Defender '99, Td5, A/C bekabeling

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Coen83

Defender '99, Td5, A/C bekabeling

Berichtdoor Coen83 » 06 Mei 2015, 10:57

Beste elektrofanaten,

Recentelijk in het bezit van een Airconditioning, voor een Td5. Alles compleet, behalve elektra. Want, mijn kabelboom heeft geen (complete) voorbereiding voor A/C. Dus volgende probleem: hoe sluit je het aan? Ik ben al een heel eind (hoop ik... :oops: ).

Via via een iemand gevonden met een kabelboom, deze kost echter 150 pond (!!!) om nieuw te bestellen. En dat voor twee relais en wat koperdraad...... Dus van diegene maar ff de hele boel nagetekend:

Afbeelding

Daarnaast heb ik wat foto's gemaakt,

-> van de aansluiting in de auto, bij de zekeringen (en relais):
Afbeelding

-> van de aansluiting die ín de aansluiting van de auto moet:
Afbeelding

-> van de aansluiting die aan de a/c-box onder het dashboard (met blowers enzo) komt:
Afbeelding

-> van de relais:
Afbeelding

-> van de onderzijde van de relais:
Afbeelding

-> van de onderzijde van de relais (2):
Afbeelding

-> van de onderzijde van de relais (3):
Afbeelding

-> van de kabelboom deel 1:
Afbeelding

-> van de kabelboom deel 2:
Afbeelding

-> connector 1 (waarschijnlijk fan condensor):
Afbeelding

-> connector 2 (waarschijnlijk pomp):
Afbeelding

Het vervelende is dat halverwege de kabels van kleur veranderen. Wat ik in ieder geval zeker weet (volgens opgave leverancier):

groen-wit = 12v feed ignition
bruin = 12v feed
blauw-zwart = ground

Ik denk dat de dikke kabels van de relais en de blauw-paarse/zwarte stekker naar de pomp gaan (denk dat dat dikke kabels zijn omdat dat ding meer stroom verbruikt dan de fans), en dat de bruin-roze/zwart naar de aircofan gaat.

De vraag is nu: wat gebeurt er in mijn tekening bij het vraagteken. Ik wilde niet de hele kabelboom slopen om erachter te komen. Wie o wie kan mij helpen. Wanneer iemand een boompje heeft liggen tegen een schappelijke prijs omdat diegene de airco uit zijn auto heeft gehaald, maar de kabeltjes laten zitten, houd ik mij ook aanbevolen...

Alvast erg bedankt!! Op naar een gekoelde cabine....!

*edit: ik zie dat de foto's afgesneden worden om het forum netjes te houden, als je rechts klikt en vervolgens "afbeelding bekijken" selecteert, zie je ze compleet.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Re: Defender '99, Td5, A/C bekabeling

Berichtdoor Roger B. » 06 Mei 2015, 23:25

Ik denk dat je hoedanook met je stekkers zit als je het zelf gaat namaken..... druksensoren en wellicht ook de koppeling van de pomp kun je niet zomaar een andere stekker aanzetten vaak...

verder werkt het makkelijker om een electrisch schema te gebruiken dan een nagetekende kabelboom zonder sensoren en actuatoren er aan...... in het schema staat waar de draad naar toe gaat en vandaan komt.
gone

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 08 Mei 2015, 09:37

Roger B. schreef:Ik denk dat je hoedanook met je stekkers zit als je het zelf gaat namaken..... druksensoren en wellicht ook de koppeling van de pomp kun je niet zomaar een andere stekker aanzetten vaak...

verder werkt het makkelijker om een electrisch schema te gebruiken dan een nagetekende kabelboom zonder sensoren en actuatoren er aan...... in het schema staat waar de draad naar toe gaat en vandaan komt.

Stekkers zou toch niet uit hoeven maken? Ik verbind de boom op een andere manier door... Elektrisch schema staat wel in het wiring driagram, maar ik snap niet goed hoe het zit... Vooral om de draden ook van kleur veranderen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Mei 2015, 20:08

je zult je componenten van de airco toch moeten aansluiten op een kabelboom.... zit daar nergens een stekker direct op een component? of hebben alle componenten stekkers die aan een stukje kabel zitten waar je de kabelboom met andere stekkers aan kunt koppelen?

Als kleuren veranderen in de kabelboom moet dat in het schema ook zo zijn
gone

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 11 Mei 2015, 19:09

Misschien heb ik het niet duidelijk opgeschreven.

Er zit in de auto bij de zekeringen (achter dat kunststof ding met die twee kunststoffen ronde draaidingen, voor je pook) een stekker, en er zit aan de A/C box die onder het dash komt en alle beenruimte wegneemt een stekker. Die eerste stekker gaat naar de kabelboom ergens.

Ik zou die twee stekkers dus direct op elkaar kunnen doen. Dan is er stroom in de A/C box. Maar, dan wordt er geen pomp of fan aangestuurd. Dus werkt niet. Daarom zit in de kabelboom die ik op de foto heb gezet een stekker die er voor zorgt dat beide stekkers wel verbonden worden met elkaar, maar zodanig dat wanneer de A/C aangaat er ook een signaal gaat naar pomp/fan. Snappie? Zie deze foto:

Afbeelding

Hopelijk duidelijk nu. Maar aan het aantal reacties te merken zal het een lastige worden om dit te ontcijferen.. :|

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Mei 2015, 03:07

Nou weet ik dat ik een zeldzame uitzondering lijk te zijn omdat ik de moeite heb gedaan om een goede relatie op te bouwen met een dealert, maar als ik er om vraag krijg ik zo een printje van een schema....... :shock: :shock: :shock:

Als je nou ff geduld hebt tot Rob terug is van vakantie zal die vast ook het schema voor je willen opzoeken. De gemiddelde sleutelaar hier zal echt niet zomaar een tekening vd elektriek tevoorschijn kunnen toveren.

Tis niet dat Roger niet snapt hoe een elektriek schema werkt........... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 12 Mei 2015, 08:10

Ik heb wel het eletrische schema boek van de Td5's. Van de begin jaren. Als je mij een pb'tje stuurt met je mail adres zal ik het vanavond óf morgen mailen. Dat helpt je misschien ;)

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 12 Mei 2015, 10:30

... the circuit diagrams can be found in an earlier post here viewtopic.php?f=14&t=7227&p=59004&hilit=td5+air#p59004

Rob

P.S. I'm never on holiday, it's just that sometimes my office has a pool and a bar :lol: :lol: :lol:
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Mei 2015, 10:53

RobStewart schreef:Rob

P.S. I'm never on holiday, it's just that sometimes my office has a pool and a bar :lol: :lol: :lol:

Ah, weer wat geleerd. ;) Nou, als je maar genoten hebt! :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

allard

Berichtdoor allard » 12 Mei 2015, 19:12

Haha goeie, Rob! :D
130 HCPU TD5 MY2000

Terug naar “Techniek”