht de viscositeit....
Of het nu 10 graden is of 40... de olie in de motor wordt bij flink belasten toch altijd grotendeels bepaald door de motor en de thermostaat in de oliekoeler... dus zou ook als het warmer is buiten niet extreem anders van temperatuur moeten zijn pakweg 100 +/- 10 graden gemiddeld bij volledig op temp zijn... boven de 130 is sowieso te heet ongeacht de viscositeit....
gone
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
Waterrover schreef:Landmarcs schreef:SanderTD4 schreef:....
In de laatste 8000 km heeft de motor anderhalve liter olie verbruikt.
In ieder geval moet de olie voor een Td5 dun genoeg zijn om goed te kunnen smeren (de verschillende toleranties zijn zo dat dikkere olie eventueel tekort zou schieten). En 5W30 is normaal de eerste keus
Groeten MarcS
Ik kan in zoverre met je meegaan voor wat betreft oliekeuze, dat deze inderdaad dun genoeg dient te zijn voor een goede smering. Indien je geen zware lasten trekt en je blijft in NL dan zou 5W30 een goede keuze kunnen zijn. Land Rover zelf heeft het over een 'brandstofbesparende motorolie'. Niet voor niets staat ook in het instructieboekje vermeld dat de viscositeit gewijzigd dient te worden afhankelijk van het klimaat. Een olie van 0W30 zou in Noorwegen of Zweden een prima keuze zijn, let wel in het winterseizoen. Het wordt anders als de motor in hete omstandigheden van zo rond de 40 graden hard moet werken. De oliefilm die de zuigers en cilinders beschermt is m.i. te dun als je een 5W30 gebruikt, een 5W40 volsynthetische olie is dan een betere keuze. Met de verkeerde viscositeit is kans op motorschade. Of de olie is te dun, of juist te dik (en duurt het te lang voor de motor gesmeerd wordt bij koude start)
Groet, Chris
Land Rover schrijft voor de Td5 voor: 5W/30, 5W/40 of 5W/50. Al deze oliën zij geschikt voor het temperatuurtraject van -30 t/m +50 graden Celcius. Dus 0W/30 zou ik er sowieso niet ingooien, ook niet in Scandinavië.
Wat belangrijker is dat de olie moet voldoen aan de specificatie ACEA A1.98 & B1.98. En er zijn genoeg oliën die wel de goede 'dikte' hebben maar niet de juiste specificatie!
Groet,
Erik.
P.S In mijn 300 Tdi doe ik altijd 5W/40 (Esso Ultron, volsynthetische olie ACEA A3/B3), deze olie is niet geschikt voor in mijn Td5 dus hiervoor moest ik op zoek naar een andere olie en dat is Kroon Duranza LSP 5W/30 (ACEA A1/B1) geworden.
Ik heb nog een adviseur/specialist van Esso aan de telefoon gehad en zij hadden geen olie van de voorgeschreven specificaties voor mijn Td5 (alleen een 0W/40 ACEA A1/B1). Och zei hij, die Esso Ultron daar loopt de motor niet direct op kapot, maar het is niet de juiste specificatie.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
Erik Peters schreef:Land Rover schrijft voor de Td5 voor: 5W/30, 5W/40 of 5W/50. Al deze oliën zij geschikt voor het temperatuurtraject van -30 t/m +50 graden Celcius. Dus 0W/30 zou ik er sowieso niet ingooien, ook niet in Scandinavië.
Wat belangrijker is dat de olie moet voldoen aan de specificatie ACEA A1.98 & B1.98. En er zijn genoeg oliën die wel de goede 'dikte' hebben maar niet de juiste specificatie!
Groet,
Erik.
P.S In mijn 300 Tdi doe ik altijd 5W/40 (Esso Ultron, volsynthetische olie ACEA A3/B3), deze olie is niet geschikt voor in mijn Td5 dus hiervoor moest ik op zoek naar een andere olie en dat is Kroon Duranza LSP 5W/30 (ACEA A1/B1) geworden.
Ik heb nog een adviseur/specialist van Esso aan de telefoon gehad en zij hadden geen olie van de voorgeschreven specificaties voor mijn Td5 (alleen een 0W/40 ACEA A1/B1). Och zei hij, die Esso Ultron daar loopt de motor niet direct op kapot, maar het is niet de juiste specificatie.
Die A1/B1 is er voor de "langlevende" oliën. Als je niet heel veel kilometers maakt en de auto niet veel zwaar laat werken dan zal de A3/B3 het ook wel een jaartje uithouden (zolang het niet gaat om alsmaar korte ritjes, dat is nl moordend voor zowel olie als motor). Met de voorgeschreven olie gaat het in ieder geval 1 jaar of 20.000 km en daarbij ook zware belastingen (en wellicht nog meer en langer) -- dit is immers het fabrieksvoorschrift, gewoonlijk ruim aan de zekere kant. In de "harde" praktijk met nog grotere motoren testen ze de olie (want heel veel olie te verversen) en in die "harde" praktijk zijn de verversingsintervallen veelal heel veel langer als het fabrieksvoorschrift.
Groeten MarcS
PS Als er zo'n 4 liter olie per 20.000 km (de normale verversingstermijn) door gaat dan kan je overigens waarschijnlijk beter de goedkoopste olie nemen die ± aan de specs voldoet. Je ververst immers tijdens het rijden ongeveer de halve olievoorraad.
Re: Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
Onze Td5 heeft ook 3 ton op de klok en moet geregeld flink werken met een zware kar. Ik gooi er altijd Castrol 5W30 in. Dat staat in het boekje en ik heb niet de illusie dat ik het beter weet.
De motor loopt er mooi mee en klinkt als een zonnetje.
De motor loopt er mooi mee en klinkt als een zonnetje.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Def 130 td5 bj. 2000 welke motorolie
... 300k well I suppose it will be just about run in now, 5w/30 no question
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten