Recovery ogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

Recovery ogen

Berichtdoor ppw » 03 Mei 2015, 21:46

Heb een steering/sumpguard gemonteerd, 10mm alu , zijkanten 6mm staal
Alleen passen de jates nu niet...
Kan ik staalplaat nemen en zelf(laten maken :mrgreen: ) recovery ogen maken?
8mm dik genoeg?
Kan op de bestaande gaten in chassis, met 8.8 M10 bouten
En kan ik dan beter binnenkant of buitenkant chassis gebruiken ?
Wil er twee ivm trekkrachtverder ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

VeeTee

Re: Recovery ogen

Berichtdoor VeeTee » 03 Mei 2015, 22:18

Past zoiets niet aan weerszijden van je lier, op de bevestigingspunten van bumper aan chassis?

Afbeelding
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw

Berichtdoor ppw » 03 Mei 2015, 23:04

Lukt net niet, aangepaste bumper
En behoorlijk aan de prijs btw :roll:
http://www.terrafirma4x4store.co.uk/rec ... equipTFBRP
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Mei 2015, 23:15

Passen de "Series-ogen" die bovenop de bumper geplaatst worden (met de twee bouten van de bumper en twee extra bouten)?
Als de lier niet in de weg zit en je geen Airco-frontje hebt zou het moeten passen.

Voordeel is dat je niet onder de auto moet om een kabel in te haken, nadeel is de mindere "lift" door de hoge positie.

Bijv. deze: http://www.budget-parts.nl/producten/se ... 42139.html

Series bumper-trek-oog.png
    Series bumper-trek-oog.png (45.79 KiB) 4011 keer bekeken

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 04 Mei 2015, 09:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Mei 2015, 23:55

als je die plek waar de standaard sjorogen zitten wil gebruiken met een oog van plaat dat daar met een bout in het chassis zit.....dan ruk je je chassis op die plek vast aan gort.

is je bumper van dik staal? kun je daar niet, eventueel met een dikke plaat in de bumper als versteviging, ongeveer daar waar het chassis zit een oog bevestigen??
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 04 Mei 2015, 08:59

Als ik ipv jates deze eronder schroef, 2 per kant, en een harp erdoor is het toch hetzelfde als een jate?
Afbeelding

Ik heb nl en een aangepaste bumper/lierplaat, en een aircofront
― Robert Downey Jr.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Mei 2015, 09:12

ppw schreef:Als ik ipv jates deze eronder schroef, 2 per kant, en een harp erdoor is het toch hetzelfde als een jate?

Nee, want een JATE-ring zorgt nog voor een zekere last-verdeling over twee kanten doordat het één ring is.
Desondanks is bij een JATE-ring het chassis nog steeds een "zwak" punt -- het chassis zou voor het mooi ter plekke van deze montage versterkt moeten zijn.

Zet je losse helften tegen het chassis dan heb je niet de last-verdeling van een "ring", dus ben je minder goed uit.

Groeten MarcS

PS Wellicht is een "airco-versie" van de Series trekogen een oplossing, dwz een zelfde soort basis-plaat en een naar voren uitstekende/liggende O ?

ppw

Berichtdoor ppw » 04 Mei 2015, 10:27

Aha
Ik dacht met m'n garnalenbrein dat als ik aan weerskanten van chassis , net zoals jates zitten deze ogen eropschroef, en dan met harp hetzelfde qua krachtverdeling krijg..
Ik heb nu 1 cm minder om jate te monteren, en wijder maken lijkt me niet raadzaam ;)
― Robert Downey Jr.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Mei 2015, 10:46

Alternatieve gedachte ... zo'n 10 jaar geleden werd een lastverdeler in de markt gezet die zijn montage op de vooras/hockey-sticks had.
De gedachte erachter was dat je direct aan de vooras - die vast gereden is - sjort, en dus niet via het chassis en de voorwiel-ophanging.
(Nadeel is dat de krachten die nodig zijn om ook de achteras voort te slepen via via levert.)

Groeten MarcS

PS Andere oplossing is een Stuurstangbeschermplaat zoeken die hetzij JATE-rings toestaat danwel eentje met ingebouwde degelijke ogen.
Eentje met degelijke ingebouwde ogen heeft als voordeel dat de steunen van een beschermplaat gewoonlijk over meer punten is vastgezet en dus de krachten op het chassis verdeelt.

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Mei 2015, 11:56

Ter verduidelijking: de plek waar die sjorogen zitten en dus een Jate ring is niet wezenlijk versterkt. Het is gewoon het chassisblik waar twee gaten in geboord zijn. Daarover ligt aan de binnen kant een hoek profieltje dat met vier hechtlasjes min of meer vastzit.

Bij de trekhaak achter is dat net zo. Waar de trekstangen van een trekhaak zitten en waar dus alle trek en duw krachten doorgaan zou je verwachten dat daar een buis in het chassis gelast zit. Maar helaas, ook hier voorkomt alleen een dun hoeklijntje dat je het chassis samenknijpt als je de bout te vast aandraait.

Daarom rot het daar ook zo graag, want zelfs de beste poetser krijgt die plek nauwelijks schoongespoeld.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”