Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor VeeTee » 29 Mei 2015, 22:17

Peu schreef:Heb de wijsheid niet on pacht maar heb wel ervaring met vooringenomen standpunten die kant nog wal slaan. Gelukkig wordt mijn kennis, bij sommigen na lang tobben en maar accu's vernieuwen dan toch onderschreven...

Kom 's met wat inhoudelijke informatie dan? Ik ben wel benieuwd naar die vooringenomen standpunten etc. etc. we willen op dit forum allemaal wat leren...
Als je niks kwijt wil kun je d'r maar beter ook helemaal niet over beginnen. :shock:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Mei 2015, 22:42

precies, aan verkondigen dat jij het wel weet heeft niemand iets......

zeg dan WAT er niet goed verteld werd EN onderbouw de juistheid van jouw versie, daar leert de topicstarter van en waarschijnlijk de mensen die het "fout" vertellen ook...

zonder dat, is het niet meer dan "ik weet het beter maar ik vertel het lekker nie"
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 29 Mei 2015, 22:55

denk dat iedereen hier toch z'n/haar eigen plan trekt... en daar soms in wil worden bevestigd/of juist niet :mrgreen:
ik heb gewoon een Cyrix 140A, en een TD5 standaard accu ( 100A) als accessoire accu voor 4x100W daklicht, opladers, radio's, omvormer, en een redtop als lier/startaccu, en een 100A dynamo.
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Peu

Berichtdoor Peu » 29 Mei 2015, 23:01

Had ik een uitvoerige uiteenzetting geschreven is alles weer weg door dit prachtige medium :twisted: :twisted: :evil: :twisted: :roll:
Heel vaak krijg ik ook foutmeldingen maar nu is een lap tekst weg helaaaaaas....jammer!
Failing to prepare is preparing to fail!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Mei 2015, 23:03

smoesjes :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
gone

Peu

Berichtdoor Peu » 29 Mei 2015, 23:03

Roger B. schreef:zeg dan
zonder dat, is het niet meer dan "ik weet het beter maar ik vertel het lekker nie"
ik weet het :mrgreen:

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 29 Mei 2015, 23:05

peu schreef: :mrgreen: :mrgreen: Ik werk bij dé hofleverancier van accu's aan Jaguar/LR :mrgreen: :mrgreen:

Ik weet niet of dit nu een positief iets is, Als ik alle terug roep akties zie van de autofabrikanten :mrgreen:
110-Td5 X-tech 2006

Peu

Berichtdoor Peu » 29 Mei 2015, 23:13

even kort!

Neem ook met parallel schakeling een accu die niet meer afwijkt dan 10% ivm verschil in inwendige weerstand? Dit verstoort het laadprogramma.
In dit geval zou ik Gel of AGM nemen ivm gesloten deksel wat in het interieur wel lekker is.
Zelf heb ik er een Samlex 100A tussen zitten en 2 identieke accu's. De voorste accu heb ik de Webasto gewoon op draaien en op de achterste de Koelkast en Subbwoofer. De afname een beetje verdelen is beter. Het laden van deze 2 accu's van gelijke accutechniek met externe lader (die ik heb ingebouwd) kan dan ook op de instelling AGM blijven staan...
AGM/Gel laden met een lader die alleen geschikt is voor een "natte" accu is dodelijk voor voornoemde accu's en zal de levensduur aanzienlijk bekorten....so far

Peu

Berichtdoor Peu » 29 Mei 2015, 23:14

Ron63 schreef:
peu schreef: :mrgreen: :mrgreen: Ik werk bij dé hofleverancier van accu's aan Jaguar/LR :mrgreen: :mrgreen:

Ik weet niet of dit nu een positief iets is, Als ik alle terug roep akties zie van de autofabrikanten :mrgreen:
die betreffen in het geval van Exide nooit de accu :mrgreen:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Mei 2015, 23:20

goed, dus voor AGM/GEL zit je vast aan een laadregelaar omdat die niet door de dynamo geladen kunnen worden zonder problemen?

en daar komt je 10% verschil ook vandaan?

een dynamo is een spanningsbron, geen stroombron, als je aan een dynamo (zoals dat standaard in auto's is, daar zit geen laadcomputer in) twee accu's parallel hangt dan krijgen die beide dezelfde laadspanning, ongeacht hun inwendige weerstand, capaciteit of laadtoestand. hoeveel van de door de dynamo geleverde stroom er naar welke accu gaat wordt daar wel weer door bepaald, maar de accu's beinvloeden elkaar daar niet mee.

Bij serie schakeling wordt de laadspanning verdeeld over de twee accu's waardoor ongelijke accu's ook de laadspanning ongelijk verdelen wat dus ongelijk opladen geeft waardoor het verschil nog groter wordt.
gone

Terug naar “Techniek”