Disco 1 300Tdi cardanas boutjes en moeren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
GJ Disco 300 Tdi

Disco 1 300Tdi cardanas boutjes en moeren

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 05 Mei 2015, 23:22

Disco 1 300tdi:

Had een rammel/piep in de Cardanas vóór, en deze dus vervangen door een speling vrije 2e hands.
Kruisje aan bak zijde had 1 compleet versleten lager.
Binnenkort dus nieuwe kruisjes in de oude en terug onder de Disco als de boel niet uitgesleten is (cardan/kruisjes nog niet uit elkaar gehaald)

Maarrrr.
Omdat ik het 'special" tooltje niet heb, DA1119, zijn de boutjes en moertjes wat rond geworden.
De volgende keer wil ik die dus vervangen.
De flens op het voorste diff heeft behoorlijke speling en de handrem trommel moet er toch af, dus de boel gaat zeker nog eens los, ook achter.

Deze bout/moer maten moeten het zijn:
front prop to transfer box
BT606101L. BOLT 3/8 X 1 1/2" PART THREADED

prop to axle [front & rear]
509045P BOLT 3/8 UNF X 1 1/8" PART THREADED

En, welke sterkte moeten de bouten en moeren hebben?
daar zit verschil in toch?

Bouten aan bakzijde moeten gewoon met de kop richting tussenbak blijven lijkt mij? Dus schroefdraad richting cardan.
Dan blijven ze tenminste hangen als de moeren er af rammelen.... LaRo logica denk?

mvg,

Gert-Jan.
Laatst gewijzigd door GJ Disco 300 Tdi op 08 Mei 2015, 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Disco 1994 300TDI

ppw

Re: cardanas boutjes en moeren. sterkte?

Berichtdoor ppw » 05 Mei 2015, 23:45

nee, is fijne draad... kan meer sterkte aan... maar met twee X sleutel 14 kom je ook een heel eind... ik heb de special tool wel, maar gebruik 'm nooit
boutjes/moeren kosten 3x niets in UK.... BP zal ze ook wel hebben...
http://www.paddockspares.com/prbnut-pro ... -bolt.html
Afbeelding

kun je deze ook meteen aanschaffen :D
http://www.paddockspares.com/da1119-pro ... l?___SID=U
Afbeelding

maar weet niet waar je zit.... mag ook de mijne gebruiken... heb ook nog wel een boutje of wat over.. ;)
maar ALS je tweedehands gaat aanschaffen.... vraag er dan meteen 8 boutjes bij ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

GJ Disco 300 Tdi

Re: Cardanas boutjes en moeren D1 300tdi. sterkte?

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 06 Mei 2015, 00:02

Bedankt voor je snelle antwoord!
Was nog mijn originele bericht aan het wijzigen.

Ik zit in Dordrecht.
Heb een half uur nadat ik er achter kwam de cardan kunnen ophalen, dat was rond sluitings tijd uiteraard, en vond het belangrijker om de boel te vervangen dan om te vragen naar boutjes en moertjes.
in een uurtje op de grond met 1x steek sleutel en een te dikke dop sleutel t klusje geklaard.
Steek sleutel was ook te dik om ook maar een kwart slag te maken, de wagen verrollen en dus de cardan draaien, hielp om ruimte te maken voor de dop/ratel.
Lang leve de standaard remmen reiniger en kruip olie in mijn Disco :p

BP spul laat ik meestal links liggen.. Heb bewijs gezien dat ze wel eens een slechte partij wiellagers verkopen.. als ze dat al presteren....

Moeten de moeren en bouten nog op moment gezet worden eigenlijk?
Lomp handvast zal vast goed gaan, maar locktite kan geen kwaad vermoed ik?
Disco 1994 300TDI

ppw

Berichtdoor ppw » 06 Mei 2015, 00:17

rij anders even een keertje naar Ron Bolleboom, andere kant van R'dam... Pijnakker... die geeft zowel de boutjes als
de assen voor weinig ;)
en tja, locktite kan... maar goed vastzetten is echt niet heuuuul moeilijk, moet alleen de as draaien.. gewoon in z'n neutraal, zowel V als T bak :D kun je terwijl je eronder ligt trekken/duwen...
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Mei 2015, 08:24

GJ Disco 300 Tdi schreef:Moeten de moeren en bouten nog op moment gezet worden eigenlijk?
Lomp handvast zal vast goed gaan, maar locktite kan geen kwaad vermoed ik?

Als het goed is heb je (extra hoge) zelfborgende moeren bij de (8.8) UNF bouten (op het plaatje van Paddock staan die ook). Het nadeel is dat ze (bijna de hele weg) 'zwaar' draaien bij vast- en losdraaien. Locktite is niet nodig.
Alle moeren en bouten hebben een standaard momentkracht waarmee ze vastgezet dienen te worden, afhankelijk van de diameter (en sterkteklasse).
Doorgaans zijn de voorgeschreven aanhaalmomenten in reparatiehandleidingen dan ook hetzelfde.
Ik trek ze meestal gewoon zo vast als ik kan met twee ringsleutels (bij de handremtrommel met één ringsleutel).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 06 Mei 2015, 08:51

GJ Disco 300 Tdi schreef:
BP spul laat ik meestal links liggen.. Heb bewijs gezien dat ze wel eens een slechte partij wiellagers verkopen.. als ze dat al presteren....

Bp is Budgetparts in Gouda ;)
Niet britparts :mrgreen:
Gewoon om OEM vragen ... OOK bij paddock !
― Robert Downey Jr.

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Mei 2015, 11:47

GJ Disco 300 Tdi schreef:Disco 1 300tdi:

......zijn de boutjes en moertjes wat rond geworden.

De volgende keer wil ik die dus vervangen.

Een zelfborgende moer hoor je iedere keer te vervangen! De borging werkt doordat de draad in de nylon snijdt en als je die een keer los en weer vast draait is die werking weg of sterk verminderd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 06 Mei 2015, 18:29

Er zaten al geen zelfborgende moeren meer op.

Maar zelfborgende moeren had al de voorkeur bij aankoop nieuwe moeren.
toch bedankt.
Disco 1994 300TDI

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Mei 2015, 23:08

boutkoppen mollen gebeurt me meestal niet (of het moet zo achterlijk vast zitten als gisteren bij de HSE..... die heb ik er af geslepen) moertjes vervang je elke keer zoals Edward al zei.... haal de moertjes niet bij de dealer.... heb ze daar één keer mee besteld met een aantal andere zaken die ik moest hebben (4x4=16 stuks.... kreeg 4 zakjes van 5 stuks want zo moesten zij ze bestellen :o en dan ook nogeens voor achterlijk geld.... op mijn vraag of zij die niet gewoon in een doosje van fabory ofzo in het rek hadden staan kreeg ik het eerlijke, maar niet zo tactische antwoord, dat het op deze manier (20 stuks afrekenen voor een klant die er 16 nodig heeft, en origineel bestellen bij JLR) mee telde in hun afname van parts bij JLR en dus aan hun omzet bij JLR....

normaal gesproken haal ik gewoon bij Fabory moertjes 3/8 UNF zelfborgend. boutjes... 8.8 is wel voldoende gok ik, anders neem je het sterkst wat je krijgen kunt
gone

Terug naar “Techniek”