Defender 130 Td4 2.2 - stugge veren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Defender 130 Td4 2.2 - stugge veren

Berichtdoor Roger B. » 21 Jun 2015, 17:30

aannames zonder kennis van exacte waarden en karakteristieken.... vast wel correct, maar niet zondermeer als zeker te presenteren.

gewichten, wielbasis etc zijn bij een 130 anders dan bij een (c)sw, en gewicht verschilt nog meer bij een HT tov een (c)sw... of jouw HT dan ook lekker veert met groenwitte is een aanname die plausibel is, maar niet per definitie waar...
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jun 2015, 18:03

Roger B. schreef:aannames zonder kennis van exacte waarden en karakteristieken.... vast wel correct, maar niet zondermeer als zeker te presenteren.

gewichten, wielbasis etc zijn bij een 130 anders dan bij een (c)sw, en gewicht verschilt nog meer bij een HT tov een (c)sw... of jouw HT dan ook lekker veert met groenwitte is een aanname die plausibel is, maar niet per definitie waar...

Per defintie is niets per definitie waar.
(Was dit nu een Oud-Chinese wijsheid of geldt dit alleen bij LandRovers.)

De gewichten heb ik een paar berichten hiervoor opgesomd, en het is dus duidelijk dat die elkaar niet heel veel ontlopen (met als paradox het relatief lage gewicht op de achteras bij een 130 (omdat door de langere wielbasis meer gewicht op de vooras komt).

De veerkarakteristieken heeft Rob Stewart genoemd (dwz ... je zou nog kunnen willen weten over welke trajecten welke veer-constante geldt).

En aangezien 1+2 meestal 3 is is de uitkomst bij het toepassen van de ene of de andere veren-set ook tamelijk zeker.

Verder is de uitkomst ook nog eens in de praktijk te beproeven bij verschillende auto's, immers de "Triple" zit onder de (nieuwere) Stationwagons, de "Double" onder de HardTop (leg daar dan 100 kg extra achterin voor een eerlijker vergelijking) en de "Double" met hulpveren onder de 130.
De "Triple" is op een gegeven moment toegevoegd aan de lijst van mogelijkheden en wordt toegepast onder de Stationwagons, ik denk dat ik niet ver van de waarheid zit als ik suggereer dat dit vanwege het betere comfort was.

Wat uiteindelijk de voorkeur heeft ... dat is ook een persoonlijke kwestie: de één is heel blij met een typisch "Franse" vering, de ander wordt er zeeziek van.

Groeten MarcS

Teun

Berichtdoor Teun » 03 Jul 2015, 16:02

Even een korte terugkoppeling voor de volledigheid en de dank!

Ik heb de weg die Edward hiervoor noemde bewandeld en de hulpveren zijn inmiddels verwijderd.
Kort gezegd: een wereld van verschil. Het stuiteren is nagenoeg verdwenen en de wagen rijdt heerlijk soepel nu!

Dank dus!
Defender 90 2.2 tdci Soft Top - 'Liv'
Defender 130 CC HCPU 2.2 tdci - 'Mr Wilks'

Terug naar “Techniek”