oneten, 1986 200Tdi: wiellagers salisbury as

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dennis Crusio

oneten, 1986 200Tdi: wiellagers salisbury as

Berichtdoor Dennis Crusio » 04 Mei 2015, 19:59

hoi hoi,

ik rij een 110 van '86 200 tdi, met een salsbury as met trommelremmen.

nu heb ik op 3 jaar tijd al twee keer mijn lager moeten vervangen omdat het een afkeur punt bedroeg.
nu zijn ze voor de derde keer afgekeurd ( alle drie keer nieuwe laten zetten )

2014 heb ik toen de volledige achteras laten reviseren en zijn er dus voor de tweede keer nieuwe lager in gemoeten.

nu 2015 moeten er weer nieuwe in???? ze zijn gaande dit jaar ook al een paar keer afgesteld omdat er weer speling op het wiel zat.

er is circa 10.000 km mee gereden, 2 keer terrein gereden ( low gear en fursten forest), incl waterbakken.
ik rij rustig en zowel in het terrein als op de weg.

naar mijn weten zit er geen britpart in!

mijn vragen zijn:

hoeveel km zou een lager gemiddeld mee moeten gaan?

wat kan de oorzaak zijn?

welk merk lager is echt goed?

ben benieuwd naar jullie mening.

gr Dennis

fenix2

Re: wiellagers salisbury as

Berichtdoor fenix2 » 04 Mei 2015, 20:11

Hallo Dennis,

Kan het zijn dat je je lagers net iets te strak afstelt?
Bij een racefiets heb ik wel eens een naaf verprutst door te strak af te stellen..

net even nagezocht voor mijn series 3, daar moet de end-float tussen 0,05 en 0,10mm uitkomen voordat de borgmoer wordt vastgezet

Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Mei 2015, 20:47

fenix2 schreef:Hallo Dennis,

Kan het zijn dat je je lagers net iets te strak afstelt?
Bij een racefiets heb ik wel eens een naaf verprutst door te strak af te stellen.

Te los kan ook een boel verprutsen (maar is bij de racefiets minder dramatisch als te strak).

In principe kunnen de wiellagers wel een auto leven meegaan (als ze goed gesmeerd blijven), dus moeten ze iha zo nu en dan vervangen worden, maar het hoort geen "jaarlijks" festijn te zijn.

Het kan natuurlijk ook een overgevoelige keurmeester zijn, iemand die de geringste speling nog opmerkt (met de grote Defender wielen wordt die speling "vergroot"). In ieder geval bij de fiets moet je nog net een minimale speling voelen, dan is het lager goed afgesteld.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Mei 2015, 21:54

Waarschijnlijk versleten asstompen waardoor de boel niet afdicht. Hoe ziet het vet eruit? Mooi schoon of een troebele bende?

Ik wed het laatste. De asstompen worden vaak niet goed gecontroleerd noch tijdig vervangen........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Mei 2015, 23:04

Ik heb 10 jaar lang een 110 uit 1984 gehad (ook met trommelremmen achter) en ik kan mij niet herinneren dat ik nieuwe wiellagers heb gezet in die auto, wel (vaker) nieuwe naafkeerringen geplaatst.
En mijn 110 300 Tdi uit 1998 (schijven achter) rijdt nog steeds rond met de originele (Timken) lagers (inmiddels 210.000 km). Ook hier heb ik in de loop der tijd de lagers 3 keer gereinigd en opnieuw ingevet en de naaf voorzien van een nieuwe keerring.
Af en toe had ik wel eens lagerspeling (voor of achter), vaak controleer ik even voor ik naar de APK ga, maar dat is gewoon een kwestie van opstellen. Overigens geef ik de wiellagers lichte voorspanning als ik ze afstel, zeker géén minimale speling.

Wat Fenna schrijft klopt wel, want als je de borgmoer vast draait dan druk je de achterste moer (die iets speling heeft op de schroefdraad en waarschijnlijk meer dan 0,05 mm) aan naar achteren, waardoor er een lichte voorspanning op de lagers ontstaat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dennis Crusio

Re: oneten, 1986 200Tdi: wiellagers salisbury as

Berichtdoor Dennis Crusio » 05 Mei 2015, 16:17

Edward schreef:Waarschijnlijk versleten asstompen waardoor de boel niet afdicht. Hoe ziet het vet eruit? Mooi schoon of een troebele bende?

Ik wed het laatste. De asstompen worden vaak niet goed gecontroleerd noch tijdig vervangen........

u mag door voor de koelkast! de asstompen hebben ze vergeten te vervangen na de revisie van de as! een puntje wat nu als nog gaat gebeuren.

hierdoor is er tijdens de twee offroad ritten water erin gekomen en de boel is gaan roesten en kapot gedraaid.
kan snel gaan!

thanks voor jullie input, probleem word weer opgelost.

gr Dennis

Roger B.

Re: oneten, 1986 200Tdi: wiellagers salisbury as

Berichtdoor Roger B. » 05 Mei 2015, 22:01

en dat was na de eerste keer na een jaar de lagers naar de kl... niet opgevallen? :o
gone

Terug naar “Techniek”