aandrijfas vraag...200/tdi/110/'84

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

aandrijfas vraag...200/tdi/110/'84

Berichtdoor ppw » 17 Mei 2015, 23:39

vanmiddag m'n schuur opgeruimd ( lente en een vrouw :roll: :mrgreen: ) en kom een oude achteraandrijfas tegen, met kruisjes welke zijn vergaan.. makkelijk om alles in één te vervangen... maar op deze as zit een flinke deuk... denk nog uit Inor :roll: waar ik mega vast stond
ik heb uit gemakzucht hele as incl. kruisjes vervangen
als ik deze kruisjes vervang, moet ik dan ook de as waaraan ze vastzitten opnieuw laten uitlijnen? heeft zo'n deuk in de buitenkant as enig effect?
of is het raadzaam om hele as uit laten uitlijnen?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Re: aandrijfas vraag...200/tdi/110/'84

Berichtdoor Roger B. » 17 Mei 2015, 23:48

een deuk verzwakt de buis, hoe erg dat voor de as is kan ik zo niet zeggen, maar als ie stuk zou gaan heb je flink schade (als dat op snelheid gebeurd). Uitlijnen maar vooral balanceren zou je kunnen overwegen... maar samen met een set kruisjes kom je dan aardig richting de prijs van een nieuwe as....
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2015, 23:49

Uitlijnen?... is ie krom dan?
Alleen een deuk kan wel zorgen voor onbalans in de cardanas, met trilling tot gevolg en mogelijk sneller versleten kruisjes en/of lagers in tussenbak en differentieel.
Je zou hem kunnen laten balanceren na montage van nieuwe kruisjes, maar waarom onkosten maken.

Groet,

Erik.

Ah, twee zielen een gedachte, Roger B was me net voor.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 21 Mei 2015, 11:16

Ben wel eens terug naar huis gereden met een deuk in de aandrijfas; leek wel of al mijn wiellagers rot waren, de wielen half los zaten en al de kruisjes waren versleten :o :o

Terug naar “Techniek”