Af en toe wil de motor niet starten (gaat ook niet rond), geeft het alarm een piepje en gaat het motorlampje branden. Bij nogmaals proberen start de motor soms nog niet, bij nog een poging ineens wel.
Iemand die dit verschijnsel kent?
Defender 110 TD5 2000 soms alarm en niet starten.
Re: Defender 110 TD5 2000 soms alarm en niet starten.
Ja, dat doen ze soms.
Heb het veel gehad met de vorige Disco (Td5) en ook nog wel eens met de 130 (2.4 Puma). Grappig genoeg dan weer zelden met de huidige Disco Td5.
Er lijkt niet echt een oplossing anders dan gewoon een keer op alarm zetten en er weer af. En zorgen dat de batterij van de keyfob vol is.
Heb het veel gehad met de vorige Disco (Td5) en ook nog wel eens met de 130 (2.4 Puma). Grappig genoeg dan weer zelden met de huidige Disco Td5.
Er lijkt niet echt een oplossing anders dan gewoon een keer op alarm zetten en er weer af. En zorgen dat de batterij van de keyfob vol is.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Defender 110 TD5 2000 soms alarm en niet starten.
... you are loosing the synchronisation signal from the Lucas 10AS unit behind the instrument pack and the Td5 EMS under the passenger seat.
This is normally due to water ingress in the Lucas 10 AS unit itself. The coil on the ignition barrel senses the chip in the plip irrespective of whether the battery in the handsender is full or not.
Rob
This is normally due to water ingress in the Lucas 10 AS unit itself. The coil on the ignition barrel senses the chip in the plip irrespective of whether the battery in the handsender is full or not.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 110 TD5 2000 soms alarm en niet starten.
RobStewart schreef:... you are loosing the synchronisation signal from the Lucas 10AS unit behind the instrument pack and the Td5 EMS under the passenger seat.
This is normally due to water ingress in the Lucas 10 AS unit itself. The coil on the ignition barrel senses the chip in the plip irrespective of whether the battery in the handsender is full or not.
Strange
Het is natuurlijk gewaagd om een eigenwijze visie tegenover de oneindige wijsheid van Rob te zetten, toch doe ik dat hier weer ....
Met mijn oude trouwe Td5 had ik een paar keer de eerder genoemde symptomen, geen water-ingress (althans mij niet bekend), en er leek een zekere correlatie met het niet gebruiken van het alarm. Het leek dus op het niet herkennen van de "chip in the plip". Net als bij Edward: een paar maal alarm op en af en alles werkt weer. Bij de Puma kreeg ik zelfs de waarschuwing dat ie iets dergelijks had, maar daarbij heb ik nog geen overijverige startblokkering gezien.
Groeten MarcS
Re: Defender 110 TD5 2000 soms alarm en niet starten.
Bij mijn wagens heeft het ook 100% zeker niks met vocht te maken. Hoewel de 130 ongeveer op alle bekende plekken lekt (zowel de auto in als de bakken uit) is dat stukje droog en schoon.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Defender 110 TD5 2000 soms alarm en niet starten.
Waterlekkage denk ik eigenlijk niet, ik heb in de loop der jaren alle lekkages gestopt. Kleine kans is dat het nieuwe rubber van de vorig jaar geplaatste voorruit lek is, dat ga ik wel nakijken.
Goed punt van het niet gebruiken van het alarm, ik ben al arm, dus da's wel genoeg zo. Ik ga het alarm wel even een paar keer in en uit schakelen, batterij heb ik gisteren al vervangen.
Zou elektronica in een auto voor meer comfort zorgen of slechts de problemen verplaatsen, dan wel extra problemen veroorzaken? Nou ja, puzzelen is ook leuk!
Goed punt van het niet gebruiken van het alarm, ik ben al arm, dus da's wel genoeg zo. Ik ga het alarm wel even een paar keer in en uit schakelen, batterij heb ik gisteren al vervangen.
Zou elektronica in een auto voor meer comfort zorgen of slechts de problemen verplaatsen, dan wel extra problemen veroorzaken? Nou ja, puzzelen is ook leuk!
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 110 TD5 2000 soms alarm en niet starten.
Gerard4t schreef:... . Ik ga het alarm wel even een paar keer in en uit schakelen, batterij heb ik gisteren al vervangen.
...... . Nou ja, puzzelen is ook leuk!
Na enig puzzelen lijkt in ieder geval het zo nu en dan het alarm in- en uitschakelen een goede remedie.
Nadat ik eerder zo langzaamaan een vermoeden had dat het probleem en de oplossing wellicht in deze hoek zat heb ik een soort proef gedaan:
Langere tijd geen alarm (en soms zelfs niet op slot - ik was in Frankrijk) en ja ..... na een week of 2-3 begon ie soms niet te starten. Na de alarm-truuk was het probleem weer (langere tijd) weg.
Nu is zo'n proef natuurlijk slechts een vingerwijzing en geen hard bewijs ... pas als je weet wat erachter zit, of na een statistisch verantwoorde dubbelblind test, kan je Eureka (of Thalassa) zeggen. O ja, mijn "testje" was met een 1999-er Td5 Defender.
Groeten MarcS
Re: Defender 110 TD5 2000 soms alarm en niet starten.
Inmiddels het alarm een paar keer in- en uitgeschakeld: het verschijnsel doet zich nu niet meer voor.
Zo ontdekt men immer meer avontuurlijkheid aan het voertuig waaraan dan ook deze eigenschap reeds in de reclamefolder met verve gewag gemaakt werd.
Zo ontdekt men immer meer avontuurlijkheid aan het voertuig waaraan dan ook deze eigenschap reeds in de reclamefolder met verve gewag gemaakt werd.
Re: Defender 110 TD5 2000 soms alarm en niet starten.
Ik heb zelf een 300TDI en in het verleden problemen gehad met niet starten icm het alarm. Ik weet niet hoe het alarm in elkaar zit bij de TD5, maar bij mij bleek een relais op de print van de "spider" het probleem te zijn. Door trilling waren de gesoldeerde pootjes van het relais losgescheurd van de print. Even relais vastgelijmd en gesoldeerd, Price of darkness 0-1
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten