def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Berichtdoor vandestraatweg » 19 Mei 2015, 23:41

Goede avond,

Ik ben tijdens de Pomerania op een stevige steen gereden. De Bracket (bevestiging aan het chassis) van de achterste antirol bar (stabilisatie stang) is flink ingedeukt. (zie foto)
Weet iemand of hier een vervangend onderdeel voor is of moet ik een Bracket laten maken en erop laten lassen?



advies erg welkom!

Mvgr Johan

Op de foto zie je de linker houder helemaal plat gedrukt (zowel de houder op het chassis als de houder van de rubber bush.
Bijlagen
IMG_5149 kopie.jpg

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Berichtdoor Edward » 19 Mei 2015, 23:54

De houder aan het chassis, dat is een vrij uitgebreide naam voor een 2x omgezette platte strip, zul je zelf moeten maken of kijken of je hem weer recht kunt slaan. De beugel die om de rubber zit is wel los te koop https://www.lrdirect.com/592773-Strap/

De rubber zal nog wel bruikbaar zijn maar is ook los te koop https://www.lrdirect.com/NRC5674-suppli ... makes.html

Als je toch je lasapparaat bij de hand hebt las dan meteen een paar plaatjes in de hoeken. De beugels aan het chassis zijn gewoon heel erg kwetsbaar zonder een dwarssteuntje in de U die aan het chassis gelast zit. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Berichtdoor vandestraatweg » 20 Mei 2015, 17:40

Heren, dank voor het antwoord. Ik ga ermee aan de slag!
Johan

hnb1965
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 Dec 2013, 13:57

Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Berichtdoor hnb1965 » 20 Mei 2015, 19:33

Denk erom dat in je rechter chassisbalk de kabelboom ligt.Kan smelten/verbranden bij het lassen . Vr gr Henk B.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Berichtdoor Roger B. » 20 Mei 2015, 21:03

en zorg dat het netjes gelast is, en niet als "verse" plek chassisbehandeling zichtbaar is bij je volgende TüV keuring.... lassen aan het chassis mag strikt genomen niet voor tante tuf
gone

trix G4
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Berichtdoor trix G4 » 21 Mei 2015, 22:00

Die stabilisatiestang kun je toch ook zonder problemen eronderuit halen !
Tenminste...ik heb een G4 (een TD5 )en daar zaten ze "af-fabriek" al niet onder.
Was ook niet nodig volgens de dealert.......

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Berichtdoor Roger B. » 21 Mei 2015, 22:47

neuh.. nie nodig.... ook mét valt ie om (als 3e auto ooit) bij de elandproef :roll:

het ding zit er niet voor niets, in het terrein ben je beter af zonder... op de weg beter mét...


Ik weet niet in hoeverre de TüV weet of een auto mét of zonder geleverd is... maar ALS ze het weten, dan is er redelijke kans dat je er bij afwezigheid een opmerking over krijgt en mag terugkomen voor herkeuring MET stabi
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Berichtdoor Edward » 21 Mei 2015, 22:53

De achterste doet het minst en kun je weglaten. Maar het verschil is wel merkbaar. Bij een 130 tenminste..... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mei 2015, 23:35

Edward schreef:De achterste doet het minst en kun je weglaten. Maar het verschil is wel merkbaar. Bij een 130 tenminste..... :roll: :roll:


Ook bij een 110 is het verschil merkbaar.
Bij normaal gebruik is het verschil niet overweldigend ... ik vind zonder eigenlijk prettiger voelen, je merkt meer dat je de auto door de bocht helpt.
Ik denk echter dat het verschil vooral te merken is in de extreme omstandigheden, dus de elandproef etc. Zonder loop je een niet gering risico dat ie bij een uitwijkactie ongeconroleerd wisselend in de linker en rechter veren duikt en daarna rolt, met blijft de auto - als je ook nog wat geluk hebt - controleerbaar.

Met een Defender is eerst remmen en daarna pas denken aan uitwijken waarschijnlijk de gemiddeld betere strategie bij eland-proef-achtige situaties.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten