Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
marcovanturnhout
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 Jul 2013, 10:30

Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor marcovanturnhout » 02 Jun 2015, 21:07

Hallo

Na een maand probleemloos disco 3 nu toch een melding op de centrale .

De melding. Dpf full. Mijn manual geeft em niet aan, en ff googlen geeft zoveel verschillende meningen dat ik het hier eens wil neer leggen.

Diesel partikel filter vol , maar nu de oplossing...... 20 tot 30 min constante snelheid op de snelweg. Of in de 4 hogere toeren " leegbranden".
Of opweg naar de specialist( dealer)

Iemand ervaring of oplossing

Gr marco

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor Roger » 02 Jun 2015, 21:25

zal wel dom zijn, maar waarom niet gewoon vervangen en daarna computer resetten?

melding zal niet voor niks zijn toch?
filter ook niet.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

marcovanturnhout
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 Jul 2013, 10:30

Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor marcovanturnhout » 02 Jun 2015, 21:37

Dat vervangen lijkt me niet iets dat je ff doet zoals een olie filter, ziet er uit als een katalisator, en ik naar ik op het net zag meer als 1000 pond
M

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor RobStewart » 02 Jun 2015, 22:11

... so the Roetfilter is full.

Now this can be for several reasons, lots of short stop start trips, driving at a constant 100Kph, infrequent oil changes etc etc etc.

Now the message is to trigger the driver to do something and this is listed in the Handbook Supplement LSB 10 02 99 801 which unfortunately they only ever printed in English. A copy is included below

LSB200299801.pdf
(37.55 KiB) 384 keer gedownload


Basically you drive the car at a minimum of 48kph with the toeren tussen 2.500 en 4.000 for 20 minutes. If the message dissapears it was successful, if it doesn't then you retry for another 2 times. If this does not work then you need to visit the dealer for a forced re generation (Operation 17.50.45 ) which has a book time of 0.5Hrs where they plug it into SDD select the option off the menu and drive it for 20 minutes, but this time it forces the vehicle to do it.

However if the mass of roet in the filter exceeds the permissible limit then forced regeneration will not work and a new one would be required , now for your vehicle there are only 2 options LR029197 which is € 2.048,11 inc BTW or WAG501000 which is € 2.117,65 inc BTW.

The full description of the system (in Dutch) is attached below.

D3 Roetfilter Systeemwerking.pdf
(13.59 KiB) 381 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor Roger » 02 Jun 2015, 22:49

2100€??

fijn hoor n roetfilter.

:D

succes.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Dommel
Berichten: 407
Lid geworden op: 12 Jan 2012, 21:25

Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor Dommel » 03 Jun 2015, 00:50

Ik heb ook een volle roetfilter gehad. Zo vol dat regenereren niet meer hielp. Bij de dealer heeft men iemand laten komen die een chemisch goedje direct in de DPF spoot terwijl de auto op bedrijfstemperatuur op de brug stond om vervolgens weer het regeneratieproces zoals Rob beschreef op te wekken. Dit scheelde aanzienlijk in de kosten.

Mijn advies om een volle DPF te voorkomen is niet te veel korte stukjes te rijden en de motor geregeld op bedrijfstemperatuur te laten komen. Als het blok goed onderhouden en warm is, is het helemaal niet erg met enige regelmaat het rode gebied op te zoeken.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor Roger B. » 03 Jun 2015, 07:57

Tja.... laat het ding dan ook af en toe WERKEN daar is ie voor gemaakt.... al die " club van 90" lui die het gaspedaal niet aanraken komen met dit soort vervuilingen aan de beurt vroeg of laat... onder toeren is slechter voor een motor dan wat hoger in toeren
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2015, 08:08

Er zijn bedrijven die zo'n vol filter weer 'revitaliseren' (schoonbranden in een oven en vervolgens de as er zo veel mogelijk uitblazen). Je kunt het roet in het filter verbranden tot CO2 en as en deze as (die in het filter achterblijft) is niet nog eens te verbanden. Dus die as moet je zien kwijt te raken anders zit het filter onherstelbaar dicht. (Bron: AMT december 2012).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor Edward » 03 Jun 2015, 10:24

Roger B. schreef:Tja.... laat het ding dan ook af en toe WERKEN daar is ie voor gemaakt.... al die " club van 90" lui die het gaspedaal niet aanraken komen met dit soort vervuilingen aan de beurt vroeg of laat... onder toeren is slechter voor een motor dan wat hoger in toeren


Precies! net als heeeel veel mensen hun diesel 'zorgvuldig' warm rijden door laag in toeren te blijven, vroeg te schakelen en dus vol op het koppel onderin rijden ipv de motor onbelast wat toeren te laten maken zoals het hoort!

Het "nieuwe rijden' heeft al heeel veeel slachtoffers gemaakt, vooral onder caravan rijders die in de 5e versnelling tegen een berg op proberen te komen.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jun 2015, 10:47

Roger B. schreef:.... al die " club van 90" lui die het gaspedaal niet aanraken komen met dit soort vervuilingen aan de beurt vroeg of laat...


Tja, 90 of 100 rijden is niet per sé de bron van het dichtslibben van een roetfilter. Wie rustig 90 - 100 rijdt, en dat wat langer doet, die laat de motor ook netjes op temperatuur komen, en bovendien .... wie dan met een lichte voet de "cruise-control" bedient die jaagt ook nauwelijks roet door de uitlaat.
Het zijn de korte ritten waarbij de motor niet warm wordt, en de rechtervoet - het pedaal als aan-uit knop bedienen - waarmee je het filter vol blaast.
Een groter probleem is dat we pas op een kleine tank rijden ook serieuzere hellingen (de hellinkjes in de Ardennen en Eiffel zijn een uitzondering) hebben, om de motor echt te kunnen laten werken moet je nog verder. Een netjes warmgereden auto en dan met goed gas de helling op brandt het particle-filter wel schoon .... zoek een goede helling op en het is een uitdaging om tot de club van 90 te horen (wel leuk om allerlei gestroomlijnd blik in te halen).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 03 Jun 2015, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten