Roger B. schreef:zoals ik begrepen heb zijn de aandrijflijnen van RRS en D3/D4 (vrijwel?) identiek.... hoe deed je dat met de D3 dan? Hier in duitsland wordt er gewoon een remproef op de weg gedaan bij voertuigen die niet op de testbank kunnen/mogen
Een voor de hand liggende vraag maar de D3 was al weer weg voordat hij naar de APK moest. En eerlijk gezegd had ik er ook helemaal nog niet over nagedacht. De vraag kwam pas bij me op toen ik vrij recent met een Nederlandse kennis meeging die voor het eerst naar de IPO (=APK) moest en bang was dat zijn Portugees nog niet voldoende zou zijn.
Hij heeft een Honda HRV en daarbij schijnt het ook niet mogelijk te zijn die op een rollenbank te testen waarbij beide rollen in dezelfde richting draaien. Net zoals in Duitsland werd daar ook een remtest mee gedaan buiten het keuringsstation.
Erik Peters schreef: De RDW-steekproefcontroleur (uit Zwolle) vertelde dat het tegenwoordig verplicht is dat de auto getest wordt op een remtestbank en als dat daar (bij dat keuringsstation) niet kon, dan dienden ze mij weg te sturen (simpel zeggen dat ze de LR niet kunnen keuren).
Ja dat is ze in dergelijke gevallen wel aan te raden want als de zaak stuk draait hebben ze toch echt een (juridisch) probleem als ze de schadeclaim niet zouden accepteren! Het is n.l. erg simpel: Je biedt een auto met Europese en Nederlandse typegoedkeuring ter keuring aan om aan de wettelijke APK verplichting te voldoen en dan kan het natuurlijk nooit zo zijn dat de instantie of dealer die de keuring uitvoert de boel aan gort draait omdat niet wordt beschikt over de geschikte testapparatuur!
kuyperh schreef:Ik ben toch heel benieuwd hoe Rob pt dit gaat oplossen!
Nou dat is niet zo moeilijk. Eerst eens informeren bij mijn keuringsstation of ze op de hoogte zijn met het testen van de remmen van een RR(S) en in ieder geval op een of andere manier hetgeen Land Rover er zelf over op papier heeft gezet bij me te hebben.
Moet die tekst die Rob Stewart noemde nog even ergens vandaan zien te halen en wel op een zodanige manier dat er ook uit blijkt dat het een officiële publicatie van de fabrikant betreft.
Gelukkig heb ik nog de tijd tot 01/16.
Landmarcs schreef:Waarschijnlijk is het vooral een mix van onkunde en ambtenarij.
Waarschijnlijk?? Die twee begrippen zijn in dit geval toch onlosmakelijk met elkaar verbonden want het is een aanname eis ..........
Rob