Hallo mensen,
Heb het volgende probleem met mijn puma 2.4.
Als ik doorschakel loopt het toerental op bij ontkoppelen.
in 1 en 2 ongeveer 300 toeren.
Bij koude motor is het erger als bij warme motor!
Als ik gas geeft in z'n vrij is het probleem er niet.
iemand enig idee wat dat kan zijn
Alvast bedankt Vincent
defender 2,4Tdci bouwjaar?? : Toerental loopt op
-
Vincent def td4
- RobStewart
Re: Toerental loopt op
... it's a characteristic of the Engine Management System, some do it and others don't. With the 2,2 Puma they issued a Bulletin (SSM60357) about it which tells the Technician to inform the customer that this is normal.
You could try a software update via your local dealer to see if this makes it any better as they have updated the Engine Management System software several times.
Rob
You could try a software update via your local dealer to see if this makes it any better as they have updated the Engine Management System software several times.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
De Puma vraagt een iets andere rijstijl. Ik had er in het begin ook best last van, van het gas af en meteen koppelen en doorschakelen geeft dat effect. Het is het beste uit te leggen als een gaspedaal dat 'wat traag is'. Eerder gas loslaten en dan pas koppelen scheelt al een hele boel.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Het enige wat ik eraan kan toevoegen is dat ik er geen last van heb omdat ie het gewoon niet doet (dwz de Puma doet gewoon tam zijn werk).
In ruil heb ik dan weer een lawaaiige EGR-klep (die overigens inmiddels iets minder nadrukkelijk zijn werking laat horen).
Wel is het zo dat het fly-by-wire gas soms iets vertraagd doorwerkt, iets wat je vooral merkt bij een aan/uit gas-bediening. Even het gas diep intrappen op een besneeuwde of verijsde ondergrond (dus niet echt iets voor dit seizoen) is ... laten we zeggen verrassend ... eerst even niks en daarna teveel, niet per se een prettige sensatie als je alleen maar wilt testen hoeveel grip de banden hebben.
NB Ik heb een 2010 Puma met minimaal één software-update (Rob S. zal het wel preciezer weten)
Groeten MarcS
In ruil heb ik dan weer een lawaaiige EGR-klep (die overigens inmiddels iets minder nadrukkelijk zijn werking laat horen).
Wel is het zo dat het fly-by-wire gas soms iets vertraagd doorwerkt, iets wat je vooral merkt bij een aan/uit gas-bediening. Even het gas diep intrappen op een besneeuwde of verijsde ondergrond (dus niet echt iets voor dit seizoen) is ... laten we zeggen verrassend ... eerst even niks en daarna teveel, niet per se een prettige sensatie als je alleen maar wilt testen hoeveel grip de banden hebben.
NB Ik heb een 2010 Puma met minimaal één software-update (Rob S. zal het wel preciezer weten)
Groeten MarcS
- JoostKenya
Als het gedrag heel erg is, en ook in andere versnellingen, dan kan het ook zijn dat de drukschakelaar op de koppeling stuk is. Dat heb ik zelf gehad. Die schakelaar zit op de leiding gemonteerd naast het reservoir. Je kunt de sensor/schakelaar eenvoudig met een multimeter doormeten op de piepstand. Je kunt ook de connector even loshalen. Dan moet je tijdens het rijden direct een verandering in negatieve zin merken. Is dat niet zo dan is deze schakelaar stuk.
Het Puma motormanagement zorgt ervoor dat de motor sneller terugvalt in toeren wanneer er gas teruggenomen wordt en de koppeling ingetrapt wordt. Wanneer de koppeling niet ingetrapt wordt dan reageert de motor veel langzamer op het gaspedaal en dat voelt als een electronisch gaspedaal filter. Het is precies wat MarcS beschrijft.
Wanneer je het beschreven effect maar een beetje ervaart dan heeft het waarschijnlijk met de timing van het voeten werk te maken. Houd je het gas vrij lang vast en trap je de koppeling relatief laat in dan geeft geeft de sensor pas laat een signaal af en zal de motor iets opspinnen. Allemaal het gevolg van de setting van het motormanagement en de bestuurder moet zich helaas een beetje aanpassen.
Het Puma motormanagement zorgt ervoor dat de motor sneller terugvalt in toeren wanneer er gas teruggenomen wordt en de koppeling ingetrapt wordt. Wanneer de koppeling niet ingetrapt wordt dan reageert de motor veel langzamer op het gaspedaal en dat voelt als een electronisch gaspedaal filter. Het is precies wat MarcS beschrijft.
Wanneer je het beschreven effect maar een beetje ervaart dan heeft het waarschijnlijk met de timing van het voeten werk te maken. Houd je het gas vrij lang vast en trap je de koppeling relatief laat in dan geeft geeft de sensor pas laat een signaal af en zal de motor iets opspinnen. Allemaal het gevolg van de setting van het motormanagement en de bestuurder moet zich helaas een beetje aanpassen.
-
Vincent def td4
Re: defender 2,4Tdci bouwjaar?? : Toerental loopt op
Heb nooit last gehad van dat probleem.Als het een softwarematig probleem is dan zou ik er al veel langer last van moeten hebben.
Dus denk zelf dat er iets niet goed is
Zal idd de drukschakelaar doormeten en hopen dat het dat is
Hoop dat het dat is
Dus denk zelf dat er iets niet goed is
Zal idd de drukschakelaar doormeten en hopen dat het dat is
Hoop dat het dat is
- JoostKenya
Er schiet me nu nog iets anders te binnen.
Als de zekering van de voeding van deze drukschakelaar kapot is dan heb je ook dit effect.
Is dat niet dezelfde zekering als de remlichten? Werken je remlichten wel?
Check anders ook even alle zekeringen (onder het stuur).
Als de zekering van de voeding van deze drukschakelaar kapot is dan heb je ook dit effect.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:Er schiet me nu nog iets anders te binnen.
En ... wellicht zijn die drukschakelaars zelf een bron van variatie (komen ze wellicht van Lucas). De onverklaarde variatie die Rob S. meldt is kan mijns inziens echt niet Software-matig veroorzaakt worden, een druksenor/schakelaar kan evenwel gemakkelijk een zekere variatie veroorzaken.
(Ik denk dan bijv. ook aan de rem-vloeistof-schakelaar, een schakelaar die het een paar jaar goed doet en die daarna bij ieder hellinkje een te laag remvloeistof-niveau aangeeft, zelfs bij een hyper-correct niveau.)
Groeten MarcS
-
Vincent def td4
Probleem opgelost
heb eerst drukschakelaar nagekeken maar was ok.maar toen ik ging kijken naar remlichten werketen deze ook niet
Zekering lag er uit.Is gebeurt toen ik aanhanger er achter had met verloop 13 naar 7 polig van iemand anders.
Hoorde toen al dat knipperlichten anders om werkten.
In elk geval is probleem opgelost.
ontzettend bedankt voor adviezen.
Gr Vincent
heb eerst drukschakelaar nagekeken maar was ok.maar toen ik ging kijken naar remlichten werketen deze ook niet
Zekering lag er uit.Is gebeurt toen ik aanhanger er achter had met verloop 13 naar 7 polig van iemand anders.
Hoorde toen al dat knipperlichten anders om werkten.
In elk geval is probleem opgelost.
ontzettend bedankt voor adviezen.
Gr Vincent