Sinds mijn P38 diesel uit de stalling komt (2jr stil gestaan, af en toe rijden, geen klachten) valt de motor uit als ik de versnelling (d, 1/2/3, r) inschakel.
De motor valt terug in toeren en valt vervolgens uit.
Gas geven tijdens inschakelen zorgt ervoor dat de motor blijft lopen.
Na een lange rit (70km) kan ik schakelen zonder genoemde klacht.
Het betreft een P38 DSE, 1998, 350DKM, 2.5ltr BMW M51 motor. (Originele motor / bak, geen klachten van vorige eigenaar op dit gebied)
Iemand enig idee?
En tips ter diagnostiek?
Of ter reparatie?
Dank alvast,
Marcel
P38 DSE 1998 automaat 350DKM, valt uit bij schakelen
- MKorendijk
P38 DSE 1998 automaat 350DKM, valt uit bij schakelen
Groet Marcel
-
Roger B.
Re: P38 DSE 1998 automaat 350DKM, valt uit bij schakelen
dieselfilter recent vervangen?
verse diesel?
hoe is de automaat olie?
hoe loopt ie stationair?
verse diesel?
hoe is de automaat olie?
hoe loopt ie stationair?
gone
- MKorendijk
Dank voor de snelle reactie,
Ik heb nog helemaal niets gedaan aan de auto, behalve naar mijn huis rijden.
Tanken; oude brandstof verwijderen? De auto heeft de 70km prima gereden, geen klachten of anderszins bijzonderheden
Filter vervangen?
Ik zal de automaat olie controleren
Stationair loopt de auto netjes
Ik heb nog helemaal niets gedaan aan de auto, behalve naar mijn huis rijden.
Tanken; oude brandstof verwijderen? De auto heeft de 70km prima gereden, geen klachten of anderszins bijzonderheden
Filter vervangen?
Ik zal de automaat olie controleren
Stationair loopt de auto netjes
Groet Marcel
-
Roger B.
filter vervangen kan na 2 jaar sowieso geen kwaad.
brandstof zou ik gewoon op rijden, da's hooguit 800km (nog 730 dus)
maar in "D" aan het stoplicht enzo stilstaan met voet op de rem heeft ie geen problemen mee?
het is alleen als ie stationair loopt en je kiest een andere versnelling met de pook?
brandstof zou ik gewoon op rijden, da's hooguit 800km (nog 730 dus)
maar in "D" aan het stoplicht enzo stilstaan met voet op de rem heeft ie geen problemen mee?
het is alleen als ie stationair loopt en je kiest een andere versnelling met de pook?
gone
- MKorendijk
Inmiddels een aantal km's verder en het probleem is opgelost.
Sorry Roger; ik heb je posting van 25/5 nimmer gelezen.... Kijk dagelijks, dus hoe me dit ontgaan is?!
Was idd alleen bij stationair naar een versnelling dat het gebeurde.
We hebben niets veranderd of een service gegeven, gewoon 2tankjes brandstof leeg gereden; opmerkelijk hoeveel soepeler de auto aanvoelt.
Klussen afgerond
Revisie kleppenblok
Revisie compressor
Momenteel de filters en olie wisselen, en de oliekoeler verplaatsen. Lekker klusje in de avond, wel in een traag tempo omdat we graag samen de klus klaren en de avonden snel gevuld zijn met andere zaken.
Dan staat nog op de lijst;
Voorbumper vervangen door HD Discovery 2 bumper
Uitlaat aanpassen, met name einddempers verwijderen om wat hoogte te winnen / schade te beperken in terrein
Sparen voor een lier
EGR verwijderen vanaf spruitstuk
Sorry Roger; ik heb je posting van 25/5 nimmer gelezen.... Kijk dagelijks, dus hoe me dit ontgaan is?!
Was idd alleen bij stationair naar een versnelling dat het gebeurde.
We hebben niets veranderd of een service gegeven, gewoon 2tankjes brandstof leeg gereden; opmerkelijk hoeveel soepeler de auto aanvoelt.
Klussen afgerond
Revisie kleppenblok
Revisie compressor
Momenteel de filters en olie wisselen, en de oliekoeler verplaatsen. Lekker klusje in de avond, wel in een traag tempo omdat we graag samen de klus klaren en de avonden snel gevuld zijn met andere zaken.
Dan staat nog op de lijst;
Voorbumper vervangen door HD Discovery 2 bumper
Uitlaat aanpassen, met name einddempers verwijderen om wat hoogte te winnen / schade te beperken in terrein
Sparen voor een lier
EGR verwijderen vanaf spruitstuk
Groet Marcel
-
Roger B.
ik ben nu aan het wachten op slangetjes voor de modificatie van de oliekoelerleidingen van de automaatkoeler, die worden aangesloten op een radiateur met ingebouwde oliekoeler... achter de bumper erbij zetten is geen optie als ik de lier in de bumper wil
gone
- MKorendijk
Is lastig een goede plek te vinden voor de oliekoeler.
Momenteel heb ik een niet origele oliekoeler achter de grille; werkt prima
Op de andere hebben we de airco verwijderd; dus nu ruimte zat ook voor een lier denken we.
Dan rest nog mijn favoriete Range, hiervoor heb ik een koeler van een 4.0 aangeschaft welke achter de airco radiateur lijkt te gaan passen. Lukt dat niet (en krijg ik mijn airco niet weer aan de praat) zal deze achter de grille komen.
Roger; wat voor radiateur betreft het? Wellicht ook voor mij een mooie nette oplossing.
Wij hebben onze olieslangen laten maken; 2 stuks halve meter lang incl (knel) koppelingen €30
Momenteel heb ik een niet origele oliekoeler achter de grille; werkt prima
Op de andere hebben we de airco verwijderd; dus nu ruimte zat ook voor een lier denken we.
Dan rest nog mijn favoriete Range, hiervoor heb ik een koeler van een 4.0 aangeschaft welke achter de airco radiateur lijkt te gaan passen. Lukt dat niet (en krijg ik mijn airco niet weer aan de praat) zal deze achter de grille komen.
Roger; wat voor radiateur betreft het? Wellicht ook voor mij een mooie nette oplossing.
Wij hebben onze olieslangen laten maken; 2 stuks halve meter lang incl (knel) koppelingen €30
Groet Marcel
-
Roger B.
welke maat knelkoppeling hebben jullie gebruikt?? de leiding is 12,5mm, maar knellen alleen 12mm of 1/2" (12,7mm)
de radiateur is een aftermarketradiateur voor een DSE met oliekoeler geintegreerd, alleen probeer maar eens passende koppelingen te vinden voor op de aansluiting van die oliekoeler... Hansaflex en pirtek hadden er niks voor, nu dus iets wat in de buurt kwam op maat laten draaien en aan slang persen, andere kant van de slang een knel en dan de leiding afsnijden en slangen eraan... radiateur past er plug en play in wat plaatsing en wateraansluitingen betreft
bij deV8 ligt de koeler op de plek waar bij de diesel de intercooler ligt, die krijg je daar dus niet geplaatst
de radiateur is een aftermarketradiateur voor een DSE met oliekoeler geintegreerd, alleen probeer maar eens passende koppelingen te vinden voor op de aansluiting van die oliekoeler... Hansaflex en pirtek hadden er niks voor, nu dus iets wat in de buurt kwam op maat laten draaien en aan slang persen, andere kant van de slang een knel en dan de leiding afsnijden en slangen eraan... radiateur past er plug en play in wat plaatsing en wateraansluitingen betreft
bij deV8 ligt de koeler op de plek waar bij de diesel de intercooler ligt, die krijg je daar dus niet geplaatst
gone
- MKorendijk
12mm knelkoppeling.
Naast het blok ligt de (aluminium?) leiding, deze hebben we iets kleiner gemaakt met de dremel zodat 12mm past....
Een test moet dat gaan uitwijzen...
De V8 koeler past ons inziens onder de intercooler bij verwijderde airco-radiateur maar als mijn airco nog te repareren valt wil ik deze behouden. Op één auto deed de airco het niet (oa servo motoren, geen druk / vloeistof) en zat teveel in de weg voor de oliekoeler en (toekomstplan) lier dat we deze verwijderd hebben. Wellicht kan er ipv de aircopomp een hydraulische pomp voor de lier, of de pomp ombouwen. Dat is een wilde fantasie overigens...
Naast het blok ligt de (aluminium?) leiding, deze hebben we iets kleiner gemaakt met de dremel zodat 12mm past....
Een test moet dat gaan uitwijzen...
De V8 koeler past ons inziens onder de intercooler bij verwijderde airco-radiateur maar als mijn airco nog te repareren valt wil ik deze behouden. Op één auto deed de airco het niet (oa servo motoren, geen druk / vloeistof) en zat teveel in de weg voor de oliekoeler en (toekomstplan) lier dat we deze verwijderd hebben. Wellicht kan er ipv de aircopomp een hydraulische pomp voor de lier, of de pomp ombouwen. Dat is een wilde fantasie overigens...
Groet Marcel
-
Roger B.
leiding is geanodiseerd staal volgens mij.... dat laagje anodisering er af schuren maakt het blank metaal.... als je klaar bent en het lekt niet, effe afwerken met wat verf tegen roesten..
gone