het is niet het probleem dat er roet IN het filter komt, maar dat al die "zuinigrijders" het spul dat er met hun rijstijl langzaam aan wel nog in komt er nooit meer uit rijden.
men denkt dat alleen het toerental laag houden (al dan niet volgas omdat ie niet meer accelereert in die lage toeren) lekker zuinig is en (dus??) goed voor de motor, terwijl het tegendeel vaak waar is (met name voor dat "goed voor de motor") Mensen denken dat een diesel laag in toeren moet... maar dat ligt, zeker bij moderne ECU gestuurde diesels, heel erg aan het ontwerp. Er zijn er zat die het best lopen tussen 2 en 3 duizend toeren (en waarvan het gros van de zuinigrijders denkt dat het het best is maximaal 1500-2000 te rijden)
Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full
-
marcovanturnhout
Re: Disco 3 tdv6 my2008 Dpf full
Nou de melding is voorlopig verdwenen met een 20 min in zijn 4 manual.
maar ff zien hoe lang dit zo blijft. was toch vorige week nog zuid duitsland vv welliswaar op de kruiskontrole maar toch.....
Met zo een fijne 6 traps automaat schakelt de de auto heul snel en blijft laag in de toeren, zeker in de bebouwde kom. om bewust tussen de 2500 en 4000 te gaan rijden voor de cleansweep procedure moet je echt naar manualshift.
Straks weer lekker in de td5 naar het bos, geen displays geen shit
maar ff zien hoe lang dit zo blijft. was toch vorige week nog zuid duitsland vv welliswaar op de kruiskontrole maar toch.....
Met zo een fijne 6 traps automaat schakelt de de auto heul snel en blijft laag in de toeren, zeker in de bebouwde kom. om bewust tussen de 2500 en 4000 te gaan rijden voor de cleansweep procedure moet je echt naar manualshift.
-
Landmarcs
Roger B. schreef:het is niet het probleem dat er roet IN het filter komt, maar dat al die "zuinigrijders" het spul dat er met hun rijstijl langzaam aan wel nog in komt er nooit meer uit rijden.
men denkt dat alleen het toerental laag houden (al dan niet volgas omdat ie niet meer accelereert in die lage toeren) lekker zuinig is en (dus??) goed voor de motor, terwijl het tegendeel vaak waar is (met name voor dat "goed voor de motor") Mensen denken dat een diesel laag in toeren moet... maar dat ligt, zeker bij moderne ECU gestuurde diesels, heel erg aan het ontwerp. Er zijn er zat die het best lopen tussen 2 en 3 duizend toeren (en waarvan het gros van de zuinigrijders denkt dat het het best is maximaal 1500-2000 te rijden)
Zuinig rijden is echt het probleem niet, en het is gewoon, objectief etc. zuiniger om met lage toeren te rijden.
Het probleem zit niet in het (constante) rijden, maar in het vermogen vragen bij lage toeren. Als je vermogen vraagt tegen de grens van het smoren van de motor dan gaat er weinig lucht in en veel brandstof en dat geeft roet.
Om het roet kwijt te raken moet alles goed heet zijn + genoeg zuurstof en dat bereik je dus door zo nu en dan wat langer door te trekken (en dat gaat natuurlijk het makkelijkste/beste als je "sportief" een helling kan bestormen (of een langer eind met een zware aanhanger oid).
Overigens gaat het dus niet alleen om de temperatuur, want de uitlaat-gas-temperatuur loopt hoger op wanneer je dezelfde helling in hogere versnelling op rijdt (want minder koelende lucht door het motorblok*). Ik meen dan Johnny dat eens daadwerkelijk gemeten heeft.
- * Uitgaande van 2,5 liter lucht per 2 omwentelingen gaat er bij 2500 rpm 3,125m3 en bij 2000 rpm 2,5m3 lucht door het motorblok.
Groeten MarcS
marcovanturnhout schreef:Nou de melding is voorlopig verdwenen met een 20 min in zijn 4 manual.
Of gewoon gas geven.
@Marc: Overigens is het bij de 130 met een aanhanger heel duidelijk meetbaar dat juist het wat meer onbelast in de toeren trekken zuiniger rijdt dan steeds heel (te) laag in de toeren overschakelen.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:@Marc: Overigens is het bij de 130 met een aanhanger heel duidelijk meetbaar dat juist het wat meer onbelast in de toeren trekken zuiniger rijdt dan steeds heel (te) laag in de toeren overschakelen.....
Ik zeg ook niet dat je steeds (te) laag moet opschakelen. Vlgs mij (maar ik kan me vergissen) beoogde het nieuwe rijden dat je relatief vlot moest doorschakelen (maar niet met lage toeren) en dan zodra je je gewenste snelheid had bereikt een hoge(re) versnelling moest kiezen.
Net zo als het niet verstandig is om lang met veel toeren in de verschillende versnellingen te blijven hangen is het ook onverstandig om steeds met een bijna gesmoorde motor toch vermogen te vragen. Ik meen dat bij de introductie van het nieuwe rijden ook gezegd werd dat je niet of nauwelijks trager van je plek kwam.
Ik had in mijn Td5 een langere periode het plezier van een overdrive en die gaf weldegelijk - dus ook over een langere meet-periode - betere verbruikscijfers. Niet de "beloofde" (maar weinig realistische) 20% maar wel zo'n 10% (mits vooral langere ritten). Het mooie van de GKN-overdrive was dan wel dat je makkelijk en snel even kon terugschakelen. Reed ik bijv. op een Franse N-weg en was er een in te halen vrachtwaggel dan schakelde ik terug van 5+overdrive naar 4+overdrive, en op het moment dat er zich een inhaal-moment voordeed naar 4-zonder (en dan tijdens de inhaalmanoeuvre al weer naar 4+overdrive).
Je rijdt dan zolang er geen vermogen gevraagd wordt met relatief lage (1700-2000) toeren en op het moment dat je vermogen wilt met hogere (2500-3200) toeren.
Het grote probleem zit dus niet in het "Nieuwe rijden" maar in het "Nieuwe optrekken". Blijf tijdens die momenten dat je vlot vermogen nodig hebt rond en/of boven het toerental met het max.koppel, en rijdt als je niet anders nodig hebt als het vermogen om de auto rollend te houden in de "hoogste" versnelling waarbij de motor nog goed rond draait.
Overigens, ditzelfde doet de gemiddelde semi-sportieve fietser, die schakelt ook op een "te zwaar" verzet als ie rustig voortrolt en die kiest (als ie verstandig is en nog langer met z'n knieen wil doen) een verzet waarbij hij met 90-100 omwentelingen trapt als ie helling op moet.
Groeten MarcS
-
Roger B.
tja, maar de meeste niet zo technische rijders zijn je na "lage toeren" kwijt in je uitleg en onthouden dus alleen dat ze in lage toeren lekker zuinig rijden.... 
gone