FL2 2010 MOTOR? Bijgeluid cardan

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Smilda

FL2 2010 MOTOR? Bijgeluid cardan

Berichtdoor Smilda » 06 Mei 2015, 22:23

Beste mensen,

Mijn Freelander 2 uit 2010 met c.a. 80.000 op de teller, maakt een schurend bijgeluid wat komt uit de achterste cardan. Zelf neem ik het niet waar (ben slecht horend), ben hier door meerdere mede passagiers op gewezen. Bij de garage waar ik de wagen in onderhoud heb, denkt men dat het de cardan is die dit extra geluid produceert. Zit dagelijks in de vrachtwagen wereld, waar wij meer dan een miljoen kilometers met de wagens maken.
In mijn toch wel respectabele carrière heb ik nog nooit een cardan revisie betaald.
Zijn er onder jullie mensen die ervaring met mijn probleem hebben ?.
Lees graag jullie reactie.

Groet, Kees.

Roger B.

Re: Bijgeluid cardan Freelander 2

Berichtdoor Roger B. » 06 Mei 2015, 23:29

ben niet op de hoogte van hoe de FL2 in elkaar zit... maar geen smeerbare kruisjes? en zo wel.. heeft dat (smeren) effect op het geluid? zoniet, zijn kruisjes wel los te koop? dan zou ik die eens vervangen.

verder zit er aan een cardanas weinig dat geluid zou kunnen maken zoals beschreven.... dan zou het het achterdiff of eventueel de viscokoppeling tussen voor- en achter( heeft FL2 toch ook? of niet?) zijn
gone

Erik Peters

Re: FL2 2010 MOTOR? Bijgeluid cardan

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mei 2015, 00:11

Roger B. schreef:ben niet op de hoogte van hoe de FL2 in elkaar zit... maar geen smeerbare kruisjes? en zo wel.. heeft dat (smeren) effect op het geluid? zoniet, zijn kruisjes wel los te koop? dan zou ik die eens vervangen.

verder zit er aan een cardanas weinig dat geluid zou kunnen maken zoals beschreven.... dan zou het het achterdiff of eventueel de viscokoppeling tussen voor- en achter( heeft FL2 toch ook? of niet?) zijn

Ik denk dat Kees het achterdifferentieel bedoelt, dat wordt bij vrachtwagens ook wel cardan genoemd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Mei 2015, 08:36

... are you sure it is coming from the shaft and not either the tyres or the differential itself? The reason I ask is that there is a known problem with the pinion tail bearing which is detailed in Technical Bulletin LTB00342v2 dated 25th July 2011.

Basically you remove and rebuild the differential using a new type of bearing. I've lost count of the number I have done over the years.

The easiest way to check is to drive the car on a 2 post bridge if the sound disappears it's the tyres if it stays it's the differential.

For info the propshaft has cv joints front and rear the same as Disco 3/4 RRS etc and the central support bearings are of a different design to F1 and there is no viscosity but a Haldex unit bolted to the front of the differential.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 07 Mei 2015, 20:59

Smilda schreef: Zit dagelijks in de vrachtwagen wereld, waar wij meer dan een miljoen kilometers met de wagens maken.

Er is natuurlijk wel even een verschil tussen bijvoorbeeld een DAF XF en een Freelander 2. Bij een nieuwe vrachtwagen gaat men er eigenlijk van uit dat er een miljoen km mee gereden kan worden. Personenauto's worden naar andere maatstaven gemaakt, voor een gemiddelde personenauto wordt iets als 300.000km als veel gezien. Een vrachtwagen is dan pas net ingereden. Land Rovers gaan wel langer mee dan de gemiddelde personenauto, maar toch zou ik het niet 1 op 1 willen vergelijken met de levensduur in kilometers van een vrachtwagen.

Smilda

Berichtdoor Smilda » 07 Mei 2015, 22:54

Bedankt voor de reacties.
De opmerking van Erik is juist met de cardan bedoel ik het differentieel, deze benoeming is in de vrachtwagen wereld redelijk gebruikelijk. In de werkplaats hebben ze de wagen op bokken gezet, hierbij is het rij geluid van de banden uit gesloten. Ook was hier te horen dat het geen wiellager was.
Morgen (vrijdag) heb ik een afspraak gemaakt met de garage om de wagen verder te inspecteren. Ik zal hier jullie reacties overleggen, zodra ik weet wat er werkelijk aan de hand is laat ik het weten.

Groet, Kees.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 08 Mei 2015, 09:27

... now when you say Garage do you mean a main dealership or something else. The reason I ask is that the job is complex and requires a number of special tools to replace the bearing. The pinion shaft is pressed into the bearing with a collapsible spacer, the nut is then tightened to 200Nm and then in 20 degree increments until the rotational torque of 1.1Nm on the pinion shaft is achived. It may sound simple but towards the end of the process you are applying a force of over 450Nm with a 1.75m torque wrench.

I can supply the instructions but as I'm currently sat by a pool with a beer in hand on a small Greek Island it won't be until I get back ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Smilda

Berichtdoor Smilda » 08 Mei 2015, 22:08

Beste Rob,
De wagen staat bij een universele garage (vakgarage) de eigenaar hiervan is een vriend van mij. Deze vriend heeft mij in 2013 geholpen de wagen te importeren vanuit Berlijn.
De wagen was toen 2.5 jaar oud gezien de hoge bpm (belasting personenwagens) regeling in Nederland was dit een aantrekkelijke deal. Ik heb zodoende geen contact met een Landrover dealer.
Jou eerste reactie heb ik hem vanmorgen laten zien, ook je tweede reactie geef ik aan hem door. Ik wens je nog een prettig verblijf.
Groet, Kees.

Terug naar “Techniek”