Defender 130 Td4 2.2 - stugge veren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Teun

Defender 130 Td4 2.2 - stugge veren

Berichtdoor Teun » 17 Jun 2015, 14:57

De 130 is uitgerust met behoorlijk straffe veren. Begrijpelijk. Ik rij echter grotendeels zonder lading en dan 'stuitert' de wagen meer dan ik zou willen.
Is het plaatsen van soepeler veren de beste oplossing en zo ja, welke?
Bijvoorbeeld in combinatie met lucht-hulpveren voor de keren dat er wél een zware last in ligt?
Defender 90 2.2 tdci Soft Top - 'Liv'
Defender 130 CC HCPU 2.2 tdci - 'Mr Wilks'

allard

Re: Defender 130 Td4 2.2 - stugge veren

Berichtdoor allard » 17 Jun 2015, 15:01

Veel mensen verwijderen de binnenveren (achter) om zo comfort te winnen, echter het gaat ten koste van je laadvermogen in de zin dat de auto bij zware lading niet voldoende geveerd is. Luchtveren kan (zie bijv. Airbag 1000, o.a. bij Landreiziger.nl), maar schijnt niet zo goed te gaan wanneer je flink offroad gaat rijden omdat ze dan wel eens los zouden kunnen komen/schieten. Het is allemaal een afweging dus...
130 HCPU TD5 MY2000

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Jun 2015, 15:08

Het verwijderen van de hulpveren die in de achterveren zitten is kostenloos en zo weer ongedaan gemaakt. Dus dat is een goed experiment.

Bij mijn 130 Puma heb ik ze ook vrij snel weggegooid ondanks dat ik toch wel eens aan de volle 1500kilo lading kom. De achterveren kunnen dat gewoon dragen, alleen wordt het hellen dan oncomfortabel.

Gewoon eerst zo proberen, balgen in de veren is dan nog altijd zo geplaatst mocht je het nodig vinden.

Ik heb ze niet en ik mis ze ook niet. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jun 2015, 17:39

Edward schreef:Het verwijderen van de hulpveren die in de achterveren zitten is kostenloos en zo weer ongedaan gemaakt. Dus dat is een goed experiment.
....

De veren die je overhoudt als je de hulpveren "weggooit" zijn de veren die ook onder een standaard 110 HardTop of PickUp zitten, met hulpveren kom je dicht bij de HeavyDuty variant van die 110-en.
Zonder enige lading zijn ook de standaard veren onder de 110 nogal "stug", in ieder geval de eerste kilometers. Met een beetje "lading" (mijn inrichting en wat "hardware") blijken deze veren al adequaat, en je hebt dan nog steeds 1 ton laadvermogen (dwz 1200 kg minus twee man voorin en minus een beetje reserve).
Bij een 130 zullen de standaard-achterveren overigens toch stugger aanvoelen, paradoxaal genoeg is het leeg gewicht op de achteras vaak lager als bij een 110 (omdat er bij een 130 meer gewicht op de vooras komt).

Of te wel: doe als Edward en haal eerst de hulpveren eens weg. Veel slapper wil je de veren overigens ook niet, de veren houden de auto immers (samen met de stabalisatorstang) "overeind" -- je zou hoogstens nog de dubbel-progressieve veren van de "luxere" 110 StationWagon kunnen proberen, dan heb je zonder enige lading een nog "slappere" veer.

Groeten MarcS

Teun

Berichtdoor Teun » 20 Jun 2015, 13:04

Dank voor de reacties mannen, even sleutelen dus... ;)

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 21 Jun 2015, 08:27

... your 130 is designed to be laden and the rear springs do nothing until there is a load on them.

Obviously removing the Helper Spring RRC3266 (rate 140lb/inch) changes the way the rear moves and you then need to look at the spring data of the main coils.

Now the 130 comes as standard with RKB101111 Purple/Brown Springs, these are dual progressive having a rate of 270lb/inch and 420lb/inch and a free length of 409.96mm, now the alternative would be the rear springs fitted to the 7 seat station wagon which are RKB500300 White/Green/Green, now these are triple progressive having a rate of 269lb/inch, 315lb/inch and 406lb/inch and a free length of 422.96mm.

You could go NRC6389 Red Drivers Side and NRC6904 Green/Red Passengers Side which are a single rate spring of 330lb/inch with a free length of 406mm and 394mm respectively.

Now interestingly enough we do 100's of suspension conversions every month for working Defenders (yes I said 100's, we fleet sell Defenders) and in almost all cases the 110HT's and 110HCPU's are supplied with RKB10111 and RRC3266 which are horrible to drive unladen but when we get them back for servicing and the rear workshop units are full of gear etc then they sit level and are a very comfortable ride.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jun 2015, 10:50

Dear Rob, Dag Teun,

De opmerking van Rob is behartenswaardig: zodra er een beetje lading in de auto ligt wordt het al een stuk beter (en waarschijnlijk moet ook alles zich een beetje zetten etc. want mijn 110 HT, toen hij gloednieuw was, veerde alsof ... hij voor de vering alleen van de banden afhankelijk was).

Echter, het is interessant om een paar cijfers onder elkaar te zetten. Jammergenoeg heb ik ze niet voor de Puma, en slechts voor V8 & Tdi, maar de grote lijn zal het zelfde zijn.

LEEGGEWICHTEN (Kerb Weigth)
    Type            Vooras         Achteras

110 HT       937/994        903/919
    110 SW       935/982      1009/1036
    110CSW      935/983      1045/1061
    130 CC     1027/1070      985/1016
    Voor de / het V8 asgewicht erachter het Tdi asgewicht

Of te wel: Een HardTop veert leeg nog beroerder (aangenomen dat de hulpveer bij de 130 om te beginnen niks doet), en omdat een 110 korter is komt alles ook nog eens krachtiger door.

Verder kan je verwachten dat de White/Green/Green triple progressive veren heel goed zouden kunnen werken als je afziet van de laatste 500 kilo die je in de 130 met HeavyDuty veren kan laden (vlgs Edward valt het met Purple/Brown zonder hulpveer bij "overbelading" in de praktijk ook nog mee).
De keuze wat het beste is hangt dus vooral af van de gebruikelijke belading en de wens ook zwaardere ladingen aan te kunnen.
(Een en ander hangt ook een beetje af van het al dan niet hebben van een roofrack met lading, stuggere veren helpen enigszins tegen het overhangen, zwaardere stabilisatorstangen helpen dan overigens meer.)

Groeten MarcS

PS Ik zie weinig winst in het gebruik van de "Single Rate" veren, de midden-waarde van de "Triple" ligt dicht bij die van de "Single" en als je dus precies deze veer nodig zou hebben dan lever je in op de winst die het progressieve karakter van de "Triple" je geeft.

Teun

Berichtdoor Teun » 21 Jun 2015, 15:58

Da's toch een weer iets andere blik die Rob en Marc hier presenteren. Hulpveren gewoon laten zitten dus? (want die doen bij geen of lichtere belading toch niets) en de veren vervangen door de iets lichtere versie.
Klinkt als de meest logische aanpak..

Dank allen!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Jun 2015, 16:43

die hulpveren doen echt wel volledig mee....

anders zou de hulpveer onbeladen los staan te rammelen...

dat die hulpveer volledig meedoet, en niet pas als er lading in de bak ligt, is nu juist waarom de auto zonder die hulpveren minder stug is :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jun 2015, 16:48

Teun schreef:Da's toch een weer iets andere blik die Rob en Marc hier presenteren. Hulpveren gewoon laten zitten dus? (want die doen bij geen of lichtere belading toch niets) en de veren vervangen door de iets lichtere versie.
Klinkt als de meest logische aanpak..

Dank allen!

Dag Teun,

Ik weet niet hoeveel "vrijboord" die hulpveren hebben, maar ik verwacht dat bij een beetje verkeersdrempel, hobbel etc de normale invering al groter is als dat vrijboord, en dat je dus dan te maken krijgt met een stugge klap. Edward heeft niet voor niks die hulpveren weggehaald.
(Ik ga er even van uit dat de hulpveren "los staan te rammelen" zonder lading ... geen idee of deze aanname deugt.)

Verder kan je, als je erg veel zonder enige lading rijdt de White/Green/Green veren overwegen.
Ik heb zelf de gewone Purple/Brown onder mijn 110 HardTop en ben nogal van het "if it's ain't broke don't fix it", maar ... zou ik iets aan mijn veren willen doen dan zijn die White/Green/Green veren mijn eerste optie. Met laten we zeggen 200 kg standaard belasting (inrichting en wat losse hardware) is de vering gewoon adequaat, maar op een verkeersdrempel merk je echt wel dat de auto doordrukt tot in de stugge-veerkarakteristiek, een geleidelijker "Triple"-veer kan gewoon niet anders als prettiger werken (niet voor niks worden de White/Green/Green veren onder de stationwagon gemonteerd.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”